Sida 1 av 5
Elbil
Postat: 4 maj 2005, 18:32:11
av dar303
Deta är inte direkt en robot men det kan ju vara intressant att se hur långt man kan komma med en elbil nu för tiden.
http://www.acpropulsion.com/tzero_pages ... rmance.htm
0-100 på 4,07 sek! Spöar en 96' Corvette i dragracing!
Coolt att se den storma fram utan motorljud, enbar vinddrag och däcksljud hörs.
/d
Postat: 4 maj 2005, 19:36:13
av Adis
Fan vad skönt ljud! men hur kan den vara så stark samtidigt snabb utan växling

Postat: 4 maj 2005, 20:44:51
av cyr
Elektrisk dragracing finns det ju en del som håller på med...
http://www.austinev.org/evalbum/035.html
Ganska intressant instrumentpanel:

Postat: 4 maj 2005, 21:01:47
av Adis
omfg, såg dom där kraftkablarna... fan vad mäktigt det ser ut! Vart fan får man tag på dessa motorer då? på 1500A

Postat: 4 maj 2005, 22:11:45
av gvs
Gissa om man blir sugen på en elbil... ekonomin sätter dock gränser.
Får bli en elcykel. Är på jakt efter en elmotor på 0,5-1kW. Hittade en perfekt i pappas batteridrivna gräsklippare, tyvärr var den inte till salu
Någon som har några tips på området att komma med?
Postat: 6 maj 2005, 20:51:17
av Motormannen
Jepp, jag har ett tipps på motor.
Bosch 750 kallas den.
Surfa in på
www.fightingrobots.co.uk/forum och leta efter några som säljer begangnade/nya.
Eller testa
www.technobots.co.uk där säljs nya.
Postat: 7 maj 2005, 07:33:20
av Henry
Ta en vanlig startmotor till en bil, eller varför inte från en timmerlastbils 800hk diesel, och släng sen på ett bilbatteri (eller varför inte seriekoppla 8

) på pakethållaren så har man några hk att leka med.
"Fan vad skönt ljud! men hur kan den vara så stark samtidigt snabb utan växling"
Om jag inte är fel ute så har elmotorer konstant vridmoment oberoende av varvtal så det behövs isåfall ingen. Vet dock inte om det är samma för alla elmotorer.
Postat: 7 maj 2005, 08:44:52
av danei
Startmotor är ingen bra ide. De är byggda för att gå 10s i taget.
Henry är fel ute. Momentet är i högsta grad beroende av varvalet. Men det är just det som gör att man kan köra som utan växelåda. Men hur moment kurvan ser ut varierar mellan motorer. En serie magnetiserad har grymt startmoment. Men klarar att varva ur.
Postat: 7 maj 2005, 17:16:36
av Andy
Med en AC motor som i tzero har man momentet från 0 varv och uppåt!
Postat: 7 maj 2005, 23:23:25
av Henry
Var också det som jag tänkte på.
Det här med startmotor från bil var ju givetvis bara ett skämt.

Postat: 8 maj 2005, 01:25:32
av evert2
Henry skriver
Om jag inte är fel ute så har elmotorer konstant vridmoment oberoende av varvtal så det behövs isåfall ingen. Vet dock inte om det är samma för alla elmotorer.
Elmotorer med "compoundlindad" motor = lite serie- å lite shunt-lindad motor har en ganska bra karaktäristik...å vilken

dålig förklaring...kolla denna länk istället
http://zone.ni.com/devzone/conceptd.nsf ... 00051C24E?
Postat: 8 maj 2005, 04:24:16
av Henry
Ja blandade shunt och serie har riktigt fina egenskaper.
Postat: 8 maj 2005, 12:55:11
av bengt-re
Sen finns det en massa mer eller mindre skumma varianter av allströmsmotorer, asynkronmotorer och synkronmotorer förutom de rena likströmsmotorerna som med vettig styrning kan få väldigt bra egenskaper när det gäller moment, varvtalsområde och verkningsgrad, men dock till priset av dyrare motorstyrning....
Postat: 8 maj 2005, 15:23:56
av gvs
Jupp den såg trevlig ut. aningen dyr dock ca 100 begad. Sen ska den transporteras oxå.
Postat: 8 maj 2005, 19:10:25
av danei
Visst har man moment från 0 rpm. Men som tur är är det inte konstant.
Ska man ha en motor pånågra hundra watt kan man titta på bilgeneratorer. Det är inte den enklaste elmaskin att styra. Men den är billig, och byggd för att gå kontinuerligt med last.