Klas-Kennys MDF-Fräs

Berätta om dina pågående projekt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av X-IL »

Där ser man, jag måste erkänna att jag trodde inte riktigt på att det var elektronik-issues. Jag har inte läst igenom tråden med modden mer än ögnat igenom den, men nu ska jag ta och läsa den lite noggrannare nån dag. Grattis!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Har stått lite stilla ett tag, dels pga. körkort mm, men främst då jag lyckades sabotera lite då jag monterade en diod över reläet.
Då det satt en PNP-transistor som styr reläet tog jag för givet att det var den som var positiv, men ack så fel man kan ha, diod, transistor och optokopplare fick sätta livet till.

Jag hade ingen exakt ersättare hemma, så jag fulmoddade dit en TO92 BC327, men det fungerade inte.
Innan tanken slog mig att givetvis har originalet högre hFe än BC327, det var därför det inte fungerade med en gång, så hade jag vid olika test lyckats sabotera inte mindre än 8 av 10 optokopplare :doh:

Men men, i veckan fick jag hem nya optokopplare ifrån Swech, och idag fick jag tid till att montera dessa, och vips så fungerade det hela igen.
Och då fick jag till min första fräsning där maskinen skötte sig prickfritt! :P
Inte mycket att se dock, står "HEJSAN!" ett par gånger, dessutom med större skär än programmet är gjort för, så det är lite fult.

Har även börjat komma LITE mer överens med EMC2, men jag är inte riktigt förtjust i det, lutar mer och mer emot att gå tillbaka till Mach3 :humm:

Något mer kreativt jag fick gjort idag dock var att jag monterade en USB-hubb i fräsbordet, så att jag lätt kan pela in USB-minne, numpad mm. till fräsdatorn.
USB-hubben köpte jag från Dx för längesen, men har aldrig blivit av att montera någonstans, men här passade den ju perfekt.
IMG_20111028_221603.jpg
spåret i skivan är sedan tidigare, det var där när jag tog skivan och jag ville inte såga av den helt där och på så sätt få lite mindre bord.
Numpaden används för att kunna jogga axlarna utan att behöva släpa på hela tangentbordet.

I födelsedagspresent i veckan fick jag även en gammal LCD-display av brorsan, perfekt.
IMG_20111028_221613.jpg
Den ska upp på väggen och under den ska jag ha en liten hylla på ett par konsoler, för mus och tangentbord.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Läste här på forumet om Spårskenor på Biltema, och det skulle räcka med två stycken till mitt bord.
Så, igår var jag på Biltema och handlade två sådana, och idag har de kommit på plats.

Mot min vilja så kapade jag dem med vinkelslip, det är så jäkla äckligt att kapa alu med vinkelslip då det flyger gott om spånor och vinkelslipen har lätt för att "nypa" när man kommit en bit ner. Men med ordentliga skyddsglasögon och handskar gick det fint, blev så klart inte hundra procent rakt eller jämnt, men godkänt i alla fall.

Jag valde att ha spåren på det här hållet då det blir bättre eftersom jag får ett spår mer på det hållet än på andra (eftersom bordet är lite kortare i Y än i X-led) samt att det passade så att jag inte behövde kapa på längden.

Så här ser det ut då:
IMG_20111118_174721.jpg
De går inte riktigt lika långt ut på andra sidan, det är ett par cm kvar, men det spelar ingen roll då verktygen inte kommer i närheten av ända ut till kanten på den sidan. På den här sidan kommer centrum på verktygen ut till ca. 2cm ifrån kanten.

Från början var det enbart två hål per spår i varje skena, så det blev bara ett hål per spår i varje skena när jag kapat, vilket kändes lite lite.
Så jag borrade ytterligare tre hål per spår så att varje bit hålls med åtta skruvar. Försänkte även hålen med 10mm borr för att de försänkta skruvarna inte ska sticka upp så mycket, och det gjorde de inte heller.
IMG_20111118_174822.jpg
Jag har inga passande muttrar ännu så har inte kunnat prova spänna fast någonting, men det känns i alla fall stabilt nog för att hålla det mesta.
Någon undrade om man kunde bygga ett bord av enbart dessa, det kan jag tala om är helt omöjligt, då de inte är vridstyva för fem öre när man har dem i luften.

För övrigt har jag kommit på att jag ska designa om Z lite (jag hade planerat göra om de flesta delar till den, men med samma design) då det är lite väl långt utstick ifrån det undre linjärlagret ner till där verktyget faktiskt ligger an emot materialet, vilket gör det onödigt instabilt, hela Z vill liksom vrida sig när man belastar lite hårt.

Och gör jag det så tror jag att jag skiter i att göra om portalsidorna, de var tänkta att göras om till högre, men det känns vettigare att bara flytta upp Z genom att ha linjärlagerna på ett smartare ställe.

Sen var det spånsug också... Måste ordnas, spånorna flyger åt alla håll och kanter när man fräser och landar på de mest olämpliga ställen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av kankki »

Snyggt och bra med aluminiumbord :tumupp:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag hade inte tålamod att vänta till jag får tag på "riktiga" muttrar, så det fick bli lite gammalt hederligt hantverk!

10mm plattjärn + vinkelslip, borrmaskin och M8 gängtapp + ett par timmar =
IMG_20111119_213359.jpg
:)

Järnet som håller själva biten är en gammal tving, hittade en trasig som efter att ha blivit avkapad i några bitar och fått hål igenom sig visade sig passa perfekt till detta :madmodder:

Här sitter då en bit 300x300mm skiva plexiglas (eller ja, det är Biltemas "plastglas") som jag ska provköra lite på, detta ovanpå en bit plywood som offerskiva.
IMG_20111119_213414.jpg
Nu ska vi ta och fräsa lite så får vi se hur pass det håller, det känns i alla fall jäkla stabilt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av ElectricMan »

Hur var Biltemaplasten? Är den helt genomskinlig, hård, mjuk?

