Sida 1 av 2
Bättre lösning
Postat: 2 maj 2005, 01:35:59
av lgrfbs
Är det någon här som har ett bättre/syggare idé på hur man
bygger en IR sensor?

Detta är min idé som jag pettat ihop och kollat med min kopisar
som kan lite mer än mig på elektonik, tanken är knna av när ett
modell lok/tåg befinner sig i början & på mitten även i slutet av
en säkerhets zon, så att bron inte försöker lyftas med ett tåg på den.
Postat: 2 maj 2005, 02:01:58
av cyr
Undrar om det kommer att fungera så bra utan någon modulering av IR-ljuset (störningskänsligt). Möjligen om sändare och mottagare sitter i rör riktade mot varandra så att allt annat skärmas av.
Kretsen blir ganska mycket mer komplicerad tyvärr...
En helt annan ide:
Isolera spårsträckan och sätt dit en krets som känner av strömmen som flyter till den sträckan. Funkar med lok iaf, men om man ska detektera vagnar måste de byggas om med lämpliga motstånd mellan hjulen så att de drar lite ström...
Verklighetstroget är det åtminstone

Postat: 2 maj 2005, 02:08:49
av lgrfbs
På labbplattan sitter IR transistorn öppet & det är inget problem med glödlampans ljus, samt så fungerar kapslingen som dagsljus filter.
Idén med motsåndet kan bli lite kronglit den dagen digital system installeras om det inte redan är in räknat från start......
Postat: 2 maj 2005, 10:57:21
av $tiff
>> lgrfbs
Påverkar verkligen inte din glödlampa var triggpunkten för att tända den röda lysdioden är? En glödlampa sänder nämligen ut mer IR-ljus än vanligt ljus, så dagsljusfiltret borde inte spela någon roll där. Det cyr menade var att din triggpunkt bör ändras beroede på vad du har för bakgrundsstrålning (infallande solljus, lysrör, glödlampor).
Postat: 2 maj 2005, 12:02:03
av cyr
Att känna av elektriskt funkar fint med digitalt (DCC) :
http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/DccBOD339393.html
Postat: 2 maj 2005, 22:19:38
av lgrfbs
Tack
cyr för länken jag får väl komplitera med den parallelt med
IR, då ska väl allt fungera fel fritt.
$tiff Nej, glödlampan påverkar inte.
Testade nu med glödlampa på & det funkade
Släckte glödlampan utan att ändra pot.en och även detta funkade.
Tanken med inlägget var mest att få lite åsikter om själva koppligen
om det gick att koppla på något annat/bättre/smartare kppling, men jag uttryckte mig kanse inte så bra.
Tack för att ni har svarat på detta.
Postat: 2 maj 2005, 22:25:50
av bengt-re
En sak ogillar jag starkt med din koppling och det är att du paralellkopplar dioder utan seriemotstånd är fel. Sätt ett motstånd per diod så går det bättre. Även om kopplingen fungerar så kan du inte byta om en diod rasar om ett år för då har dioderna åldrats och ändrat sin U/I-graf varvid dioderna drar ström ojämnt och plopp så går en till diod.... Nej, komponenter med branta U/I-grafer paralellkopplar man inte !
tycker jag iaf.... Men som alla vet är jag lite feg och gammalmodig...
Postat: 2 maj 2005, 23:33:01
av lgrfbs
Något i denna still?

Yepp
Postat: 3 maj 2005, 08:33:32
av bengt-re
Nu ser det bättre ut! Om motsåndsvärdena för lysdioderna stämmer vet jag inte då jag inte vet vad de tål för ström och vad de har för framspänningsfall, men principen ser lysande ut.
re
Postat: 3 maj 2005, 09:01:48
av jbtvservice
Finns väl LDR-motstånd också. Light Depending Resistanse.
Har inte byggt nåt själv med detta men finns i många apparater.
Borde bli en enklare krets. Man kan placera ut ex 3 st fördelade över bron koplade till en trissa som slår till eller från. Vet inte hur dyra dessa är. Tror inte de är så dyra. IR används väl oftare för mer avancerad kommunikation.
Janne
re
Postat: 3 maj 2005, 09:04:55
av jbtvservice
Blir nog inte enklare. Behövs 3 trissor och 3 led plus lite motstånd men pålitligare tror jag den blir.
Janne
Postat: 3 maj 2005, 09:11:40
av bengt-re
Kan bara hålla med. Dessutom så håller LDR på att dö ut som komponent då färre och färre säljer dessa. Det finns en miljömässig aspekt av det hela också, LDR är på grund av materialet de görs av kraftiga miljögifter och bör helst undvikas om det finns likvärdiga lösningar. Kasta aldrig LDR-motstånd i soporna, de är värre miljömässigt än batterier av värsta sort.
Postat: 5 maj 2005, 01:16:12
av pagge
Om jag fattar bilden rätt så är det inte en stråle som bryts, utan sändare och mottagare sitter paralellt och du detekterar reflexen från tåget.
Det finns färdiga reflexdetektorer att köpa, t.ex. 75-342-41 från elfa.
Den är lite dyr förstårs, 33+moms per styck, men då behöver du bara två motstånd till för att få en helt fungerande krets.
Reflexdetektorn är egentligen en sändar och mottagar diod brevid varandra, men den har inbyggd lins för att fokusera på ett visst avstånd (1.3mm i detta fall, men mitt finger ser den på minst 3mm avstånd, kanske mer...). Eftersom den har fokus blir den okänslig för störningar på fel avstånd. Nu vet jag inte hur ditt tåg ser ut, men du borde kunna lägga den så den får syn på hjulen när de åker förbi eller nåt sånt.
Postat: 5 maj 2005, 09:16:24
av lgrfbs
Jepp rätt, jag har kolla på de färdiga men efter som fokus ligger så när
sjäva reflexdetektorn så tror jag att det inte skulle fungera, har inte provat
mycket på grund av priset.
Data:
Räls slippers =2,2mm
Skenas höjd=2,6mm
Hjuldiameter=10,7mm (Radie 5,35mm)
HJulaxeldiameter=2mm (Radie 1mm)
R +S +H -HJ
2,2+2,6+5,35-1=9,15mm
Om IR transistorn ligger kant i kant med räls slippers:
9,15-2,2=6,95mm
Så behoende på diametern på hjulet & hur hjulupphöngingen ser ut på
lok & vagnar kan det varieta från 4-12mm och jag får resultat på
3-15mm kanse till och med 25mm dock inverterat så den
röda LED slocknar när den aktiveras och lyser i sitt "normal" läge.
Postat: 11 maj 2005, 15:55:41
av Schnegelwerfer
Fagge verkar ju ha löst ditt problem med reflexdetektorer i den här tråden:
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=5114