Trigga AVR med en "vanlig" knapp?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Glattnos

Trigga AVR med en "vanlig" knapp?

Inlägg av Glattnos »

Detta har säkert diskuterats förr men jag hittade inte något riktigt bra svar via sökfunktionen.

Jag har en återfjädrande 3-läges((on)-off-(on)) vippstömbrytare med tre stift. Det är en typ 12V/25A brytare och ingen microbrytare.
Jag vill trigga en AVR med hjälp av den knappen, tex via externt avbrott. Men uC:n drar ju knappt någon ström jämfört med vad knappen är konstruerad för så hur bra kommer det att fungera då tro?
Kan jag koppla såhär:
Knapp - uC
off - GND
(on) - INT0
(on) - INT1
Och två 10k-motstånd för att dra INT0 och INT1 höga.

Kan det fungera rakt av då? Eller krävs det något mer för att få en säker funktion?
Sen är det ett problem till, jag vill trigga när pinnarna går LÅG, alltså när man trycker på knappen och inte när man släpper. Då blir väll risken för kontaktstuds rätt stor. Hur reducerar jag den, räcker det att göra det i mjukvaran?
Typ:
Går LÅG - vänta 100 ms - Kolla
Om LÅG - Giltig
Om HÖG - Ogiltig

Med den lösningen borde kontaktstuds-problemet vara löst både vid tryck och släpp. Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Trigga AVR med en "vanlig" knapp?

Inlägg av netrunner »

Efter att något har hänt med knappen så läggare man in en liten fördröjning. Där kan man testa sig fram vad som behövs, 5ms - 50ms.

Det tråkiga med STORA 230V strömbrytare är att dom ofta räknar med att den lilla gnista som blir vid varje tryckning ska bränna bort oxider. Kör man då med lågspänning så blir det ingen gnista och där med byggs det upp oxid. Efter 6månader+ så kan det bli problem.

Mindre strömbrytare av ofta avsedda att funka bra ändå, tex om dom är avsedda att även monteras i bil.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har hört att kontakter behöver ganska låg ström för att rensa oxidskiktet. Några milliampere, kanske ett tiotal. Maxim löser det t.ex. med en vanlig halvledarkrets som ger en puls på nåt vis. Jag inbillar mig att det kan vara en fördel att man sätter en kondensator över knappen så att det blir lite strömrusning precis vid tillslag. (t.ex 100 nF). Kondingen hjälper till att förbättra signalen mot kontaktstuds också. Mikroampereströmmar som du får bara genom pull-up motståndet ger inte den rensande effekten.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du kan aktivera den inbyggda pullupen, inne i kretsen. På så sätt behöver du inte några yttre motstånd.

Kan ej tänka mig och har ej heller hört att det är några problem med förstörelse av kontaktytor pga gnistor när man kör uA-strömmar genom brytaren. När strömmarna blir större, men ej så stora att de självrensar är det ett problem, ja. Oxider tror jag inte är det stora problemet, utan de ärr som blir vid gnistbildningen vid främst till/frånslag. Men rätta mig om jag har fel.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Okej, då vet jag lite mer.

jesse: Hur ska man koppla kondensatorerna för att få den effekten? Blir det i princip parallellt med Pull-up motståndet?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jag brukar sätta dem parallellt över knappen. Men om det räcker för att förebygga oxid egentligen, det vet jag inte. Det är bara en spekulation.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Iofs så är anledningen till att jag vill använda just denna vippströmbrytare att jag inte har hittat någon micro-brytare som är tillräckligt stor.
Så jag kan ju fråga om någon kan hjälpa mig att hitta en lämpligare brytare?

Ska vara:
Micro-brytare
Vipp (on)-off-(on)
Kraftig modell, rund 15-22 mm lång vipp, i metall
Gärna litet "hus"

Jag har letat som en tok på Elfa men hittar inte någon micro-brytare som är så stor och kraftig.
bearing

Inlägg av bearing »

Ett modernare alternativ till en microbrytare är en halleffektswitch (eller 2, för att få on-off-on) tillsammans med en magnet. Man sätter helt enkelt magneten på den rörliga maskindel som vanligtvis påverkar microbrytaren, och placerar halleffektswitchen/-arna på önskad plats på den stationära delen.
Skriv svar