parafinfylling sökes

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

parafinfylling sökes

Inlägg av dangraf »

Jag har precis bytat batterier på en bottentimer som jag brukar använda när jag dyker.
hela enheten var fylld med nån geleaktig massa som jag tror är baserad på parafin. Den påminner väldigt mycket i konsistensn som sånna där genomskinliga gelatinljus har. Den verkar vara väldigt praktisk, självläkande och lätt att ta bort.

Nu letar jag efter sådan massa eller nått substitut som jag kan fylla igen hålet med där det nya batteriet sitter.

Några förslag?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Elastosil A07 borde väl fungera tycker jag. Dess konsistens stämmer väl in på din beskrivning.

ELFA: 80-856-56

(nej, det är inte billigt!) :wink:
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Kolla under "Kemi/Lim/Tejp"/Kemikalier
/Ingjutningsmassa på elfa så ska du nog hitta något liknande.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

jag har tittat under ingjutningsmassa i elfa, men det e ju så :evil: a dyrt.. behöver en liten klick, och det kostar ju minst 300:- ink frakt. det kostar ju nästan en ny bottentimer.. Är det någon som vet om man kanske skulle kunna använda såndär genomskinlig ljusmassa?? eller nått annat vanligt förekommande lim som man kan använda?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Plastic Padding?
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Smältlim, fast svårare att byta batteri när det nya tar slut.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

locktite gängtätning kanske?
inte lika seg misstänker jag

men en fråga, vad är det för konstruktion som förlitar sig på en sådan tätning?
borde det inte vara en oring eller liknade istället?
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

Det finns ingen O-ring.
enheten är konstruerad som en rund genomskinlig burk med där man ser displayen genom bottnen. Därefter har de fyllt upp burken med sånt där genomskilnigt hemligt gegg. gegget tätar sig själv om man skulle peta en spricka i det. Det finns ett skyddslock med hål i för att jämna ut trycket. så gegget kommmer i kontakt med vatten när man dyker.
På så sätt kan man göra en helt tät liten enhet utan någon stor burk med förseglingar och O-ringar som måste tåla tryck.

Helt omöjligt att smälta och återanvända gegget.. har försökt med både värmepistol och lödkolv. :)
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Mäter denna bottentimer djupet/trycket också? Om så kan säkert mätvärdet förändrats om man tar för lös alt för hård fyllning.
Skriv svar