kretskortsdesign höga frekvenser?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

kretskortsdesign höga frekvenser?

Inlägg av grym »

bara en fundering
vilket ger lägs induktans på en rak ledare på ett kretskort
en bred linje eller om man delar upp den i flera smala?
jämförelse, en låg induktans eller flera parallellkopplade aningens högre

naturligtvis så ska det ju hållas kort men jag vill göra en -20db dämpsats på 100w av 100st
1w ytmonterade motstånd, så då får man lite avstånd hur man än gör

mest av akademisk art men har man fått en tanke i skallen så kan man ju ändå försöka bli av med den
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Inte för att det besvarar din fråga men jag såg någon som oxå gjorde en dämpsats med ytmonterade motstånd, han monterade dock motstånden "på hög" och fick därmed ganska låg induktans.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

funderade på det med, men om jag tror rätt behöver dom ytan för att bli av med värmen

kanske skulle mna kunna löda ihop dom 4 åt gången som en låda och ha en fläkt :?
om man tar och löder en normalt sedan två ståendes på var sida och en mellan kanterna där på översidan får man ett lustigt 4w motstånd, som skulle kunna kylas med en fläkt, fast nja

det här är typiskt sådanna saker som jag snöar in på, kan hålla på att fundera på design i evigheter, men förr eller senare hittar man en lämplig lösning

ett annat alternativ är flera kretskortslager ovan för varandra, med en fläkt på sidan

eller köper man färdigt svindyrt och har tråkigt
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Inlägg av slurry »

skulle vilja säga att en bred kopparbana är det bästa i detta fallet, dock bör du nog undvika att göra den onödigt bred, som LaRdA sa så kan man ju stapla komponenterna på höjden för att minska längden på kopparbanorna, nånting som dock inte går att undvika är ju att kopparbanorna blir ju resonanta på rätt våglängd..
å andra sidan torde du ju få plats med runt 100 st 1wattare på en decimeter va :?:
Själv har jag byggt konstlaster för HF med Caddocks motstånd, även dämpare är lätt att bygga med dessa trevliga motstånd, kolla exempelvis på ELFA art. 60-606-36
mycket låginduktiva saker :D
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Inlägg av slurry »

jo, gör inga skarpa hörn heller, det blir inte bra med HF, utan runda av alla hörn på ledningsbanorna :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

har kollat på dom, men om man kollar i databladen så är dom induktiva
ok, jag är hjärnskadat, och min stackar miniräknare börjar få självmordstendenser, men jag skulle gärna ha saker som funkar upp mot 2Ghz, men jag tror faktiskt att jag ska ge upp tanken, både induktanserna i korta banor och kapacitanserna på några få kvadratmilimeter stöker till för mycket, fast det är kul hjärngymnastik, man får försöka fundera lite på vad som är vad och plocka fram alla gamla böcker och se vad som finns där
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Inlägg av slurry »

fast när du börjar närma dig 1GHz så bör du nog fundera på att gå över till vågledare istället.. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

borde ja, bara kul att försöka, så ser man alla nackdelar med vanliga saker

känns lite abbynormal att ta hänsyn till några milimeter ledare och nåågon kvadratmilimeter kopparyta

skitsamma, en del är provat upp till 1,5Ghz och dit funkar det bra :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Du kan alltid försöka få till rätt impedans om det nu är 50 eller 75 ohm du vill ha genom att styra bredden på ledarna om du gör dubbelsidigt kort. Sök på stripline på nätet så hittar du allt du behöver veta och hjälpprogram som hjälper dig att räkna ut hur du skall bygga. Enda abret är för att verifiera konstruktionen behövs ett äckligt snabbt scop för att kunna TDR-mäta på kort.

Ett litet smakprov på beräkningsprogram:
http://www.ideaconsulting.com/dstrip.htm
Skriv svar