Sida 1 av 2
Cruise control
Postat: 25 maj 2011, 19:36:05
av Lars52
Någon som byggt en cruice control med förinställda hastigheter, typ 30, 50, 70, 90 tex? Nyfiken på angreppssätt för att läsa av verklig hastighet.
Re: Cruice control
Postat: 25 maj 2011, 19:43:02
av Icecap
Jag är bara på planeringsstadiet men i min bil finns det ABS och då kommer jag att "pilla ut" signalen från vänstra framhjul och göra som jag har gjort förut:
Mäta tiden mellan varje flank (eller i detta fall: för varje X flank där X = antal pulser per hjulvarv) med en capture enhet.
Denna tid delar jag sedan upp i en konstant och får då km/t med valbart antal decimaler, i mitt fall kommer jag att välja 0,01km/t som upplösning. Konstanten kommer jag att kunde kalibrera, antingen via en inkopplat GPS eller vid att köra en känd sträcka och räkna hur många pulser som kommer.
Jag har gjort detta med en rallydator jag byggde runt 1994 och det fungerade kanonbra.
Jag har stoppat pga. det rent mekaniska med vajer och gaspedal osv.
Men när jag sedan har mekaniken klar är resten enkelt, bara att lägga in en PID-reglering, evt. en dubbel för att undvika översväng.
Re: Cruice control
Postat: 25 maj 2011, 19:45:56
av tecno
Är det inte enklare/bättre att ta GPS signal och vid tappad signal ta till död räkning? Slipper problem med luftryck i däcken, sommar/vinterdäck mm.
Re: Cruice control
Postat: 25 maj 2011, 19:54:48
av Icecap
Faktisk inte! Kalibreringen gör man enkelt, på min rallydator hade jag 10 minnen till olika hjul (sommar/vinter/whatever). En GPS ska ofta ha lite tid att "vakna" i för att få fix på satelliter, min ABS fungerar direkt. En GPS är inte helt enkel att placera så den får bra kontakt och inte skräpar ner, iaf. i min bil.
Sedan har jag tänkt mig att faktisk samla in data från alla 4 ABS-sensorer, dessa ska sedan jämföras och om de inte följs på rätt sätt kommer en varning om fel lufttryck att visas.
Re: Cruice control
Postat: 25 maj 2011, 20:01:06
av ds77
Bygg in GPS och kalibrera automatiskt?
Re: Cruice control
Postat: 25 maj 2011, 20:08:57
av Lars52
Allt finns ju i det flesta bilar idag med cruice, enda problemet är att nu ska man klicka fram till rätt hastighet, en form av pre-set knapp, ungefär som som intervall torkaren. Det kans inte skilja så mycket mellan bilmärken och då får man ju PID regelring och allt på köpet. Det var så jag tänkte.
Re: Cruice control
Postat: 25 maj 2011, 23:09:17
av Johanb
Jag har faktiskt ganska nyligen funderat över det här.
Min tanke är att plocka hastighetssignalen där den går in i ECU för att läsa hastighet och låta kretsen påverka knapparna för öka/minska-hastighet, då blir det en kompakt lösning som bara behöver anslutas till kabelstammen som går till ECU.
Mitt stora problem är hur man får det snyggt.
Re: Cruice control
Postat: 25 maj 2011, 23:17:55
av Lars52
Kan för lite om bilar för att hitta rätt men det känns som en lösning också vore säljbar på tillbehörsmarknaden. Fattar faktiskt inte att den inte redan finns.
Re: Cruice control
Postat: 26 maj 2011, 09:55:48
av PeterH
Fattar inte varför man behöver knappar för respektive hastighet när det är så lätt att ställa in önskad hastighet redan idag? Kan snarare vara en säkerhetsfråga att inte använda knappar som någon okunnig kommer åt vid körning då bilen helt plötsligt kan få för sig att köra 90km/h på en 50-väg
Kräver naturligtvis lite mer än att bara trycka på en knapp, rätt växel behövs, men i en automat kommer "kick down" funktionen att träda i kraft och det blir då en häftig acceleration. Dessutom, att ha en hel drös med knappar (en för varje önskad hastighet) istället för dom 5 knappar som finns på färdiga kontroller och ger "oändligt många hastigheter" gör ju bara att bilens interiör blir lidande...
Och hur ofta funkar det att sätta farthållaren till exakt vägens hastighet, jag upplever ofta att man behöver lägga sig lite över eller lite under för att följa trafikrytmen...
Min egen slutsats; det funkar rent praktiskt mycket bättre att gasa upp till önskad hastighet och sedan trycka på "set" (eller använda kontrollens +/- knapp för att ställa in önskad hastighet)

Re: Cruice control
Postat: 26 maj 2011, 10:22:34
av Nerre
Ligger man och kör landsväg och är relativt ensam på vägen är det rätt frustrerande att behöva gasa/bromsa till rätt hastighet och trycka på Set varje gång hastighetsbegränsingen ändras.
