Etsningen sket sig!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Föresten är det gamla kort du använder eller nya?

Jag hade problem för några år sedan då fotoresisten inte
vill försvinna från korten, blev fläckar. Då var det om jag
inte mins fel. Gamla kort med gammalt fotoresist på som
ställde till det, som jag kom över från skolan.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det är hyfsat nya kort, jag köpte dem från Kjell för ett par månader sedan, och de har legat i ett mörkt skåp fram till nu.

Jag tänker försöka få till etsningsprocessen nu först innan jag provar med ett nytt kort. Förra gången vägrade ju kopparen att lösas upp, så något fel var det ju med etsningen.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Men det kan lika gärna vara framkallningen/exponeringen som skiter sig så du inte får bort någon koppar.

Om du har kvar ett tunnt skikt fotoresist så kommer ju inte kopparen att försvinna.

Tvätta en liten bit med aceton/t-röd och provetsa den. Funkar det så funkar din blandning.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Är etsvätskan varm och rör du om ordentligt hela tiden? Det kan ta ett bra tag innan det händer något i etsbadet. Kolla noga i hörnen på kortet. Det är där och på kanterna som kopparn försvinner först.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag ska göra ett nytt försök ikväll. När jag provade sist var etsvätskan 50 grader (mätt med termometer), men jag fick inget resultat överhuvudtaget trots att jag ruskade på hinken i 15-20 minuter
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Nu har jag blandat till ny etsvätska och provat igen. Jag putsade upp en bit av ett kort jag testade med igår med stålull, så att det garanterat var en ren kopparyta. Efter 10-15 minuters etsning hade kopparytorna mattats av, men den visade inga tillstymmelser till att etsas bort, inte ens i kanterna på kortet.

Vad är det som händer? Har jag fått någon måndags-batch med etspulver? :?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Blanda i mer.
Du kan blanda mer och mer tills det börjar bli mättat. (dvs. att det inte löser sig längre utan ligger kvar i kristallform)

Något måste vara alvarligt fel med dina grejer. ;)

Förresten, det är syren i luften som sätter fart på etsprocessen så vicka på det så luften kommer åt kortet.

Edit: Nu börjar allt forumet sega ordentligt. Läge att starta om servern. (eller kanske fixa problemet???)
Senast redigerad av Hedis 12 maj 2005, 22:45:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

va är det för pulver du har fått tag på?

antar att du har blandat rätt och har rätt temp (dummma frågor jag vet...)
men nåt måste vara galet.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag köpte etspulver från Kjell&co, och blandade enligt påsen 0,7 deciliter pulver till 0,5 liter vatten. Temperaturen på vätskan var 50 grader.

Iofs. så skvalpade jag inte runt hinken så att luften kom åt kortet hela tiden, utan jag cirkulerade mer vätskan. Kortet var ovanför vätskeytan ganska ofta i alla fall.

I och med detta tog etspulvret slut, så vi får väl se om nästa påse är bättre.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hmmmm

konstigt blandningsförhållande, mitt pulver blandas 200-250gr på 1liter vatten. 1kg burk med Natriumpersulfat >99% från Solectro. Har för mig att blandningsförhållandet är ungefär lika på den som Elfa säljer.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Etsmedlet är i en orange plastpåse från "SCAN KEMI". Det innehåller Natriumperoxidsulfat, och skall blandas 1,5-2 deciliter pulver till 1 liter vatten, alternativt 0,7 deciliter pulver till 0,5 liter vatten enligt påsen.

Den senaste blandningen gjorde jag lite starkare, ungefär 1 deciliter pulver till 0,5 liter vatten.

Hmm.. jag kanske ska beställa min nästa laddninge etsmedel från ELFA istället...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

om inte jag missminner mig så är det Scan Kemi's sortiment de har.

Reklamera skiten på en gång
Användarvisningsbild
JockeE
Inlägg: 330
Blev medlem: 4 augusti 2004, 08:46:50

Inlägg av JockeE »

Angående blandningsförhållandet på etsmedlet: Jag använder pulvret från Kjell&Co, har lite mindre än ½ dl pulver i 3 dl vatten. Detta fungerar helt okej.

Enligt denna post är det lönlöst att försöka göra lösningen starkare genom att hälla i mer pulver. Effekten mattas istället av.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Har samma etsmedel, funkar prima, men under 40 grader händer inte ett jotta.

Jag tror det var så att etsvätskan blev för kall för dig, eller hade du någonvärmning på det hela?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Nej, jag hade ingen uppvärmning. I sista försöket fyllde jag diskhon med så varmt vatten jag kunde få ur kranen, och höll ner etshinken i vattnet när jag skvalplade runt.

Iofs. så använda jag ju en ganska lite mängd etsvätska, 0,5dl, och den kan ju kylas av ganska fort. Det kanske är bättre att använda 1l vätska.
Skriv svar