Etsningen sket sig!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30022
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag håller kortet under rinnande vatten efter framkallningen i ett par sekunder, och är mycket noga med att kortet absolut inte får torka någonstans innan etsningen! En gång lät jag det torka, och det var helt omöjligt att etsa fram något. All koppar var kvar. Det hade blivit ett lager kalk. Helt osynligt, men jag har ingen annan förklaring. Efter den lilla ändringen i proceduren har det alltid funkat.
Och jag lyser 7 minuter med min 300W UV-lampa från Elfa.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Det har jag märkt av också, fast inte att det påverkat etsningen, men att
det blir lite vitaktigt lager om det får ligga..
jag brukar skölja av kortet efter framkalningen, sedan lägger jag
undan det medans jag värmer vatten i micron, sedan brukar jag
skölja av det igen.

Bra att du tipsar om det, tänker man nog annars inte på..
Användarvisningsbild
Nutrino
Inlägg: 134
Blev medlem: 26 december 2004, 13:58:43
Ort: Kristinehamn

Inlägg av Nutrino »

Det är väl lite kalk i dricksvattnet???


Kanke batterivatten(destilleratvatten) ?
Det kanske löser nog problemet :wink:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23625
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har hört från någon att om har i lite ättika så binds inte kalken på metallytor elller någonting sådant. Har dock inte testat detta så jag vet inte om det verkligen stämmer.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

MadModder skrev:En gång lät jag det torka, och det var helt omöjligt att etsa fram något. All koppar var kvar. Det hade blivit ett lager kalk. Helt osynligt, men jag har ingen annan förklaring. Efter den lilla ändringen i proceduren har det alltid funkat.
Du etsar inte med salsyra och väteperoxid va? Saltsyran borde ta bort det extremt tunna kalklagren på någon nanosekund typ... Saltsyra används ju just för att ta bort kalk/murbruksrester när man murar tegel.
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

simon78:
Vad är du doktorand inom? Jag är inte heller någon elektroniknörd från början, kul med likasinnade :) eller olika-sinnade eller vad det nu blir :D
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Bioinformatik, eller det drar ju mer åt systembiologi-hållet nu. Jag tittar på hur teoretiska modeller över biologiska system bör byggas. Just nu håller jag på med en teoretisk modell av blodstamceller. Ingen raggningsreplik direkt, men det kvittar, jag är ju redan gift....

Elektronik och systembiologi har ju sina likheter, men kombineras nästan aldrig. Jo, förresten, jag såg en artikel av några som hade hårdkodat en modell i hårdvara. Det gick tydligen rätt så snabbt - att köra asså.
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Urk...
eller jag menar oj vad intressant :wink: naturvetenskap som naturvetenskap.

Då var jag ensam på humaniorasidan igen efter en kort men underbar fantasifärd... javisstja du var gift :D
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Vad pysslar du med då?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag är faktiskt halvhumanist! :)
Jag har läst engelska och ekonomi på Stockholms universitet.
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Nu blev det plötsligt extremt off-topic här... men:

Jag jobbar som översättare (eng->sv). Jag har pluggat massor av språk (franska, spanska, latin, gammalgrekiska, kinesiska) och lite lingvistik men det var engelsk litteratur jag fastnade för i slutändan. Eller fastnade, jag slutade ju med det. Nu är jag mest inne på att bygga snygga saker, och kanske sadla om till industridesign.

Kul, jag läste också engelska på SU. Men ekonomi är ju inte mycket till humaniora :D
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Hehe.. nej, och framför allt är det dödligt tråkigt! :wink:
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

HILFE!!

Inlägg av Schnegelwerfer »

Ikväll har jag testat att etsa kretskort med fotoresist för första gången, men framkallningen misslyckades kapitalt!

Jag exponerade i 10min 10cm under ett vanligt lysrör, och sedan försökte jag framkalla kortet.

Vid framkallningen framträdde ledningsmönstret knivskarpt efter ett par sekunder. Jag noterade till min förvåning att det "mörka" var de områden som INTE var ledningsbanor. Efter några sekunder ytterligare började mönstret "blurras", och någon sekund senare var hela mönstret upplöst.

Som framkallare använda jag vanlig kaustik-soda, 5ml i 2 deciliter vatten. Jag använde ett dubbelsidigt laminat från Kjell&CO, och när jag stoppade ner kortet i framkallaren kom jag på att jag glömt att ta bort skyddsfilmen på baksidan av kortet (etsade enkelsidigt).
Kan ämnena i skyddsfilmen bidragit till misslyckandet, eller hade jag för stark NaoH-blandning vid framkallningen?

Detta var bara en provetsning, och det var tur att jag gjorde den så att jag kan rätta till felen.

Någon som har några idéer?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Låter som du blandat alldeles för starkt.

Jag har även upplevt detta om man har för hög temperatur på framkallaren. (den bör vara ljummen)
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jag tycker att 10min är väldigt mkt! Själv kör ja max 3min...
Skriv svar