Klas-Kennys MDF-Fräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Den där var ju inte dum!

Trist att frakten går på nästan lika mycket som profilerna, får suga på den en stund :doubt:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

En microupdate idag...

Var på Kjell och inhandlade relä+sockel för att ha till att styra spindlen, då reläet på drivkortet är allt för litet för det, och jag vill inte gärna köra in 230V med det lilla isolationsavståndet mm. :shock:
Först tänkte jag använda reläet på kortet, för att styra det "riktiga" reläet, men det kändes lite korkat då jag i så fall måste få 12VDC ifrån någonstans, samt en extra onödig felkälla. Då reläet på kortet hade en spolspänning på 12VDC, samma som mitt nya, tog jag och plockade bort det istället, och bryggade över det till utgångarna, såhär:
IMG_20111017_201650.jpg
Sen skruvade jag fast reläsockeln och kopplade delvis in det.
Väntar dock med att koppla in matningen, då jag inte har proper dragavlastning eller petskydd vid reläet vill jag inte gärna ha nätspänning där, med tanke på att det sitter öppet under bordet, där man aldrig vet när det springer djur, eller kommer andra klåfingriga nävar. Jag vill ju inte gärna ha byggt en potentiell dödsfälla.
Så petskydd och dragavlastning får bli nästa projekt innan jag ansluter spindlen till matningen.
IMG_20111017_201642.jpg
Sen måste jag även ordna lite fler eluttag, finns enbart ett dubbeluttag i hela rummet.
Funderar på att montera ett fyrvägsuttag under bordet, som får ligga i en egen grupp, elcentralen sitter ändå strax ovanför fräsen. :)
Egen grupp mest för att det är kul, och smidigt att på en gång kunna bryta allt som har med fräsen att göra utan att påverka någonting annat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av kankki »

Smart fix :tumupp: Ja det var ett litet relä :shock:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Jobbat lite idag igen.

Fick hem nätagget igår, så jag började med att skruva isär det.. :twisted:
Anledningen till detta var att jag ville kunna skruva fast det "inifrån", så luftkanalerna på undersidan fick agera skruvhål.
Sen skruvades den fast, och skruvades ihop igen.
Kopplade in strömmen till den och justerade utspänningen till 30V, kändes ganska lagom.
Sen kopplade jag in den färdigt och kopplade in ström till spindle-reläet, samt fäste fast kabeln till väggen och till spindlen med kabelklammer för lite dragavlastning. Kortet togs dock innan jag klamrade kablarna.
IMG_20111019_223901.jpg
Måste dock, som sagt ordna något vettigt petskydd.

Sen så kom min kära flickvän med en gammal dator som ska få vara styrdator, 700MHz processor och 512MB (överraskande mycket) RAM.
Redan "verkstadsskitig", så den passar ju direkt in i miljön :mrgreen:
IMG_20111019_223938.jpg
Körde in Ubuntu med EMC2 på den och satte igång att konfigurera.
Dock gillade jag tyvärr inte EMC2 alls så mycket som Mach3, kändes som att det fattas massor med funktioner (Tex. enkelt skilja mellan maskin/mjukvaru-koordinater, automatisk homing av axlar mm), och att jag är tvungen att manuellt lägga till inställningar för Enable-signaler i konfigurationsfilen. Vilket dessutom gjorde att jag inte direkt kan testa axlarna i konfigurationsguiden för då finns ingen enable-signal, och varje gång jag ändrat något fick jag öppna filen och lägga tillbaka Enable-signalerna :doh:

Dock blev jag lite less på det hela, tidigare trodde jag att den tappar steg pga. klent nätagg (labbagget som kan ge max 3A), men nu, trots nytt 10A nätagg och annan dator med helt rent OS (så det inte kan vara något sånt fel), tappar motorerna fortfarande steg lite hit och dit.
Och kör jag med 1/16 microstepping så kan jag bara köra motorerna VÄLDIGT långsamt, annars blir det någonting skumt så att de knappt rör på sig, störande, kan inte köra med mindre än halvsteg.

Misstänker att det är drivaren som är för dålig... :(
Man får vad man betalar för antar jag.

Eller någon som har andra tips på vad det kan vara som orsakar att motorerna tappar steg lite hipp som happ?
Z är värst, men även X och Y tappar steg lite då och då.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av X-IL »

Du är säker på att det inte går tungt då? Nån gängstång som är lite vind eller mutter som spänner skruven i "båge". Jag har tillbringat många timmar med att försöka justera detta på min gamla fräs. Prova för sakens skull att släppa på lite justeringar så att muttrar och lagringar är lite lösa och kan vicka lite, jogga sedan axlarna och se om det går mycket bättre.
Kör axlarna med handkraft och kolla om det skiljer i kraft som behövs mellan ändlägena. Ett så snabbt bygge som du har genomfört kommer att behöva justeras in. Du har gjort ett kanonjobb hittills, en liten bit kvar nu bara.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är ju inte omöjligt, får kolla närmare på det ikväll.
Man kan dock tycka att z inte borde tappa så mycket steg nedåt, då den har en hel del hjälp utav dragningskraften eftersom den väger en del. Men det kanske inte är tillräckligt? :humm:
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Cano »

Hinner datorn med att "pulsa"?
Du kör ju med många microsteg och gängstång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Det spelar i princip ingen roll vad jag kör för matningshastighet, eller om jag ställer om till helsteg , de tappar steg ändå. Samt det var likadant på datorn jag körde med tidigare (även om den också kunde haft samma problem såklart).
Men jag har i princip uteslutit att datorn har med det att göra.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Cano »

Jag är absolut inget proffs på sådana här grejor, utan spånar mest. :)
Har du koll på hur långa pulser du kör med?
Kan mycket väl vara som X-IL skriver med.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har ingen alls koll på hur långa pulser man ska ha, har inte hittat info om det till min drivare någonstans... Någon som vet kanske?

