Sida 1 av 4
Elcykel MK2
Postat: 2 oktober 2011, 15:03:38
av Uttis
Dags att börja på 2012års modell.
Planerna så far:
Riktigt säte mer som en stol.
Någon form av skydd mot väder och fartvind

(glasfiber kanske)
2 eller 3 hjul, just nu lutar det åt 2.
2kW borstad DC motor.
LifePo4 batteri 48V/20Ah.
Remdriven, ska prova fräsa egna kuggremhjul efter en profil jag fått av en annan forummedlem.
Tanken är såklart att den ska falla inom dom nya reglerna för elcyklar utan trampor.
untitled.JPG
Så till första funderingarna som helt ny inom glasfiber, vad kan man göra stora gjutformar av enkelt och billigt? Funkar det med frigolit och fogskum och sen nått spackel på det?
Hur är glasfiber om man behöver göra några små ändringar kan man plasta på nya bitar på gammalt?
Vad tror ni händer om man parkerar en sån här kloss en blåsig dag kommer den sticka iväg? Den blir ca 1,6meter och minst 1meter hög. Bredden mellan hjulen vid 3 hjul blir ca 75cm och nått liknande vid 2 hjul fast nått man fäller ut när man parkerar. Vikt 30-40kg?
Re: Elcykel MK2
Postat: 3 oktober 2011, 13:55:19
av ochkl0620
Haha! Vad söt "bil"!
Tror inte att den blåser iväg om man bara låser hjulen

Re: Elcykel MK2
Postat: 8 oktober 2011, 14:12:21
av Uttis
Njae det var väll mer att den skulle blåsa omkull jag var rädd för. En vanlig cykel ramlar ju den med i blåst men jag får väll skaffa ett ankare.
Jag provade fräsa några kuggremshjul, gick väll rätt ok men det var svårt att få tag i korrekt rem samt att jag inte vet riktigt hur dom ska se ut.
DSCF0122 (Small).jpg
Så nu är tanken att gå över till en sån här multiribrem med profilen PJ. Hovleverantören biltema besöktes men dom hade bara en grövre PK rem.
Motorn har fått sina skruvar. Hm glömde visst den till axeln får hoppas den är metrisk.
DSCF0123 (Small).jpg
Re: Elcykel MK2
Postat: 8 oktober 2011, 18:43:19
av salle
Kanske den blir för lång, men är det inte den sortens rem som sitter i en del tvättmaskiner ?
Salle
Re: Elcykel MK2
Postat: 8 oktober 2011, 19:35:58
av Uttis
Jo det stämmer men jag kommer behöva en bredare rem än vad dom använder där 10 V bred är nog lagom.
Re: Elcykel MK2
Postat: 9 oktober 2011, 23:22:33
av NULL
Så till första funderingarna som helt ny inom glasfiber, vad kan man göra stora gjutformar av enkelt och billigt? Funkar det med frigolit och fogskum och sen nått spackel på det?
Ja, om du använder epoxy, annars smälter frigoliten. Om du använder polystyren får du använda PUR-skum, finns på Biltema.
Hur är glasfiber om man behöver göra några små ändringar kan man plasta på nya bitar på gammalt?
Jepp, ta en fiberrondellmaskin och rugga upp ytan.
Vad tror ni händer om man parkerar en sån här kloss en blåsig dag kommer den sticka iväg? Den blir ca 1,6meter och minst 1meter hög. Bredden mellan hjulen vid 3 hjul blir ca 75cm och nått liknande vid 2 hjul fast nått man fäller ut när man parkerar. Vikt 30-40kg?
Blåser åt helvete med en himla fart, du kommer få pröjsa allt den mosar i vägen. =)
Re: Elcykel MK2
Postat: 10 oktober 2011, 10:40:07
av Electricguy
hehehe kul ide! ska bli roligt att följa!

Re: Elcykel MK2
Postat: 10 oktober 2011, 14:23:37
av rickricaro
Poly-V
Här finns det mycket matnyttigt kring remdrift
Re: Elcykel MK2
Postat: 11 oktober 2011, 10:26:01
av Uttis
Ja den var bra fanns bla ett remberäkningsprogram från goodyear.
Dessvärre blev man ju åter igen fundersam över remvalet/utväxlingen.
Jag hade tänkt sikta på en topphastighet strax över 20km/h det ger ett väldigt litet remhjul ~35mm ungefär. Men om man istället dubblar det så det blir 40km/h och sen låter motorstyrningen begränsa toppfarten lite extra, blir det nån skillnad i gången på hojjen upp till 20km/h? blir den slöare eller är det försumbart? motoreffekten blir densamma.
Lägger med en bild på en framvagn jag gjort tidigare, den är lite för smal så det blir till att bredda den eller göra en ny som passar.
DSCF0126 (Small).jpg
Re: Elcykel MK2
Postat: 11 oktober 2011, 13:30:22
av Electricguy
Blir nog bra det där!

Re: Elcykel MK2
Postat: 11 oktober 2011, 13:34:14
av subframe
Kul! Vill med bygga en sen

Re: Elcykel MK2
Postat: 11 oktober 2011, 13:34:34
av Meduza
Uttis skrev:fär. Men om man istället dubblar det så det blir 40km/h och sen låter motorstyrningen begränsa toppfarten lite extra, blir det nån skillnad i gången på hojjen upp till 20km/h? blir den slöare eller är det försumbart? motoreffekten blir densamma.
Tja, alltså du sänker ju utväxlingen till hälften och alltså kommer du rent krasst att få halva vridet och en klar minskning av hur den går upp till 20, men å andra sidan kanske det inte märks för att du helt enkelt inte kan utnyttja fulla kraften vid full utväxling, men det är svårt att säga bara sådär.
Re: Elcykel MK2
Postat: 11 oktober 2011, 23:59:36
av Uttis
Ja så tänker jag också men sen läser man om elbilar och liknande där det kvittar om dom har lådan kvar eller inte.
Re: Elcykel MK2
Postat: 12 oktober 2011, 00:28:00
av Thorped
Nja, du får bättre acceleration med låda, dock blir det väl lite mer förluster. Kom på en variator med bra effektivitet så har du något bra att komma med!
Angående det där med vältrisken så är du inte stammis på NyTeknik.se va? Dem hade en artikel idag om en motorcykel-bil på två hjul som inte gick att välta:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 288130.ece här har du en video om den också:
http://www.youtube.com/watch?v=Z0m-cUxMcJw
Lycka Till!
Re: Elcykel MK2
Postat: 12 oktober 2011, 09:35:11
av Uttis
Nej den hade jag inte sett den var tuff. Jag såg dock en annan model med stödhjul som åkte ut automatiskt när man stannade.