Servomotor (?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
idivuoma

Servomotor (?)

Inlägg av idivuoma »

Hei

Ska bygga en såkallad kamerakran, och på en av ändarna i kranen ska det vara ett kamerahuvud som ska kunna styras vertikalt och horisontellt.
Det finns såklart färdiga sådana grejjer att köpa, men de kostar skjortan, därför ska jag kanske bygga själv.
http://www.youtube.com/watch?v=HCYk9z4eOxw = länk till en sådant kamerahuvud (som är dyrt).

Ska bygga en liknande, med servomotorer, om det går.
Fann en servomotor på hobbex.se med 30 kg/cm drivkraft, är det nog för att driva en 2-5 kg kamera vertikalt eller horisontellt i ungefär 180 grader på 1 sekund?
Om inte, peka mig i rätt riktning och hurdan motor borde jag använda?

Sen vill jag kunna styra motorn med en enda joystick, alltså en enda pinne som man styr både X och Y med. Är det möjligt?

PJ
hummel

Re: Servomotor (?)

Inlägg av hummel »

Riktiga sådana huvuden brukar vara dyra för att det är rätt komplicerat.
Det servo du har tittat på,, har du länk till det? Är det ett R/C-servo så har du ofta inte så lång rörelse och du får nog inte så hög precision.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Servomotor (?)

Inlägg av dar303 »

Fin pryl!

Jag har faktiskt reserchat nästan samma sak åt ett par polare till mig som filmar, de har en åkningsbana (vad heter det, dolly?) som de ville ha programmerbar. Jag ritade ihop en enhet med stegmotor och en kontrollenhet som kunde spela in och spela upp hastighetsändringarna och riktning men projektet blev aldrig av pga. pengabrist hos uppdragsgivarna men det kan bli så att vi gör det nån gång.

Åter till frågan;
Du borde kunna använda exakt den byggmetoden (utväxling med kugghjul) som de använder om du moddar RC-servot för kontinuerlig rotation, detfinns många guider på nätet eller färdiga att köpa.
Eller använd ett par stegmotorer, det går att få väldigt stor kraft med billiga grejer som används för CNC-maskiner.

I vilket fall som helst så behöver du bygga en kontroller till dom, RC-servon behöver en PWM-signal och stegmotorerna behöver en step (klocka, hastighet) och en direction (riktning).
Enklast är att använda en microkontroller t.ex Arduino som redan har färdiga funktioner/bibliotek som styr dessa båda typer av motorer.
Till den kopplar man en analog eller digital joystick och hastighetskontrollern.
Det går att bygga utan mikroprocessor men det blir ju lite krångligare, som bonus med uC kan du enkelt spara åkningar och liknande, styrning från dator är möjlig etc.

Jag såg att orginalet kostade $2699 och du borde kunna fixa ihop nåt billigare men det blir svårt att sälja då de nog stämmer skiten ur dig om du kopierar rakt av!
Skriv svar