Ofta kommer man på 90-väg. Så blir det 70 i 300-400 m förbi en korsning (då kan man i och för sig bara bromsa in och sen köra Resume). Sen blir det 90 en stund igen, och så 70 i 200 m, sen blir det 50 i 1 km förbi ett samhälle, sen blir det 70 och sen 90. Och så fortsätter det, med i genomsnitt ett samhälle per mil där hastighetsbegränsningen ändras... Ibland är det 70 i flera kilometer.
Oftast saktar jag in och håller hastigheten manuellt på de långsammare sträckorna, men sen när en 70-sträcka visar sig vara låg så man sätter farthållaren på 70, så blir det såklart 90 igen och då funkar inte Resume utan man måste gasa upp till 90 och trycka Set igen...
Och eftersom jag använder farthållare för att slippa glo på hastighetsmätaren hela tiden så blir det ju extra frustrerande att behöva sitta och glo på den för att veta när det är dags att trycka Set igen...
Fast jag vet inte om det skulle behöva vara helt fasta hastigheter, däremot skulle det vara smidigt med ett par olika "minnen". Då kan man lagra 50 i ett minne, 73 i ett annat och 95 i ett tredje. Och sen enkelt växla mellan de hastigheterna.
Re: Cruice control
Postat: 26 maj 2011, 10:39:58
av Ulf
På den förra bilen så var det manuell låda och den styrde enbart på motorvarvet, det har sina plus, men även en del nackdelar.
Den vi har idag saknar gasvajer. Det finns interfacekit för att koppla in sig mellan gaspedalen och EDC:n dock tror jag att de färdiga systemen styr mot motorvarvet, inte hastigheten.
Att styra mot hastigheten borde funka bra oavsett om det är automat elle manuell låda.
Re: Cruice control
Postat: 26 maj 2011, 10:47:25
av Glenn
Jag skulle också vilja ha förinställda hastigheter man kan stega mellan, skulle gärna ha en indikering på hastighetsmätaren vad den är låst på också, tror vissa mercedesmodeller har det (typ dyrare)
Fast sen beror det lite på vilken bil man har också, vissa bilar är ju notoriskt svåra att få till låsning på farthållaren med, typ "Du måste hålla konstant hastighet i 5 sekunder för låsning" och annan idioti. (Audi har väl nåt sånt tex, körde en ny A6'a för några år sen och den farthållaren var rent bedrövlig)
Re: Cruice control
Postat: 26 maj 2011, 11:51:49
av Nerre
Min bil tror jag har nån form av glapp i farthållarens manövrering av gasen, för just kring 50 händer det väldigt ofta att hastigheten hinner sjunka ner till 45 innan den reagerar, och då drar den på så man kommer upp i 60 först (värsta överslängen). Vid 70 och uppåt funkar det nästan alltid bra, troligen på grund av att där ligger motorn på högre varvtal så det här glappet vid tomgång (innan gasen så att säga börjar "ta") är redan överspelat. Det funkar bättre kring 50 om jag växlar ner manuellt till trean (jag har 4-stegs automatlåda alltså) och det är därför jag kommit fram till min teori.
Just det där med att ha en markering på hastighetsmätaren av inställd hastighet har jag också funderat på, ibland när man trycker Resume blir man ju plötsligt osäker på om man körde 70 eller 90 sist.
Re: Cruice control
Postat: 26 maj 2011, 12:19:37
av Icecap
Jag kunde tänka mig lösningen som 3 knappar under ett lite display:
[<-] [XX] [->]
De skulle tolkas så att man har de olika hastigheter (30, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110 osv.) och sedan är den mittersta knappen Resume. Om man sedan körde t.ex. 70 km/t förra gången kommer knappen till vänster att ha värdet 60 och knappen till höger ha värdet 80. Trycker man en av dom kommer det valda värde att glida in till mittknappen och de intilliggande värden visas på de andra knappar.
Kör man alltså 70 och det blir 50 trycker man 2gg på vänster knapp, då blir den ställd till 50.
Såklart ska det även vara en möjlighet att låsa "nuvarande hastighet", det är ju inte alltid att en hastighetsgräns passar bäst.
Re: Cruise control
Postat: 26 maj 2011, 19:26:58
av Lars52
Tack alla ni som haft synpunkter

Vad jag var ute efter var om någon verkligen gjort detta. Jag tänker mej en 30 sträcka, ett evigt stirrande på hastighets mätaren. 28, 35 etc. Ett enkelt klick och kanske lite broms och ett klick igen, samma sak vid 70 sträckor, 50 vid vägarbeten etc.
Tänker mej att ett klick idag (med existerande system) betyder att det går en signal till reglerenheten som säger "lås" och låser den aktuella hastigheten, en signal prop till den hastighet jag har. Denna signal borde kunna ges för en förinställd hastighet. Förmodligen så går det bara en låssignal till styrenheten och hastigheten hämtas internt, så detta är problemet om man måste in och modda styrenheten interna prgrm.
Nu är ju världen full av hackers så det var därför jag ställde frågan.