Sida 1 av 2

Stroboskop med LED och max 2 kHz.

Postat: 4 maj 2011, 20:47:11
av GiK
:shock:
Stroboskop med LED och max 2 kHz.

Jo jag hitta detta på webben:

Bild


Har någon byggt detta och kan verifiera att det funka?

2 kHz och LED verkar var "najs", inte sant.

Re: Stroboskop med LED och max 2 kHz.

Postat: 4 maj 2011, 21:12:13
av MNorrgren
Ska du ha det till att kolla motorn eller vill du använda det som strobokop på disco och liknande?

Ska du ha det till det senare är det väldigt överdrivet med 2 kHz. På stroboskopen du har på discon har du en maxfrekvens på 12 Hz, allt annat är för snabbt och effekten försvinner efter det. Vissa säger upp till 15Hz, men enligt egna erfarenheter efter mycket användande så räcker 12 Hz. Normalt brukar jag inte köra på mer än 6-8 beroende på musiken. Där är du mer intresserad av lägre frekvenser också. Den kontrollern jag har klarar väl 0.1 - 12 Hz.

Men ska du ha det till motorn så är denna nog ok!

Re: Stroboskop med LED och max 2 kHz.

Postat: 4 maj 2011, 21:24:26
av GiK
:)
Ska du ha det till att kolla motorn eller vill du använda det som strobokop på disco och liknande?
Jag har sökt här på forumet men inte funnit något LED och 2 kHz.
Disco stroboskop finns det gott om.

Jo det är en motor jag vill se hur den rör sig i "slow motion". Den är en
synkron motor till en skivspelare. Den vibrerar "friskt" vilket tyder på
att den inte rör sig "gämt" utmed 360 grader. Det synkrona varvtalet
är 250 rpm.
Som sagt, jag vill se och kunna visa, inte bara känna.



EDIT
Varvtalet

Re: Stroboskop med LED och max 2 kHz.

Postat: 4 maj 2011, 22:30:40
av grym
2 khz är inget för en led
med lite aktivare drivning så kommer man upp i 100khz utanstörre problem

med rätt saker så kan man komma betydligt högre i frekvens

så det är bara till att tuta och köra

Re: Stroboskop med LED och max 2 kHz.

Postat: 4 maj 2011, 23:07:41
av netrunner
Jaa... en LED är ju en diod.

Den "övre gränsen" bör vara extremt hög, troligen så att andra komponenter lägger av före det.

Re: Stroboskop med LED och max 2 kHz.

Postat: 4 maj 2011, 23:17:03
av grym
nja, dom är ju hyggligt kapacitiva, så det finns en gräns för hur fort man kan köra med en vanlig lysdiod, utan brutal drivning, men då blir bondningstråden en begränsande faktor

klabbade med det för en tjugå år sedan och kommer inte riktigt ihåg vad jag kom fram till

Re: Stroboskop med LED och max 2 kHz.

Postat: 4 maj 2011, 23:20:04
av jesse
>2 khz är inget för en led

missuppfattade den meningen först och trodde att du menade att det inte funkade med en LED...
fast det gör det ju som sagt.

Den där ritningen fungerar säkert bra.

Men frågan är - vilka frekvenser vill du ha ut?
Den du har ritning på har ju en massa val. Det kanske är lite onödigt att kunna köra allt från 1 Hz till 2kHz?
I så fall kan du ju plocka bort både 4040 och rotary-switchen och ändra frekvensen enbart med två potar (en "grov" och en finare.

Hur stabil vill du kunna få den?
Ska den vara stabil över tid också så kan denna krets vara lite osäker - den driver antagligen lite beroende på matningsspänning och temperatur. Särskilt de första minuterna då den värms upp.

Re: Stroboskop med LED och max 2 kHz.

Postat: 5 maj 2011, 08:37:30
av grym
i och för sig, man vill ju ha så kort ljusblink som möjligt
nu blir det 1/10
med en extra 4017 och en andgrind får du 1/100 , men ställer högre krav på lysdiodsdrivningen

och naturligtvis, vita lysdioder är ju inte lämpliga :lol:

Re: Stroboskop med LED och max 2 kHz.

Postat: 5 maj 2011, 15:47:12
av GiK
:tumupp:
Tack för all fin input!