Kör på måfå 5µS på Step Time, Step Space, Direction Hold och Direction Setup. Har provat lite olika men märker ingen skillnad.


Har känt lite på maskinen nu och Z kan jag förstå går lite taskigt, den skruven är trög som satan att vrida på, men X och Y blir jag inte klok på varför de skulle tappa steg.
X (Dvs hela portalen) går lika lätt hela vägen, och jag känner inga "hack" eller någonting.
Y går lätt hela vägen förutom sista decimetern vid ena ändläget, där motorn inte längre orkar vrida axeln alls, får se om jag kan justera det, men i övrigt går den ledigt hela vägen, utan några hack eller liknande.

Z är den som tappar steg mest, och det är fullt förståeligt, men X och Y tappar lite då och då ett par steg (Jag är i och för sig inte 110% säker på det, men det ser ut, känns och låter som det), lika mycket över hela rörelsesträckan. Samma sak oavsett matningshastighet.


Förresten, någon som vet något sätt att i Ubuntu mappa om tangenterna så att tex. Enter på Numpaden kan motsvara F2 och liknande.
Har kopplat en liten lös numpad till styrdatorn för att det är lite lättare att gå runt med än hela tangentbordet, men jag skulle vilja kunna starta/stoppa "Machine Power" samt spindlen med den också, vilka ligger på F2 och F10 i EMC2, men verkar inte gå att ändra.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av bearing »

Kan det vara för snabb acceleration?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Borde det inte vara då det händer lite när som helst när jag joggar axlarna, kör jag en sträcka på en gång utan att stanna tappar den steg lite då och då (lite varierande med sådär 1-5 sekunders mellanrum).
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av bearing »

Aha, ja då är det nog något annat.

Jag har ett likadant kort, så det är ju bekymrande att det skulle beror på kortet.

För att utesluta datorn skulle du kunna skapa en stabil signal med en signalgenerator eller ett enkelt program i en PIC.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

X-IL verkar vara på rätt spår trots allt.

Att X-motorern tappar steg verkar vara inbillning, kan det vara så att motorn bara låter lite knasigt ibland? Eller så kan det ju vara några andra små små spänningar som uppstår i maskinen vid rörelse.
Har kört fram och tillbaka ett antal gånger och provat ett par olika avstånd, mätt med tumstock efter varje rörelse och den verkar alltid stämma exakt, i alla fall inom den precision jag lyckas mäta med tumstock. Och då kör jag i halvsteg så att varje tappat (halv)steg skulle innebära 0,004375mm, och om den tappar så många steg som det låter borde den fela åtminstone tillräckligt för att kunna mätas med tumstock.

Y-motorn verkar vara samma sak, dock "låser" den sig lite här och var, tyder på att den inte går riktigt jämnt över hela slaglängden utan går trögare ibland. Ska skruva loss muttern och se om det är i den eller i linjärenheterna problemet verkar ligga.

Och Z har jag ju tidigare kommit fram till att den går väldigt trögt som bör vara orsaken till de tappade stegen (Den är jag helt säker på att den tappar, då den klart och tydigt stannar, rycker lite, stannar, rycker lite osv.).
Får nog skruva bort hela Z-enheten och få bort den muttern för att kunna göra den lite glappigare (Ok, inte glapp, men så att den rullar lättare). Den noterade jag gick trögt redan innan jag monterade den, så där är det inte så konstigt.
Gissar att det bästa borde vara att borra upp gängan en halv-en millimeter eller så, då jag tror att gängan går emot "insidan" av skruven vilket borde ge mängder mer friktion i denna grova gänga. Borde inte glappa i längd för det så och om den skulle kunna glappa något pyttelitet i sidled är nog bara bra, för då blir det ju inte riktigt så känsligt för om något är litet snett.

Edit: Att Y går tungt vid ena ändläget var ju inte så värst konstigt, tydligen sitter gängstången någon mm snett, och gängstången flexar ju inte så lätt nära lagret..
IMG_20111020_185203.jpg
Frågan är dock, hur justerar man det på lättast sätt?
Lagerna är ju fästa direkt in i portalsidorna.


Edit igen: Insåg just att det är exakt samma sak på andra sidan, det är alltså bara gängstången som hamnat någon millimeter för nära själva vagnen, alltså är det bara till att fila ner muttern lite :happy:
Javisst ja, det var ju där något blev fel så det passade att vända muttern på fel håll, tydligen fungerade det inte riktigt så enkelt, men väldigt nära. Känns inte som att man trycker in muttern alls så mycket på mitten som man faktiskt gör för att få dit den bakom :humm:
Vagnen i sig rullar för övrigt otroligt lätt, jämnt och stabilt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av X-IL »

Bra att du hittat lite grejer. Har du dubbelkollat så att du kör på maxström för dina motorer också på drivarna? Samma problem med injustering av mutter som jag haft, har shimsat i olika omgångar på min skrotfräs vet jag.
Skriv svar