Sida 1 av 1
Projektarbete, En självstyrande produkt, idéer, tips?
Postat: 13 september 2011, 21:38:06
av hakilala
Hej!
Nu är det så att vi i årskurs 3 (Teknik, inr. El&Programmering) har ett projektarbete som kommer att vara klart (förhoppningsvis:) ) runt maj-juni nästa år. Vi har i stort sett fått fria händer när det gäller att komma på vad det är vi vill göra. Jag och min grupp har kommit fram till att vi vill skapa något som går att styra, eller som kan köras av sig själv, och en självgående dammsugare har dykt upp bland tankarna.
Tanken är då att den färdiga enheten kan åka och rengöra ett golv, och när den kör in i en vägg ska en sensor eller liknande känna av det, och därefter är det tänkt att enheten ska backa en bit innan den svänger runt ca 90grader och fortsätter att göra rent, och detta fortsätter ju sedan likt ett kretslopp
Just nu vet vi bara i teorin vad vi vill göra, och detta omfattar väl både elektronik och programmering vilket vi tycker är bra. Tänkte bara höra med veteranerna här om ni har några tips och ideér till oss! Vad vi bör tänka på, hur vi bör göra,
ALLTING tas tacksamt emot här i tråden!
Ha det bra allesammans!

Re: Projektarbete, En självstyrande produkt, idéer, tips?
Postat: 13 september 2011, 21:42:59
av Icecap
Om det blir en dammsugarerobot ska den INTE svänga 90°! Se till att den svänger ett "snett" tal så att det blir lite olika över det hela, då får den bättre spridning då nära nog alla rum har hörn på 90°.
Annars kan jag komma på:
* Automatisk växling av derallieur-växlar.
Re: Projektarbete, En självstyrande produkt, idéer, tips?
Postat: 13 september 2011, 22:00:28
av blueint
Derallieur-växlar, vad är det?
Ang projektet, tänk igenom följande:
* Hur mycket får det kosta?
* Tid som kan läggas på projektet?
* Kunskapsnivå som deltagarna har?
* Programmering kan vara ett riktigt surt moment om man är ovan
* Tillgång till verkstad?, vilka verktyg finns där? svets?, oscilloskop?, multimeter?
Terränggående bombrobot annars?

Re: Projektarbete, En självstyrande produkt, idéer, tips?
Postat: 13 september 2011, 22:03:09
av danei
Och räkna med att det tar mycket längre tid än man räknar med. Så ta i i underkant, eller lägg upp det med delmål så att inte projektet havererar om man inte når ändra fram.
Re: Projektarbete, En självstyrande produkt, idéer, tips?
Postat: 13 september 2011, 22:05:55
av ToB
blueint skrev:Derallieur-växlar, vad är det?

http://lmgtfy.com/?q=derailleur&l=1 
Re: Projektarbete, En självstyrande produkt, idéer, tips?
Postat: 13 september 2011, 22:10:52
av hakilala
blueint skrev:Derallieur-växlar, vad är det?
Ang projektet, tänk igenom följande:
* Hur mycket får det kosta?
* Tid som kan läggas på projektet?
* Kunskapsnivå som deltagarna har?
* Programmering kan vara ett riktigt surt moment om man är ovan
* Tillgång till verkstad?, vilka verktyg finns där? svets?, oscilloskop?, multimeter?
Terränggående bombrobot annars?

Tid har vi relativt mycket, bara vi börjar jobba på det så ska det inte vara några problem

Vi har väl inte stenkoll på allt i programmering och så, sedan har vi ju regelbunden kontakt med en handledare för projektet också

Sen är det ju aldrig fel att skapa en tråd här för man får in alla möjliga tips ju. Kan vara ett bra komplement. Salarna vi är i har oscilloskop, multimeter osv så det ska inte vara några problem.
Re: Projektarbete, En självstyrande produkt, idéer, tips?
Postat: 13 september 2011, 22:47:33
av Klas-Kenny
En annan kul idé på självstyrande pryl är just det jag ska sätta igång med som projektarbete, en MiniSumo eller Sumo-robot, att ställa upp med i Robot-SM

Re: Projektarbete, En självstyrande produkt, idéer, tips?
Postat: 13 september 2011, 23:39:49
av labmaster
Icecaps förslag om automatlåda för cyklar tycker jag låter som en kanonhäftig idé. En utmaning blir att implementera den så kallade kick-down funktionen. Ni vet den där som växlar ned när man trampar gasen i botten på en bil med automatlåda.
Re: Projektarbete, En självstyrande produkt, idéer, tips?
Postat: 23 september 2011, 09:30:32
av hakilala
Hej igen!
Vi tänkte börja kika på själva programmeringsdelen nu närmsta tiden. Tanken är att vi har motorer som driver två av hjulen, och framtill sitter det någon form av tryckknapp. När dessa stöter in i en vägg backar den ut en bit, vrider sig om och fortsätter sedan samma procedur över golvet.
Har ni tips på programmeringen så skriv gärna!

Re: Projektarbete, En självstyrande produkt, idéer, tips?
Postat: 23 september 2011, 10:21:33
av labmaster
Börja med mekaniken, det är bättre då vet ni vad programmet skall styra.
Re: Projektarbete, En självstyrande produkt, idéer, tips?
Postat: 23 september 2011, 17:06:55
av Klas-Kenny
Själva programmeringen i sig är inte särskilt svår, för en nybörjare är det såklart en del meck innan man kommer in i det, men inga större konster.
Börja med att välja en plattform ni vill använda, jag antar att ni inte behöver sådär överdrivet mycket beräkningskraft, så en vanlig 8bit microprocessor borde duga gott.
De vanligaste som används där är väl PIC och AVR, vilken man ska välja är mest en smaksak, båda fungerar precis lika bra till det mesta.
Sen finns även Arduino som är väldigt populärt, det är ett kort med en AVR med en bootloader, så att man programmerar C i Arduino-miljön som har massor med bibliotek och liknande, sen överför programmet direkt in i AVR'en (det är det den har en Bootloader till), smidigt enligt många, att gå över ån efter vatten enligt mig.
Finns mängder med trådar runt om på forumet om just detta med val av plattform att börja på, sök och du skola finna!
Om man tänker sig att ni väljer PIC (det självklara valet enligt mig

), så är det lättaste om ni letar upp en modell med dubbla PWM-moduler, med sk. "full bridge driver", då kan ni alltså koppla rätt pinnar på PIC'en till två H-bryggor och sen bara skriva rätt data till några olika register så är det igång och sen är det bara att skriva ett värde från 0-255 till ett register per motor/kanal, samt en bit i ett annat register för att byta rotationsriktning på motorerna, superenkelt!
Re: Projektarbete, En självstyrande produkt, idéer, tips?
Postat: 5 oktober 2011, 13:13:35
av Kägglan
Eller så kör man med AVR och skickar ut en serie typ 10101010101010 varierande på vilket medeltal man vill ha för PWM signalen så kan man köra två motorer med endast två pinnar. En programmerare för någon hundra lapp, en dator och ett breadbord är allt man behöver vad det gäller utvecklingsmiljö. AVRstudio (utvecklingsprogramvaran) är gratis. Två H-bryggor och en mirkroprocessor + motorer. Brukar ta en mycket större mp än vad jag behöver så att man alltid kan bygga ut och för att de brukar ha mer pinnar.
Skriv en utförlig beskrivning hur programmet skall fungera (d.v.s. en algoritm) innan ni börjar programmera (punktform funkar bra för mig)! Verkar något för stort och övergripande brukar jag köra divide and conquer metoden.