Jag är inte riktigt med på Era siffror typ ; "nu blir det 1/10".
Hur får Du den siffran?
Pulsvidden är satt till 12ms => 0,012 sek. Sen reduceras effekten
på dioderna. Har jag fattat det korrekt?

En annan fråga, det står; "Uses ordinary red LEDs........". Men
varför inte vanliga med vitt ljus?

Sen ett förtydligande, 250 rpm => 4,166 varv/sek. Det ger mig
minimikravet 4,166 Hz.
Då han jag studera hur en punkt på drivhjulet förflyttar sig i
"slow motion".
Skulle jag vilja dokumentera med kamera behöver jag minst
ca: 360 Hz.

Re: Stroboskop med LED och max 2 kHz.

Postat: 5 maj 2011, 22:40:32
av jesse
LED med vitt ljus blir suddigare tror jag. Fråga mig inte varför. Antagligen tänds de och slocknar långsammare än en röd, mer likt en glödlampa.

12 ms är maximala tiden för lysdiodens blink. Men när frekvensen ökar till t.ex. till 200 Hz så får ju inte en 12 ms puls plats inom en cykel (som bara är på 5 ms)... därför används 4017 till att dela frekvensen med 10 och bara skicka en puls på 1/10 av den cykeln.

Om du däremot ska köra hemskt långsamma frekvenser t.ex. 4 Hz så kommer kondensatorn och motståndet att begränsa tiden för tänd lysdiod till max 12 ms. Detta för att det ska upplevas som en "blixt" och inte att den lyser en stund. Om du ska ha ett spann mellan 4 till 400 Hz så kanske det inte är en så dum idé ändå med en 4040 och en väljare. Fast jag hade snålat och koppalt in mig på varannan utgång på 4040... :oops:

Re: Stroboskop med LED och max 2 kHz.

Postat: 6 maj 2011, 18:00:33
av GiK
:tumupp:

Tack jesse för Ditt förtydligande.

Projektet ligger i "röret" och jag har ett till, ett drivsteg med LM3886T som ska
fram före.
Men sen blir det att sätta tänderna i detta "stroboskop". Men jag får säkert
luta mig på Er, erfarna "elekrtonik konstruktörer" när det är i "skarpt läge".
Men jag återkommer på en ny tråd, en stroboskoptråd. :)


Mycket tack till alla.

Re: Stroboskop med LED och max 2 kHz.

Postat: 6 maj 2011, 20:05:05
av grym
missade en sak, cr filtret direkt efter 4017 är pulsförkortaren

med lite trimmning där kan man ställa blinktiden

:oops: :)

Re: Stroboskop med LED och max 2 kHz.

Postat: 6 maj 2011, 20:55:08
av GiK
grym

när vi är där och snackar
vad har "1N5817 - 1A 40V Schottky Rectifier" för uppgift?
går den att ersättas med vilken "Schottky" så helst?

dom båda "1N4148" är väl till för att hålla spänningen på
basen ca: 1,4 volt över "-" eller nollan.

Re: Stroboskop med LED och max 2 kHz.

Postat: 6 maj 2011, 21:01:55
av MadModder
En anledning till att vitt ljus blir "suddigt" kan vara att det egentligen är en blå lysdiod belagd med gul fosfor som lyser upp i vitt.

Re: Stroboskop med LED och max 2 kHz.

Postat: 6 maj 2011, 21:31:30
av jesse
Det bör funka med vilken schottkydiod som helst. Tror inte det ska utvecklas så mycket energi i den att den ska behöva vara så kraftig. När jag själv gjort sådana "C-R-D"-kretsar har jag nöjt mig med en vanlig 1N4148 - har alltid fungerat utmärkt.

De två 1N4148 i serie vid basen på transistorn har ett samband med resistorn vid emittern. Dessa kommer att agera som strömbegränsare. Spänningsfallet över en diod är 0.6 volt, liksom spänningsfallet bas-emitter. Detta ijnebär i sin tur att spänningen över emittermotståndet (3.9 ohm) inte kan bli mer än 0.6 volt, för då kommer basspänningen att gå under tröskelvärdet och transistorn stryps. Med ohms lag kan man räkna ut att strömmen begränsas till 0.6V/3.9ohm = 0.153A. Ska lysdioderna ha så hög ström?

"Low duty-cycle allows us to hit the LEDs with 150mA of current", jo, så det verkar stämma.