Söker relä/tips för inkoppling (bilel)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
joH900
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 juni 2011, 23:37:14

Söker relä/tips för inkoppling (bilel)

Inlägg av joH900 »

Hej!

Ny här, och detta är nog inte speciellt svårt egentligen (även om jag är ganska dålig på denna typ av elektronik...), men tänkte ställa frågan här då det känns som rätt ställe ;)

Scenariot är följande:

Jag har en temperaturgivare, låg temperatur innebär ett högt motstånd (desto högre temperatur, desto lägre motstånd). Under tiden startmotorn går så vill jag att temperaturgivaren skall "kopplas förbi" och alltid ha ett fast värde på ca 2200-2400ohm och så fort bilen startas så skall det växla över till tempgivarens verkliga värde.

Vilken typ av relä behöver jag för att få till detta (gärna något från Kjell eller Biltema då det finns i närheten)? Någon som orkar förklara och kanske rita upp ett litet enkelt kopplingschema för hur jag bör koppla in detta?

Någon som är med på vad jag är ute efter? Såvitt jag kan fatta så borde man kunna fixa till detta med ett relä, ett lämpligt motstånd och lite kabel. :)

Tacksam för svar!

MVH
kristoffer
Inlägg: 95
Blev medlem: 7 maj 2005, 22:16:53
Kontakt:

Re: Söker relä/tips för inkoppling (bilel)

Inlägg av kristoffer »

Var inte så hemlighetsfull, utan förklara varför du behöver göra som du beskriver så ska du se att det kommer in vettiga svar...
joH900
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 juni 2011, 23:37:14

Re: Söker relä/tips för inkoppling (bilel)

Inlägg av joH900 »

Tar och försöker förklara lite mer ingående då...

Jag behöver mer bränsle vid start av varm/ljummen motor (litet projekt med E85). Som det är just nu så startar bilen endast om man rycker ur kontakten till temperaturgivaren när den är varm/ljummen, då simulerar bränslesprutet en kallstart (vattentemperatur runt 10-20c).

Bilen får med andra ord lite för lite bränsle vid start av varm motor, behöver därför få i sig lite mer.... Kan tillägga att jag har lagt två heldagar på felsökning varför den inte vill starta varm och bytt ut varenda komponent som kan ha med saken att göra (vissa komponenter har jag provat byta till två olika t om)och trots att allt är ok så vill det sig inte riktigt med sprit i tanken....

Därför tänkte jag prova om denna "workaround" fungerar.

När solenoiden slår till och startmotorn börjar dra så skall signalen från tempgivaren till bränsleboxen vara ett fast värde på ca 2200-2400 ohm, oavsett den verkliga temperaturen. Så fort bilen startar och solenoiden slår ifrån så skall reläet växla över och ge bränsleboxen det verkliga värdet från tempgivaren, detta för att bilen inte skall gå för fett under körning.

En riktig bonnalösning vore ju att endast koppla en vippströmbrytare/tryckknapp som bryter kontakten mellan givare och bränslebox, fullt funktionsdugligt men inte speciellt snyggt. Går det att få till ovanstående så blir det ju betydligt bättre, samt relativt diskret om man är noga vid montering (vilket kommer att vara).

Är det tillräckligt ingående? ;)

MVH
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11370
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Söker relä/tips för inkoppling (bilel)

Inlägg av Klas-Kenny »

Tror inte att det finns på Biltema eller Kjell, men ett tvåpoligt monostabilt relä där ena polen är inverterad, borde fixa jobbet.

Edit: Jag är trött... Ett växlande relä blir både bättre och enklare.
Senast redigerad av Klas-Kenny 3 juni 2011, 00:27:12, redigerad totalt 1 gång.
kristoffer
Inlägg: 95
Blev medlem: 7 maj 2005, 22:16:53
Kontakt:

Re: Söker relä/tips för inkoppling (bilel)

Inlägg av kristoffer »

Spännande!

Utan att riktigt veta hur ursprungstemperatursensorn är kopplad så blir det knepigt att förklara exakt hur du ska koppla kalaset. Jag menar, för att du ska kunna mäta sensorns motstånd behöver du ha två punkter du mäter motståndet mellan. Men är de två punkterna mellan en ledare till sensorn och den andra jord, eller är de två punkterna var sin ledare från temperatursensorn?

