Dela och invertera spänning.
Dela och invertera spänning.
Behöver en koppling där jag kan dela och invertera en inkommande spänning.
Inspänningen kan vara mellan 0 -> -17v och jag behöver en utsignal på 0-> +5v
Jag har tillgång till +/- 12V DC
Gärna något skydd mot över/under spänningar på utgången.
Jag gjorde en uppkoppling med en op-amp där jag först hade en spänningsdelare ( 2st motstånd ) sen inverterade jag spänningen i op-ampen.
Men den kopplingen jag gjorde hade inget skydd emot över spänning på utgången etc.
Någon som har några förslag?
Inspänningen kan vara mellan 0 -> -17v och jag behöver en utsignal på 0-> +5v
Jag har tillgång till +/- 12V DC
Gärna något skydd mot över/under spänningar på utgången.
Jag gjorde en uppkoppling med en op-amp där jag först hade en spänningsdelare ( 2st motstånd ) sen inverterade jag spänningen i op-ampen.
Men den kopplingen jag gjorde hade inget skydd emot över spänning på utgången etc.
Någon som har några förslag?
Ganska enkelt egentligen:
Återställ din delning osv med Op-Amp och sen kan du ta antingen 2 vanliga dioder (t.ex. 1N4148) och placera dom i knutpunktet på halveraren och rikta dioderna till + och - på så sätt att de är spärrad.
Alltså: K på D1 ska sitta till +12V, A på D1 till K på D2, A på D2 till -12V. Punktet D1A + D2K ska sedan kopplas till punktet efter första ingångsmotstånd, antagligen i halveraren.
Detta skydder mot att ingångsspänningen över-/understuger matningsspänningen.
Återställ din delning osv med Op-Amp och sen kan du ta antingen 2 vanliga dioder (t.ex. 1N4148) och placera dom i knutpunktet på halveraren och rikta dioderna till + och - på så sätt att de är spärrad.
Alltså: K på D1 ska sitta till +12V, A på D1 till K på D2, A på D2 till -12V. Punktet D1A + D2K ska sedan kopplas till punktet efter första ingångsmotstånd, antagligen i halveraren.
Detta skydder mot att ingångsspänningen över-/understuger matningsspänningen.
Vad är det för signal och vad är det du skall driva för nånting?
Måste -17 motsvara 5V och 0 in vara 0 ut, eller går det bra att ha d tvärt om?
Hur mkt får du lasta 17V signalen?
Det skulle kanske gå att bara ha en spänningsdelning (2 lika stora motstånd) mellan insignalen och matningsspänningen. Detta ger en signal mellan 6V och -2.5V. Sätter du sen in en 5V zener mellan mitten av den spänningsdelningen och jord får du nivåer på 5V och -0.7. Om det duger beror på vad du ska ha d till, men du slipper opampen, endast tre tvåbenta komponenter. Dessutom är det hyffsat robust mot mindre variationer i signalnivå och matningsspänningar.
Måste -17 motsvara 5V och 0 in vara 0 ut, eller går det bra att ha d tvärt om?
Hur mkt får du lasta 17V signalen?
Det skulle kanske gå att bara ha en spänningsdelning (2 lika stora motstånd) mellan insignalen och matningsspänningen. Detta ger en signal mellan 6V och -2.5V. Sätter du sen in en 5V zener mellan mitten av den spänningsdelningen och jord får du nivåer på 5V och -0.7. Om det duger beror på vad du ska ha d till, men du slipper opampen, endast tre tvåbenta komponenter. Dessutom är det hyffsat robust mot mindre variationer i signalnivå och matningsspänningar.
Signalen är till för att mäta den ström en annan krets drar.
Den genereras över ett 500Ohms motstånd.
-17V måste inte vara +5V ut, det kan likväl vara tvärtom.
Dvs -17V = 0V ut och 0V in = 5V ut.
Därmot är programvara skriven för att det skall vara -17V = 5v in på A/D
Men det är ju inte hela världen att ändra.
Att ha op-ampen är inget problem. Det finns plats för den på kretskortet och extra kostnaden är inte något problem.
Att använda Icecaps lösning med dioderna för att skydda mot över/underspänning löser inte riktigt det då jag endast vill ha 0 -> +5V ut ifrån kretsen.
Den genereras över ett 500Ohms motstånd.
-17V måste inte vara +5V ut, det kan likväl vara tvärtom.
Dvs -17V = 0V ut och 0V in = 5V ut.
Därmot är programvara skriven för att det skall vara -17V = 5v in på A/D
Men det är ju inte hela världen att ändra.
Att ha op-ampen är inget problem. Det finns plats för den på kretskortet och extra kostnaden är inte något problem.
Att använda Icecaps lösning med dioderna för att skydda mot över/underspänning löser inte riktigt det då jag endast vill ha 0 -> +5V ut ifrån kretsen.
Jag får inte riktigt ordning på detta alltså.
Jag har kopplat enligt bilden.

V+ = 5V
V-(GND) = 0V
R15 = 100K
R16 = 27K
R14 = 100K
Det fungerar som jag tänkt med förstärkningen på * ~0.27 Men jag kan inte kan få en utspänning högre än V+ - 1.3V ( 3.7V ).
Så för att kunna ha 0-5V ut måste jag ha V+ >6.3V.
Varför är det på detta viset?
Jag har kopplat enligt bilden.

V+ = 5V
V-(GND) = 0V
R15 = 100K
R16 = 27K
R14 = 100K
Det fungerar som jag tänkt med förstärkningen på * ~0.27 Men jag kan inte kan få en utspänning högre än V+ - 1.3V ( 3.7V ).
Så för att kunna ha 0-5V ut måste jag ha V+ >6.3V.
Varför är det på detta viset?