Hundskrämma! Hjälp med aktiveringen!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Zatrec

Hundskrämma! Hjälp med aktiveringen!

Inlägg av Zatrec »

Hej !

Nu kanske det låter som en hemsk sak med det är det inte. Det är våra egna hundar vi ska skrämma så att de slutar skälla på alla som går förbi vårt hus.

Vi har försökt med det mesta men nu när jag flyttat hemifrån och att min far jobbar så mycket att han inte hela tiden hinner med att disciplinera hundarna samt att de inte bryr sig att skäller på dem.

Så nu har jag tänkt bygga en sak som både överraskar och skrämmer skiten ur dem att de inte vågar skälla längre.

Såhär hade jag tänkt att det skulle se ut :
Bild

Nu undrar jag var jag kan få tag på en mottagare som fungerar så att om laser strålen bryts Signalhornet Tjuter!
sugarman64

Re: Hund skrämma! Hjälp med aktiveringen!

Inlägg av sugarman64 »

Att de bryter en stråle är ju inte samma sak som att de skäller? Borde den inte aktiveras av ljud?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det är nog bättre om du använder ultraljud istället så slipper eventuella besökare eller förbipasserande att skita ner sig... Hundarna hör lika bra om det är ultraljud. Det finns också färdiga antiskällhalsband med citrondoft för att lära hundar att sluta skälla (vilket är en mycket bättre lösning än att starta ljud när en laserstråle bryts).

Det är stor risk att hundarna kopplar ihop det hela med att det kommer besökare och då får du ännu större problem, i värsta fall kan dom bli folkilska, och då får du ta bort dom istället. Och det får du då inte göra på grund av att hundarna är dumma utan för att du var det... :evil:
Användarvisningsbild
Zatrec

Inlägg av Zatrec »

Det är såhär att de springer till staketet närmast vägen och där finns ingen risk att någon mänsklig faktor utlöser larmet. Ljud utlösning kanske funkar men om de är långt ifrån blir inte samma effekt och den kanske reagerar när högljudda fordon kör förbi.

Jag kan förstå att det låter som att hundarna kommer bli arga men båda hundarna är väldigt kärleksfulla. Men jag är ingen hund expert så kanske det skulle kunna hända. Men det jag har sett på hund program så är det att hundar kopplar det de gör med antingen en positiv eller negativ känsla.

Alltså hunden tänker jag måste skälla på de som går utanför och visa att detta är mitt område de kommer fram till staketet hornen tjuter, efteråt tänker de om jag skäller vid staketet kommer ett hemskt ljud jag skiter nog i det där.

Men så kanske det inte är! Ni får gärna rätta mig om jag har fel. Vill bara få tyst på dem så att folk slipper höra våra hundar hela tiden går förbi!

vi har både testat spray halsband och el halsband och har funkar sådär. Mest för att spray inte når fram till näsan och att el känns mycket taskigt, fick testa på mig själv för att veta vad jag utsätter hundarna för.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tror inte det funkar eftersom det inte är skallet som utlöser straffet. Gissar att det inte är ovanligt att de bara går fram och tittar vid staketet utan att skälla, det kommer då straffas. Skälla en bit ifrån är dock helt ok.

I värsta fall blir det tvärtom, de blir stärkta i tron att skälla är bra. Ungefär som när husse hjälper till och skäller och ryter när vi gör det. Nu har vi en tuta som hjälper oss att skrämma bort fienden.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

citronhalsband?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag frågar mig ju lite försiktigt varför man ska ha sällskapshundar överhuvudtaget om man inte har tid att umgås med dom.

Att bara låta hundarna springa löst på den egna tomten triggar hundarna att vakta, det är deras normala beteende, som blivit framavlat av människan i århundranden.

Det beteendet är svårt att ändra på. Vad man måste bestämma sig för är hur man vill använda sina hundar. Ska dom vara vakthundar, ja då släpper man dom på tomten och låter dom vakta och skälla om någon kommer för nära.

Vill man ha dom som sällskapshundar, ja då håller man dom sällskap när dom är ute och rastar. Långa promenader osv. Svårare är det inte. :)

Hundar har avevärt känsligare hörsel än människor. att utsätta dom för chockartade höga ljud är samma sak som djurplågeri och är straffbart. Så den lösningen är bara att glömma.
Användarvisningsbild
Zatrec

Inlägg av Zatrec »

Som jag skrev innan har jag flyttat hemifrån till en lägenhet som inte är lämpad för hundar.

Det andra är att min far är väldigt upptagen fram till 16.00 därefter går han ut med hundarna minst en gång om dagen och de är väldigt långa, han har inte tid att varje gång hundarna skäller att gå ut och säga till dom. Så dom spenderar mycket tid tillsammans med människor och de är inte ett dugg aggressiva och slutar att skälla efter dom har fått hälsa på personen som kommer in. Men problemet ligger i de personer som går förbi utan att låta sig bli hälsad på som gör att hundarna skäller.

Har du någon bättre lösning att få dem att sluta skälla så får du gladeligen berätta så slipper våra grannar se så sura ut när hundarna skäller!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad är det för ras?
Användarvisningsbild
Zatrec

Inlägg av Zatrec »

Den ena är en blandras med samojed, labrador och jämthund den andra är en engelsk pittbull ni får gissa vem som är vem

Bild
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Ett halsband som ger ett slumpmässigt ljud ifrån sig då dom skäller.
svanted

Inlägg av svanted »

ladda hem eller köp dogwhisperer´s samlade utgåva och se igenom allt....
han har flera program som tar itu med liknande fall och många andra...

en hund som springer runt på tomten eller i huset och vaktar och skäller är dominant och ser det som sitt kall..
elelr så är hunden förvirrad över att inte ha ngn ledare.

om husse matte är ledare för sin hund överlåter hunden vaktandet till honom/henne.

en omisskännlig signal om vem som är högst i rang är vem som går först på promenader.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Nu är jag långt ifrån någon hundexpert (har aldrig ägt någon själv) men rent spontant så känns ju hela lösningen fel från start. Att skrämma bort ett beteende kan knappast leda till något positivt. Att hundarna dessutom skall förstå att det är skällandet som gör att de blir straffade när de lika gärna kan springa fram tysta (när de lodar omkring utan människor i närheten) och ändå bli straffade känns långsökt.

Nä, jag tror det är gammalt hederligt arbete som krävs i den här situationen, svanteds förslag att kika på Cesar Millans program är nog inte helt fel. Får känslan av att vissa tycker att hans metoder är helt fel men resultatet är ju svårt att förneka och hundarna verkar inte ta någon skada, snarare motsatsen.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

”Den ena är en blandras med samojed, labrador och jämthund den andra är en engelsk pittbull ni får gissa vem som är vem”

:humm: Ähhhh.. det är väl pittbullen som har t-shirt? :lol:
svanted

Inlägg av svanted »

det är nog inte själva skällandet i sig som ska åtgärdas...
den blir inte mindre dominant eller mindre osäker bara för att den är tyst, även om det är det man störs av...
det är orsaken till varför hunden skäller på ngt,
som man ska ta itu med...
för en osäker eller dominant pitbull,
kan bli en dråpare en dag.
Skriv svar