En så enkel lösning som man rimligtvis kan göra den är att ta ett en-poligt växlande relä och koppla manöverspolen till samma matning som driver manöverspolen på reläet till startmotorns solenoid.

Sedan, på ett en-poligt växlande relä har du tre punkter: C, NC och NO. C är alltid kopplad till antingen NC eller NO på reläet. Vilket beror på om manöverspolen är strömförsörjd.
Du kan t.ex koppla ena ledaren från temperatorsensorn till NC och ena ledaren från din 2300 ohm-resistor till NO, och sedan koppla den ena ledaren som tidigare gick till temperatursensorn till direkt till C. Du kopplar den andra ledaren till både resistorn och temperatursensorn, men eftersom reläet alltid kommer ha den ena eller den andra inkopplad kommer den oinkopplade delen av kretsen vara "open ended", dvs inte påverka resistansen.
andpe
Inlägg: 98
Blev medlem: 13 januari 2011, 23:18:37

Re: Söker relä/tips för inkoppling (bilel)

Inlägg av andpe »

Prøv dette:

Standard rele fra biltema...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
joH900
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 juni 2011, 23:37:14

Re: Söker relä/tips för inkoppling (bilel)

Inlägg av joH900 »

Andpe:

Vilket relä skulle göra detta jobbet från Biltema? Något av de som finns med i listan här?
kristoffer skrev:Spännande!

Utan att riktigt veta hur ursprungstemperatursensorn är kopplad så blir det knepigt att förklara exakt hur du ska koppla kalaset. Jag menar, för att du ska kunna mäta sensorns motstånd behöver du ha två punkter du mäter motståndet mellan. Men är de två punkterna mellan en ledare till sensorn och den andra jord, eller är de två punkterna var sin ledare från temperatursensorn?
Temparturgivaren är tvåpolig, enligt pinouten som jag finner för bränsleboxen så går pin1 på givaren till pin7 på bränsleboxen, pin2 på givaren går till pin25 på bränsleboxen.

Kollar man pinouten för boxen så listar den pin25 som jord för diverse komponenter, bland annat tempgivaren i fråga.

Tackar för alla svar hittils!

MVH
Mindmapper
Inlägg: 6471
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Söker relä/tips för inkoppling (bilel)

Inlägg av Mindmapper »

Egentligen är inga av de reläer du länkar till lämpliga.
De är alla avsedda för stora strömmar. Ett sådant relä använder den stora strömmen för att rensa kontakterna, med din lilla ström får du ingen rensning.

Du ska ha ett relä som är avsett för signalströmmar. Ett bättre alternativ är nog Kjell 36107.
Men det är inte avsett för bilbruk så det blir lite besvärligare att montera. Jag skulle provat med Biltema 42303 och se hur länge det fungerar. Du kan säkert köra någa år på det.
Användarvisningsbild
T0ny
Inlägg: 322
Blev medlem: 11 januari 2009, 01:13:07
Ort: Sthlm

Re: Söker relä/tips för inkoppling (bilel)

Inlägg av T0ny »

Startmotorn drar ett par hundra Ampére, det ger ett spänningsfall på kanske 2-3Volt i jordflätan mellan motor och batteri.
Givarna matas med 5V så mätningarna skulle bli tokfel om de inte hade sin egen jord dvs. pin 25.

Du har två trådar till givaren, ta reda på vilken som är jord respektive signal ("Till styrbox" i mitt schema)

Coil = spole (elektromagnet)
Siffror inom parantes är märkning för bilreläer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
EvilGhozt
Inlägg: 286
Blev medlem: 16 juni 2004, 00:10:59

Re: Söker relä/tips för inkoppling (bilel)

Inlägg av EvilGhozt »

Hur blir det då när du skall starta bilen på vintern, då det är -25C? Om nu styrdonet tror det är 10-20C?
Jonas L
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 juli 2009, 14:28:41
Ort: Karlshamn

Re: Söker relä/tips för inkoppling (bilel)

Inlägg av Jonas L »

Kan du inte använda _en_ NC-kontakt med ett lämpligt motstånd över, så får du en relativ temperatursänkning (olinjärt antar jag, men ändå). Det blir bättre på alla sätt som jag ser det.