Ser lite röd ut på bilden, men det kanske är kameran eller skyddsplast...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Helt genomskinlig, känns rätt hård, väldigt lik vanlig akrylplast/plexi.

Det röda är skyddsplast :)

Ska ner nu och se hur den är att fräsa i.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av labmaster »

Spännande med din testkörning i Biltemaplasten.
Jag hade inte tålamod att vänta till jag får tag på "riktiga" muttrar, så det fick bli lite gammalt hederligt hantverk!

10mm plattjärn + vinkelslip, borrmaskin och M8 gängtapp + ett par timmar =
Ungefär på samma sätt skulle jag ha gjort utan tillgång till fräs. Jag strosade runt på Biltema idag och kollade bland annat på de där aluminiumprofilerna men jag tycker de var lite veka för min smak. Men hade jag köpt dem så skulle jag definitivt ha tillverkat egna muttrar men då med hjälp av en Sajo 300 :).

Skaffar du längre bultar så kan du använda dig av något hårt träslag som spännverktyg istället för plattjärn. Det är inte speciellt starka krafter när man fräser plast eller träd så det duger gott och väl med spännverktyg i trä. Jag fräste till några stycken i Ek som blev över från bänkskivan som jag fräste tidigare i veckan. Jag använde dem för fastspänningen av arbetsstycket till dörrlisterna och det satt som berg utan att skada ytan.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Med tanke på vädret ute gömde jag mig i källaren ikväll, så det har blivit lite gjort runt om fräsen :)

Fick upp skärmen på väggen (Egentillverkat väggfäste av 1mm plåt), och en hylla till mus och tangentbord. Sen blev det även en del kabeldragning där till.
Sen passade jag på att städa upp i fräsrummet också, där var total kaos. Det blir ju inte lättare att städa undan spån mm. på golvet om där är smockfullt med saker :roll:

Blev absolut bra tycker jag.
IMG_20111127_212828.jpg
Ett grenuttag blev skruvat under bordet, enklare och billigare än att montera ett fast elluttag :waving:
IMG_20111127_212902.jpg
Har även börjat fundera och rita på ett "lock" över elektroniken. Tänker mig en skiva plexi som får fräsas ut något lufthål samt alla hörnor, så att jag kan bocka ned kanterna och skruva den som en låda. Trevligt att kunna se in till elektroniken, dessutom känns det säkrare än plåt (den kan man ju jorda, men trevligare med plast ändå) :D

Sen måste jag göra en hållare för förvaring av alla frässtål, som så klart ska skruvas upp på väggen. Har dock inte kommit på något riktigt bra koncept för det ännu... Tänkte mig göra det också i plexi, men får se. Lite jobbigt att ha ett tiotal frässtål som ligger skräpande överallt :shock:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av gOry »

Hur montera du grenuttaget, ser ut som att de sitter fast med "spikband" eller liknande, men hur fäste du spikbandet i grenuttaget.
Alla grenuttag jag har går inte att öppna upp så ifall man ska skruva fast dom så måste man dra in skruvar i plasten från utsidan vilket men helst inte vill göra med tanke på att de kan komma i kontakt med nått strömförande.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Det sitter med http://biltema.se/sv/Bygg/El/Grenkontak ... -st-46368/ :)

Två hullingar på varje sida som sätter sig i "skarven" som alltid finns på grenuttag, där de är delade på mitten. Sätter sig som berget.
SpanCox
Inlägg: 157
Blev medlem: 17 oktober 2004, 18:08:23
Ort: Götlaborg?

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av SpanCox »

Enastående kämpat :bravo:

Hur gick det att fräsa i biltemaplatsen?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har skrivit lite om det här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1&start=15

Ska dock göra lite nya försök snart, så fort jag får igång fräsen igen.
Jag "tog sönder" den när jag skulle förbättra lite, jag skulle göra Z lite stabilare genom att spänna lagerna vilket gjorde att det blev för tungt så motorn orkar inte dra den.
Har dock beställt en ny gängstång av far till Z, det får bli M12 även där, det finns helt enkelt ingen anledning till att ha den grova gängstång (liknande trapetz) till Z. Ska nog ner och kolla med farsan om han hunnit med att ordna det idag. :)

Edit: Visst hade han hunnit med det :tumupp:
Var nere i källaren och plockade ner Z igen, och började montera ihop igen. Halvvägs klar orkade jag inte mer, jag är ju sjuk :oops:

Fick i alla fall ihop det så pass att jag kunde prova lite smått att jogga axeln med stegmotorn, nu orkade den utan problem och vändglappet som var där tidigare var helt borta (Vändglappet berodde på att axeln gick så tungt att bensinslangen som håller samman motoraxel med gängstång vred sig) :D
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Elva år senare var det dags för maskinen att gå i graven.

Fungerade förvisso fortfarande, men i princip inte använt den de senaste 7-8 åren eller så.
Och nu behövdes platsen där den stod, och jag kände inte att det var värt att rigga upp den på ett ställe till. :oops:

Plockade bort stegmotorer och drivkort, resten får gå i bingen.
Kanske blir det en ny maskin en vacker dag, men då troligen inte i MDF utan något lite stadigare.
20230106_191155.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar