Elkonvertering av Piaggio Ciao (moped)
Postat: 18 mars 2011, 10:06:08
Nu har planeringen inför sommarens projekt börjat. Förhoppningen är att jag tillsammans med min bror ska lyckas elkonvertera en Piaggio Ciao (moped).
Min bror har varit tokig i mopeder sedan han var 15 och har fortfarande ett par stycken kvar trots att han har körkort sedan ett drygt år tillbaka. Vi kom in på diskussionen förra helgen och kom fram till att vi ska försöka oss på en sådan kovertering under sommaren.
Grundtanken var att ta en moped som hade centrifugalkoppling vilket borde tillåta att vi använder sensorlösa RC-motorer och fartreglage utan att de brinner upp. Man kanske tappar lite i effektivitet som går åt till att värma upp kopplingen men det kan man leva med när man jämför pris/prestanda med liknande system avsedda för elcyklar/mopeder så känns det rätt bra ändå.
Brorsan som har haft minst en av varje mopedmodell som någonsin tillverkats (plus byggt några till) tyckte vi skulle ta en ciao och jag har ingen anledning att motsäga honom. Den verkar vara väldigt vanlig/billig, har centrifigalkoppling fast 1/12 växellåda i bakhjulet och en CVT som ger en utväxling mellan 1/30 och 1/12 från motor till bakhjul beroende på varvtal.
Är det någon som vill ta upp de lagliga spekterna av detta så finns det en tråd för det Här för detta gäller väl samma motor men den kommer inte att köra i någon tät stadstrafik och enbart av vuxna, ansvarsfulla (nåja) människor.
Rent tekniskt så tänker vi börja med att använda en Turnigy 80-100 B motor med ett Hobbyking SS 190-200A fartreglage och 2 eller 3 st Turnigy 6S 5000 mAh LiPo-batterier parallellt.
Detta kommer enligt mina beräkningar nästan motsvara mopedens originalmotor vad gäller maxfart:
6 * 3.7 * 180/60 * 1/12 * 17 * 0.0254 * pi * 3.6 = 27 km/h
6 celler på 3.7 volt, motorns snurrar 180/60 varv/sekundvolt, mopeden har vid max varvtal utväxling 1/12 från motor till hjul, 17" hjul
Eftersom detta är motorns obelastade varvtal kommer det nog hamna något lägre, så vi kanske får fixa en 7s-batteri istället vilket är max fartreglaget klarar. Alternativt skaffa en mindre remskiva till bakhjulet, vridmoment kommer nog finnas till så det räcker och blir över.
Resten av moppens elsystem tänkte vi driva med en switchregulator, eventuellt byta ut lampor till LED för att spara lite energi.
För att styra detta tänkte jag först bygga en enkel servostyrning av modellen:
Gashandtag -> wire -> servohorn -> potentiometer -> PIC -> ESC -> Motor
Rent intuitivt vill man ju att gashandtaget hellre ska påverka vridmomentet (strömmen) än pulsbredden som fartreglaget gör. Så jag fick idén att även koppla in en strömsensor (hallbaserad) till PIC-en och köra en PID-loop för att styra strömmen istället. Dessutom kan man även mäta batterispänning och räkna ut effektuttag och integrera fram förbrukat antal Ah så man eventuellt kan sätta på en "tankmätare" om man vill. Man kan även lägga in en effektbegränsning (strömbegränsning) om man vill spara lite på utrustning och batteri. någonstans kring 2 hk (70 A) kanske kunde vara lagom till en början.
Om man senare tröttnar på att skumpa omkring i ~ 30 km/h så kan man ju busa till det lite genom att montera på ett Castle Creations 160 A fartreglage och 12S-batteri och ställa upp strömbegränsningen och plocka ut ca 7 kW ur motorn. Men det kan bli ett senare projekt.
Så, vad tror ni? Kan detta funka? Har jag gjort någon tankevurpa någonstans eller missat någon aspekt?
Eventuellt behöver jag hjälp att svarva/fräsa en adapter för elmotorns axel till CVT/koppling. Finns det någon här som skulle kunna hjälpa till med det? Så fort jag fått elmotorn och brorsan har skaffat en moppe ska jag försöka göra en ritning.
Om det förresten är någon som har en billig ciao till salu i närheten av Göteborg eller Motala så kan ni säga till. Gör inget om motorn är kass så länge resten fungerar.
Min bror har varit tokig i mopeder sedan han var 15 och har fortfarande ett par stycken kvar trots att han har körkort sedan ett drygt år tillbaka. Vi kom in på diskussionen förra helgen och kom fram till att vi ska försöka oss på en sådan kovertering under sommaren.
Grundtanken var att ta en moped som hade centrifugalkoppling vilket borde tillåta att vi använder sensorlösa RC-motorer och fartreglage utan att de brinner upp. Man kanske tappar lite i effektivitet som går åt till att värma upp kopplingen men det kan man leva med när man jämför pris/prestanda med liknande system avsedda för elcyklar/mopeder så känns det rätt bra ändå.
Brorsan som har haft minst en av varje mopedmodell som någonsin tillverkats (plus byggt några till) tyckte vi skulle ta en ciao och jag har ingen anledning att motsäga honom. Den verkar vara väldigt vanlig/billig, har centrifigalkoppling fast 1/12 växellåda i bakhjulet och en CVT som ger en utväxling mellan 1/30 och 1/12 från motor till bakhjul beroende på varvtal.
Är det någon som vill ta upp de lagliga spekterna av detta så finns det en tråd för det Här för detta gäller väl samma motor men den kommer inte att köra i någon tät stadstrafik och enbart av vuxna, ansvarsfulla (nåja) människor.
Rent tekniskt så tänker vi börja med att använda en Turnigy 80-100 B motor med ett Hobbyking SS 190-200A fartreglage och 2 eller 3 st Turnigy 6S 5000 mAh LiPo-batterier parallellt.
Detta kommer enligt mina beräkningar nästan motsvara mopedens originalmotor vad gäller maxfart:
6 * 3.7 * 180/60 * 1/12 * 17 * 0.0254 * pi * 3.6 = 27 km/h
6 celler på 3.7 volt, motorns snurrar 180/60 varv/sekundvolt, mopeden har vid max varvtal utväxling 1/12 från motor till hjul, 17" hjul
Eftersom detta är motorns obelastade varvtal kommer det nog hamna något lägre, så vi kanske får fixa en 7s-batteri istället vilket är max fartreglaget klarar. Alternativt skaffa en mindre remskiva till bakhjulet, vridmoment kommer nog finnas till så det räcker och blir över.
Resten av moppens elsystem tänkte vi driva med en switchregulator, eventuellt byta ut lampor till LED för att spara lite energi.
För att styra detta tänkte jag först bygga en enkel servostyrning av modellen:
Gashandtag -> wire -> servohorn -> potentiometer -> PIC -> ESC -> Motor
Rent intuitivt vill man ju att gashandtaget hellre ska påverka vridmomentet (strömmen) än pulsbredden som fartreglaget gör. Så jag fick idén att även koppla in en strömsensor (hallbaserad) till PIC-en och köra en PID-loop för att styra strömmen istället. Dessutom kan man även mäta batterispänning och räkna ut effektuttag och integrera fram förbrukat antal Ah så man eventuellt kan sätta på en "tankmätare" om man vill. Man kan även lägga in en effektbegränsning (strömbegränsning) om man vill spara lite på utrustning och batteri. någonstans kring 2 hk (70 A) kanske kunde vara lagom till en början.
Om man senare tröttnar på att skumpa omkring i ~ 30 km/h så kan man ju busa till det lite genom att montera på ett Castle Creations 160 A fartreglage och 12S-batteri och ställa upp strömbegränsningen och plocka ut ca 7 kW ur motorn. Men det kan bli ett senare projekt.
Så, vad tror ni? Kan detta funka? Har jag gjort någon tankevurpa någonstans eller missat någon aspekt?
Eventuellt behöver jag hjälp att svarva/fräsa en adapter för elmotorns axel till CVT/koppling. Finns det någon här som skulle kunna hjälpa till med det? Så fort jag fått elmotorn och brorsan har skaffat en moppe ska jag försöka göra en ritning.
Om det förresten är någon som har en billig ciao till salu i närheten av Göteborg eller Motala så kan ni säga till. Gör inget om motorn är kass så länge resten fungerar.