Vad händer om detta reläet hänger sig? För hög bränsleförbrukning, stopp eller haveri? Det har lite betydelse när man ska välja relä... :humm:
joH900
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 juni 2011, 23:37:14

Re: Söker relä/tips för inkoppling (bilel)

Inlägg av joH900 »

T0ny skrev:Startmotorn drar ett par hundra Ampére, det ger ett spänningsfall på kanske 2-3Volt i jordflätan mellan motor och batteri.
Givarna matas med 5V så mätningarna skulle bli tokfel om de inte hade sin egen jord dvs. pin 25.

Du har två trådar till givaren, ta reda på vilken som är jord respektive signal ("Till styrbox" i mitt schema)

Coil = spole (elektromagnet)
Siffror inom parantes är märkning för bilreläer
Tackar för schemat, skall nog lyckas få till detta nu känns det som :)
EvilGhozt skrev:Hur blir det då när du skall starta bilen på vintern, då det är -25C? Om nu styrdonet tror det är 10-20C?
Det skulle vara ett problem, däremot kommer det fungera i mitt fall då denna bilen bara går sommartid :) Är inga ingrepp gjorda i bränslesystemet mer än större spridare så totalt 10minuters jobb så kan det bli en bensinbil igen.

Jonas L:

Bra tanke där... Har jag inte tänkt på, vad skulle jag behöva för prylar för att få till det? Det värsta som händer om reläet hänger sig är att den kommer sörpla hyffsat med soppa så det är ju inte så allvarligt, mer än att det blir lite dyrt... :mrgreen:

Hittade ett relä nu i gömmorna som skall fungera (samma spec som de enligt ritningarna ovan) som jag tänkte testa med, fann även några 1kohm motstånd samt några 330ohm, kör jag dessa i serie så borde jag ju kunna uppnå "rätt" värde, man tager vad man haver... :)

MVH
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Söker relä/tips för inkoppling (bilel)

Inlägg av jesse »

Nu var vinterkörning visst inte aktuellt, men annars skulle jag kunna tänka mig att seriekoppla tempsensorn med ett 2k motstånd skulle fungera vid start. Skulle det bli kallt kommer motståndet att öka. blir det varmt finns det en gräns på hur varm den kan registrera.

I så fall skulle ett relä kortsluta över seriemotståndet under körning.

Jag skulle testa med en optokopplare. Om inte spänningsfallet är för stort skulle det kunna fungera. Eller kanske optokopplare med mosfet-utgång (exempelvis TLP172A): denna ger ca 2 ohm ut vid "on" och oändlig resistans vid "off". Ström till LED:en ca 5-10 mA och med backvänd skyddsdiod (1n4148) över LED.

EDIT: Lade till länk till TL172A
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Söker relä/tips för inkoppling (bilel)

Inlägg av jesse »

Kanske du skulle ha en förlängning av signalen från startmotorn så att du får bättre bränsleinsprutning ytterligare några sekunder efter att startmotorn stannat? Eller det kanske inte är något problem?
joH900
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 juni 2011, 23:37:14

Re: Söker relä/tips för inkoppling (bilel)

Inlägg av joH900 »

Förlängning av signalen kanske krävs, jag hoppas det inte behövs, men det lär märkas om det behövs :) Jag vet att jag har tidrelä (fördröjer ca 15sek) som är tänkt till innerbelysningen för samma bil, ett sådant skulle kanske kunna göra jobbet också? Isåfall får jag ta och kolla upp lite vad det är för relä om det nu skulle bli aktuellt. Om den väl startar så går den dock över på lambdareglering ganska omgående vilket gör att det inte borde behövas men... det märks :)

Optokopplare vet jag knappt vad det är... men jag tvivlar inte på att det skulle fungera, men då krävs det en detaljerad beskrivning och inköpslista för att jag ska få ihop det :D

MVH
Skriv svar