Bygga en egen strömkälla?
Bygga en egen strömkälla?
Hej!
Jag undrar om det är möjligt att bygga en mobil strömkälla som går på antingen batteri, solceller eller... ja något annat vettigt.
Ideér?
Projektet jag har pågång behöver en spänning på 14.4V (11-16 är godkännt) och en max ström på 10A.
Den ska orka driva mellan 200 och 300w i effekt.
Har gått en grundkurs i El, men det var ett tag sedan så jag är lite ringrostig.
Den ska inte drivas av bilbatterier eller dylikt. Bara vanliga batterier man kan köpa på ICA.
Kommer jag på något bra sätt att smälla ihop den här strömkällan så startar jag ett projekt i projektforumet =)
Tack på förhand!
Jag undrar om det är möjligt att bygga en mobil strömkälla som går på antingen batteri, solceller eller... ja något annat vettigt.
Ideér?
Projektet jag har pågång behöver en spänning på 14.4V (11-16 är godkännt) och en max ström på 10A.
Har gått en grundkurs i El, men det var ett tag sedan så jag är lite ringrostig.
Den ska inte drivas av bilbatterier eller dylikt. Bara vanliga batterier man kan köpa på ICA.
Kommer jag på något bra sätt att smälla ihop den här strömkällan så startar jag ett projekt i projektforumet =)
Tack på förhand!
Re: Bygga en egen strömkälla?
jag har inte gått en grundkurs i El . du är utbildad . jag säger som bildad du kan inte dra 10AMP 14V från ICA batterier . under mer än en stundHar gått en grundkurs i El

Senast redigerad av xraid 24 februari 2011, 20:19:04, redigerad totalt 1 gång.
- Klas-Kenny
En direkt reaktion av mig:
14,4V och 10A blir 144W, dvs dina kriterier är omöjliga att uppnå.
Edit: xraid: Klart man kan, bara man har tillräckligt många parallellt
14,4V och 10A blir 144W, dvs dina kriterier är omöjliga att uppnå.
Edit: xraid: Klart man kan, bara man har tillräckligt många parallellt

utveckla vad du menar vill med en
... så finnes nog ideer här ... betänk dock en bil är enbygga en mobil strömkälla
formulera om ...mobil strömkälla
- SeniorLemuren
Spelar ingen roll vilken stömkälla man använder. 10 amp 16 volt resulterar i en max effekt av 160 watt, så som tidigare påpekats. Ohms lag säger P=U x I. Ska du upp i 200 watt så får du antingen koppla ihop fler batterier i serie för att öka spänningen till 20 volt 10 amp eller parallellkoppla fler batterier till en maxström av 16 volt 12.5 amp. Allt detta går att göra med batterier från ICA 

en pall batterier från ica lär vara dyrare än en pall från lidl . är detta nån fördold reklam från ica ? ...
Kan du inte bygga en sån där generator de kastade ut i vattendragen
under Bosnienkriget? De var hemmabyggda och hade vattenhjul och
var mobila. Här i norden är det inte långt till närmsta vattendrag på de
flesta platser.
under Bosnienkriget? De var hemmabyggda och hade vattenhjul och
var mobila. Här i norden är det inte långt till närmsta vattendrag på de
flesta platser.
4kTRB : du bor inte i Skandinavien va ... det dräller av vattendrag samt kast här ...
finns svenne byggda generatorer av vatten strömmningar . patenterade ?
finns svenne byggda generatorer av vatten strömmningar . patenterade ?
xraid: Jag undrar, har du ett behov av att vara så kryptisk det bara går, eller är det bara en hobby?
Det blir väl typ en bilgenerator från skroten med regulator sedan
koppla på ett vattenhjul och placera paketet på frigolitpontoner
och sedan slänga i det hela vid någon bro och fästa med rep.
Sedan kan man slå upp tältet och koppla in TV:n och koka
en kopp kaffe i automobil-bryggaren!
koppla på ett vattenhjul och placera paketet på frigolitpontoner
och sedan slänga i det hela vid någon bro och fästa med rep.
Sedan kan man slå upp tältet och koppla in TV:n och koka
en kopp kaffe i automobil-bryggaren!
m . svängningar i strömmar sker med fenor ...
walle . de e nå flugskit till vänster på din avatar . helt svart är det, skär bort eller tvätta linsen ...
walle . de e nå flugskit till vänster på din avatar . helt svart är det, skär bort eller tvätta linsen ...
Det enklaste är att köpa ett bilbatteri och en invertor/transformator. Till batteriet kan du sedan sätta en solpanel som underhållsladdar batteriet. Men du behöver ganska dyra solpaneller om du ska ladda upp batteriet i samma takt som du använder strömmen om det behövs ström varje dag.
/Jennie
/Jennie
- SeniorLemuren
>Projektet jag har pågång behöver en spänning på 14.4V (11-16 är godkännt) och en max ström på 10A. Den ska orka driva mellan 200 och 300w i effekt. <
Som sagt var, inget funkar med dom parametrarna.
Som sagt var, inget funkar med dom parametrarna.
nä de stämmer ju inte. Går inte ihop Vad är det du har tänkt driva?