Ultraljud och damm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Ultraljud och damm

Inlägg av ensten »

Har en liten idé som skulle vara intressant att utveckla.

På min pelletsbrännare sitter två små glasskivor vars uppgift är att bli sotiga om pannan baktänder så att en fotocell kan säga till automatiken att stänga av brännaren.

Nu är det så att det bildas damm från pelletsen som också sätter sig på glasen och beroende på pelletsens kvalité så blir det mer eller mindre damm och detta måste avlägsnas manuellt.

Jag har nu en idé om att få dammet att lossna med ultraljud. Är det möjligt tror ni? (Det ligger damm i schaktet också och det vore ingen dum idé att få det att falla ner i samma veva.)

EDIT> Hade ju en bild också: Bild
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag vet av erfarenhet att värmevärkets 1½MW panna (flis) har en tuta som skakar loss sot i systemet. Det är en tryckluftdriven sak som kan få vilken tyfonhorn på QE2 att blekna av avund. Det är alltså inte ultraljud.

Jag skulle ha satsat på att blåsa bort skiten med tryckluft eller bättre upp: skaffa en brännare som inte kan bränna baklängs, t.ex. Janfire.

(Det bör jag ju säga när jag jobbar med att utveckla deras nya styrelektronik :vissla:)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

mmm Min bränner baklänges om jag inte sotar! Så händer det så är det mitt fel. Och Torsbybrännaren slår det mesta på marknaden på fingrarna ...

... och där satte jag igång ett flame war! :mrgreen:

En fråga icecap: Värker värmen? :vissla:
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Man använder ju ultraljud för at tvätta kretskort, Men då är det väl tillsammans med vätska ?

Rent intuitivt känns det som att man skulle behöva nått starkare än de ultraljudshögtalare som används till fjärrkontroller o.dyl.
Vad sitter i ultraljudstvättarna ?

I äldre elektronik brukar man hitta summrar byggda enl. ringklocke-principen fast mycket kortslagiga.
Kanske kan fungera ?

En helt annan idé vore att ha runda skivor.
En motor roterar skivan mot en avstrykarkant ett varv eller två på bestämda intervall.

Förslagsvis då brännaren inte går
(Du vill ju inte att sotet skall tvättas bort).
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

mmm fortsätt brainstorma ... intressant nöt att knäcka ...

Om man skickar spänning i en vanlig UL-sändare räcker det föt att producera UL, eller krävs ngn mer komponent? Tänkte på typen som exempelvis ELFA har ...
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

I fjärrkontrollsammanhang brukar man ha en oscillator på 38kHz.
En 555:a t.ex.

Edit:

Provade just en sån där kortslagig mekanisk växelspännings-summer.

Skruvade fast den på en bit aluminum-plåt och strödde vete-mjöl över.
Andades lite på den för att simulera uppsugen luftfuktighet.

Kopplade på 24V~ Resultat: Nada! Inget hände (förutom att det surrade litet). :(
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

ensten: jepp! med de problem de har är det nog rätt stavad....fast jag kan ju även skylla på att jag har haft 0 timmers utbildning i svensk stavning.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ett litet mekaniskt membran eller en liten pizo summers slaglängd när det är en stor mekanisk belastning på, ger kanske inte mer än någon 10-dels (väldigt grov uppskattning) slaglängd på membranet om ens det.

För att kunna ge ordentliga energier i form av ultraljud så krävs det också kraftiga grejer och ordentliga energier, energin då beroende på hur mycket som skall sättas i rörelse. Har för mig att jag läst att ultraljudstvättar dock har någon sorts piezoelektriskt element fast modell gigantisk. Denna matas sen också med ganska så ordentlig energi vilket kanske skapar en slaglängd på dess yta på några få mm (än en gång väldigt grov gissning). Men eftersom denna då är så mycket större och matas med så mycket mer energi så kommer den då i princip att behålla denna slaglängd även när det är en stor belastning på den, som tex en liter vatten.

Bara dom minsta ultraljudstvättar som tex Kjell.com säljer ligger nog på watt inte milliwatt. Så att få tag på något som kan förflytta en vikt på säg 50 gram 38000 ggr i sekunden med en slaglängd på minst ½ mm (kan kanske räcka med mindre) så behövs det lite energier involverade och grejer som kan hantera det.

Går man däremot ner i frekvens så kan det nog bli lite enklare eftersom man, beroende på frekvens, då inte behöver använda några exotiska komponenter utan det räcker kanske med någon enkel högtalare.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jag måste säga att jag gillar iden med att ha en glasskiva som får sot på sig och där efter kolla med en fotodiod. Klapp på huvudet till den som kom på det.

Såååå, vaför inte bygga en luftrenare? Stor fläkt och ett gäng med luftfilter från biltema?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag tror faktisk att problemet i dess nuvarande utförande är omöjligt att lösa. Sot (/damm) väger så lite att den acceleration som ska till för att skaka loss det kommer att krossa glasskivan direkt.

Om man vill hålla fast i detta sätt med glasskiva (som nog kan vara skapligt) hade jag gått andra vägen och skrapat bort soten mekanisk. Detta kan göras vid att dubbla glasskivans längd (eller lite mer) och dra upp/ner den och strax över och under mätkammern finns styva borster (och dylikt) som skrapar rent.

Glaset flyttas då upp eller ner med lämpliga intervall, kan ex.vis räknas på antalet matninger och/eller tid.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

fundering, släpper dammet om man knackar till på glaset?

om så kan man ju ta en lagom spole med kärna och knacka till med jämna mellanrum, en liten kontaktor vore nog lagom
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Statisk elektricitet

Inlägg av SvenPon »

Sitter och funderar på om det inte går att lösa
med princip värmeslinga på bakruta bil.

Dvs att du kör en spänning genom tråden åt endera håll
och på så sätt stöter bort partiklarna.

Skrota en liten transformator och limma på den tunna tråden
på rutan i slingor fram och åter.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Observera att sotet vill jag inte ta bort automatiskt eftersom det bara blir sot när pannan av någon anledning börja ryka bakåt (sker t.ex. om det blir dåligt drag). Utan det är damm från pelletsen som skall bort. Detta damm kommer av att pelletsen dammar något när den faller ner i schaktet.

Din idé SvenPon; Hur menar du att partiklarna skulle stötas bort?
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Statisk elektricitet

Inlägg av SvenPon »

Detta damm kommer av att pelletsen dammar något när den faller ner i schaktet.

mmm... tål att tänka på,
fick för mig att dammet fastnar pga statisk elelektricitet .
Om man då kunde polvända glasets laddning skulle dammet stötas bort.

Du skulle kunna testa med en magnet tryckt mot glaset och sedan dra den
tex. nedåt så ser du om dammet följer med.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

En annan lösning kan ju vara att ha en minimal kompressor som arbetar upp ett visst (lågt) tryck i en mindre "tank" (sprayburk?) och med en magnetventil och en lämplig placerat dysa blåsar bort dammet lite då och då. En gång i timmen?

Vid att det bara blir ett kort pust kommer sotningen av glaset enbart att påverkas minimalt, dysan kan göras av ett välplacerat stål/kopparrör, det knepiga blir att greja en liten kompressor, kanske en kompressor till en biltuta kan användas, då kan man nog skippa trycktank och ventil, bara att slå på för varje x pelletsmatning.
Skriv svar