Gammal flerledarkonding
-
Gammal flerledarkonding
Det sa pang i elvispen från 60-talet igår och jag var säker innan jag ens öppnat den att det var en konding som givit upp med tanka på att det ej kan finnas så väldigt mycket mer som säger pang i en gammal hushållsapparat. Kruxet är när jag öppnade elvispen så har kondingen fas och nolla in i kondingen och fas och nolla + jord ut (se bild). Försöker förgäves läsa mig till hur jag ska ersätta denna (avstörnings)konding, kan jag bara ta två stycken av samma kapacitans, en på vardera fas och nolla? Vad ska jag göra med joden? Apparaten är INTE jordad IN till kondingen endast ut ur kondingen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Gammal flerledarkonding
Du kan inte ersätta den med vanliga kondensatorer, du måste använda riktiga avstörningskondingar, dvs X och Y kondensatorer.
X-Konding mellan Fas och Nolla.
Y konding mellan Fas och Jord samt Nolla och Jord.
Gör du fel (använder fel typ av konding), så blir det fullständigt livsfarligt.
X-Konding mellan Fas och Nolla.
Y konding mellan Fas och Jord samt Nolla och Jord.
Gör du fel (använder fel typ av konding), så blir det fullständigt livsfarligt.
-
M.a.o. något i denna stil: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19366
Fast med annan kapacitans (om den ens går att få tag på). Sen är ju delen hur man kopplar in den. Vad jag ej förstår är varför det dels står 30000pF och 2 x 2500pF på orginalkondingen.
DC-elektronik förstår jag sånär men AC är rena grekiskan för mig, utgå från att jag är nybörjare på AC-sidan.
//Kalle
Fast med annan kapacitans (om den ens går att få tag på). Sen är ju delen hur man kopplar in den. Vad jag ej förstår är varför det dels står 30000pF och 2 x 2500pF på orginalkondingen.
DC-elektronik förstår jag sånär men AC är rena grekiskan för mig, utgå från att jag är nybörjare på AC-sidan.

//Kalle
Till exempel.
Du har tre trådar på dem, en går till jord, och de två andra går till fas resp nollan.
Personligen, skulle jag nog köpt en ny visp.
Du har tre trådar på dem, en går till jord, och de två andra går till fas resp nollan.
Personligen, skulle jag nog köpt en ny visp.
-
Börjar efter att ha tittat på el gigante att inse att en ny visp kanske är att föredra, 99kr är svårslaget även om den bara håller ett par månader.
Klart att kalle inte ska köpa en ny... den har ju hållit såhär länge. Måste var bra kvalle! 

Tyvärr så håller ju just en 99:- visp så bra man kan förvänta sej för priset, efter att ha avverkat ett par stycken sådana där den sista skrämde livet ur sambon genom att lyckas trassla ihop visparna(!) medans hon använde den viket gjorde att den tog tvärstopp och började ryka så investerade vi i en mer professionell variant för 700:- eller nåt.
Jag misstänker att den där gamla vispen är bättre kvalitet än den, så går det att laga är det väl bra.
Jag misstänker att den där gamla vispen är bättre kvalitet än den, så går det att laga är det väl bra.
Lite mer (d.v.s allt) av märkningen på kondingen vore bra att få se.
Ett bättre sökord är avstörningsfilter
Även om det endast ingår kondenstorer är det ett avstörningsfilter.
Även om det endast ingår kondenstorer är det ett avstörningsfilter.
Troligen är det 30 nF (30000 pF) X-konding (fas-nolla) och sen två stycken 2.5 nF (2500 pF) Y-kondingar (fas-jord respektiva nolla-jord).kallekiller skrev:Vad jag ej förstår är varför det dels står 30000pF och 2 x 2500pF på orginalkondingen.
Du ska nog titta under Avstörningfilter istället för Kondensatorer.
Men det som jag är lite fundersam över är om elvispen verkligen har en skyddsjord, jag tror inte jag nånsin sett nån elvisp som varit Klass I. De brukar vara dubbelisolerade och då har de ju ingen jord, och alltså kan inte Y-kondingarna sitta mot jord.
Möjligen så är den av nån anledning kopplad på nåt annat sätt än man normalt använder den.
Vanligen kopplas de väl mot motorns stomme, dessutom kan en elvisp från 60-talet mycket väl vara skyddsjordad, tror inte dubbelisoleringen var uppfunnen då.
-
Jag ska fotografera av kondingen i detalj och lägga upp den här. Beträffande kvalitet så är den nog bättre än mycket man kan få tag på idag i.o.m. att den använts i drygt 40år. "Made in the Irish Republic" står det på den! 

Kalle. Fixa bättre bilder på kondingarna. Det kanske går att hitta exakt samma modell/märke igen om man letar lite
-
Det är samma jag hittade och postade lite högre upp i denna tråd, förstår dock ej hur jag ska koppla in den, den har ju en pol (fas) in och en pol (fas/nolla) ut och jord, min konding har fas och nolla in och fas och nolla ut + jord. Ha två stycken och sammankoppla jord? Känns lite risky på något sätt.