Behöver hjälp! Vilken av lärarna har rätt?
Behöver hjälp! Vilken av lärarna har rätt?
De röda rutorna på bilden är alltså stift rader som man ska kunna sätta en shunt över för att koppla till den resistor man vill.. Nu är det så att en av lärarna säger att vi måste klippa stiften så de sitter ihop 2 och 2 och sedan löda dom brevid varandra medans den andra läraren säger att det bara är att löda fast hela raderna. Vem har rätt? Jag har nu lött på alla stiften på rad och om det är så att de måste klippas 2 och 2 så måste jag tillbaka till skolan imorgon och göra om, vore bra om jag fick hjälp ikväll, tack!
http://imageshack.us/photo/my-images/715/omgzx.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/715/omgzx.jpg/
Senast redigerad av Xombie 18 maj 2011, 19:54:31, redigerad totalt 1 gång.
Re: Behöver hjälp! Vilken av lärarna har rätt?
glömde länka den, sorry 
Kan tillägga att det inte står någonting i instruktionerna om hur de ska monteras.

Kan tillägga att det inte står någonting i instruktionerna om hur de ska monteras.
I den översta stiftsamling ska hela ena sidan av stiften lödas ihop, ta schemat som en direkt fysisk ritning. De punktade streck är byglingen som kan göras och ser du schemat som en faktisk ritning av hur det ser ut är du rätt.
Den understa delen ska tolkas på exakt samma sätt, alla stift på ena sidan (understa) ska lödas ihop osv. Samma sak där, se schemat som en fysisk ritning.
Jag antar att det rör sig om en vanlig stiftlist med 2 rader och nackdelen med att inte dela upp stiftlisten är att man kan placera byglingen på fel håll. Detta eldar dock inte av något så det är ingen fara.
Så skit i att dela upp stiftlisten, den lärare som påstår det har inte alla hästar i stallet...
Den understa delen ska tolkas på exakt samma sätt, alla stift på ena sidan (understa) ska lödas ihop osv. Samma sak där, se schemat som en fysisk ritning.
Jag antar att det rör sig om en vanlig stiftlist med 2 rader och nackdelen med att inte dela upp stiftlisten är att man kan placera byglingen på fel håll. Detta eldar dock inte av något så det är ingen fara.
Så skit i att dela upp stiftlisten, den lärare som påstår det har inte alla hästar i stallet...
Ok, alltså på undersidan av kortet så ser man att det går ledare mellan stiften på de sidorna som ska ha kontakt. Men då vet jag att det bara är vår lärare som inte riktigt vet vad han pratar om. Då kan jag slippa oroa mig för detta inatt, tack för hjälpen icecap 

- prototypen
Vitsen med stift på rad är att det är enklare att montera, ramlar inte så lätt ur kortet när man vänder det uppochner när man ska löda + att det blir raka rader.
Om jag förstod rätt så använder ni enradiga stiftlister, det finns 2 radiga också då vinglar det än mindre.
Klippa isär läraren har kanske varit lärare för länge.
Protte (har monterat elektronik i 30 år)
Om jag förstod rätt så använder ni enradiga stiftlister, det finns 2 radiga också då vinglar det än mindre.
Klippa isär läraren har kanske varit lärare för länge.
Protte (har monterat elektronik i 30 år)
Läraren som menar att de måste klippas isär kanske resonerar att om man sätter dit två långa rader så är det inte säkert att avståndet mellan dem blir rätt?
Men det är väl i såna fall bara att sätta dit några byglar mellan stiftraderna så de hålls i rätt läge vid lödningen.
Men det är väl i såna fall bara att sätta dit några byglar mellan stiftraderna så de hålls i rätt läge vid lödningen.
Det är ju en velleman byggsats de är ju idiot säkra men sen finns det ju undantags idioter...
Det skulle ju också kunna vara så att läraren vill att eleven skall vara sysselsatt längre med sin uppgift så att han/hon (läraren) kan sitta i sitt kontor och rulla tummarna eller syssla med eget hemjobb under tiden.
Om det är en byggsats brukar det stå vad man skall göra med de olika komponenterna. Står där inget om att dela stiftraderna är det förmodligen inte nödvändigt men jag är inte riktigt insatt i uppgiften för att kunna göra en bedömning men ville ändå föra fram ovanstående aspekt på det hela.
Om det är en byggsats brukar det stå vad man skall göra med de olika komponenterna. Står där inget om att dela stiftraderna är det förmodligen inte nödvändigt men jag är inte riktigt insatt i uppgiften för att kunna göra en bedömning men ville ändå föra fram ovanstående aspekt på det hela.
Ok, det verkar som att han har godkänt vissa som gjort så och sagt till andra att det är fel. Tror nog att det är läraren det är något fel på..
Men det gick bra iaf, kontrollerade hela kortet grundligt idag i skolan iaf och det var inga som helst fel med det
Men det gick bra iaf, kontrollerade hela kortet grundligt idag i skolan iaf och det var inga som helst fel med det