Ultraljud och damm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

En sådan kompressor finns i bra-att-ha lådan.
SvenPon> Jag ska testa det där ...
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Icecap skrev:En annan lösning kan ju vara att ha en minimal kompressor som arbetar upp ett visst (lågt) tryck i en mindre "tank" (sprayburk?) och med en magnetventil och en lämplig placerat dysa blåsar bort dammet lite då och då. En gång i timmen?

Vid att det bara blir ett kort pust kommer sotningen av glaset enbart att påverkas minimalt, dysan kan göras av ett välplacerat stål/kopparrör, det knepiga blir att greja en liten kompressor, kanske en kompressor till en biltuta kan användas, då kan man nog skippa trycktank och ventil, bara att slå på för varje x pelletsmatning.
Det finns ju små billiga 12V-kompressorer för pumpning av bildäck som man kan koppla in till bilens cigarettuttag.

Biltema: 15-980, 98kr.
Arbetstryck 15 bar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Förslag på lämplig magnetventil för pneumatik?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Javisst duger en sån kompressor men jag luter mer åt biltuta-grejen, den kan starta snabbt, blåsa en hel del luft med lagom tryck (mer flöde än tryck s.a.s.), ingen magnetventil & trycktank, liten, smidig osv.

Men det kan finnas faktorer som påverkar det hela, t.ex. vad som finns i väntar-på-projekt-lådan, inköpspris, alternativ användning osv.

Som första test hade jag testat att peta in ett lagom rör med någon form av dysa på (lagom tillplattat...) och blåst per lungkraft och kollat effekten, om det räcker kan kraven på kompressorn sänkas ordentligt med tanka på tryckbehov.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

mmm som sagt biltutekompressor finns samt lungor på undertecknad så ett experiment med dessa kommer utföras å det snaraste. 8)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Keep us informed!

Jag har tankar på att skaffa pelletspanna....
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Högtalarespole

Inlägg av SvenPon »

En annan ide som jag spånar kring detta intressanta projekt.
Någon innan här har varit inne på denna ide.

Skrota en gammal högtalare.Anbringa spolen kloss ann mot glaset
med mohåll på baksidan.Kör en tongenerator på spolen.
Skulle gissa att du hittar resonas någonstans 20 - 100 hz
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fråga:

Hur varmt blir det här glaset? Är den helt tät dvs monterad med nån sort packning osv? Om inte så kanske man kan ha en sorts 'frisikts' ruta typ de som används ute till sjöss på större fartyg.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Glaset blir bara varmt om brännaren inte får ut gaserna genom skorstenen, dvs draget är för dåligt. Glaset sitter där för att bli sotigt om gaserna/röken går baklänges, men som sagts tidigare så fastnar en den damm från pelletsen där och det är egentligen inte tanken, en bugg i systemet om du så vill. Dom är inte tätade eftersom rökgaserna måste kunna passera förbi dom så att glaset blir svärtat.
Skriv svar