Lite frågor ang 1 wire, sensorer etc

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nikkstr

Lite frågor ang 1 wire, sensorer etc

Inlägg av Nikkstr »

Hejsan alla, jag är ny här på forumet och gillar forumet starkt, finns mycket intressant att läsa här! Jag är själv väldigt elektronik-intresserad, dock är har jag väldigt begränsad kunskap om ämnet. Har läst el-datorteknik på gymnasiet så har läst bla ellära A och B, styrteknik A, elektronik grundkurs, digitalteknik samt en del programmering. Nu har jag lust att sätta upp ett litet 1wire system hemma främst för att kunna mäta temperatur inne i alla rum samt ute.

Jag har tänkt mig att börja med att sätta upp en termometer, koppla den till min dator och därefter försöka mig på lite grafer osv innan jag ger mig på hela huset. Jag tänkte köpa en Adapter USB 1wire (DS9490R) och sen "göra en egen" termometer av DS18B20, här kommer dock mitt problem, jag har för dålig kunskap för att kunna veta hur jag ska koppla och med vad. Denna länk http://madmodders.se/moddningar/digitemp/index.html visar hur det går till, dock hade jag inte tänkt mig DSUB-kontakten, utan hellre en som passar i USB adaptern. Kan ni hjälpa mig vad jag ska köpa samt hur jag ska koppla eller tycker ni jag ska köpa en färdig?(https://www.m.nu/temperatursensor-p-44. ... 370abda24f)

Andra grejen jag vill göra är att ha en lampa eller diod eller liknande för att kunna lära mig programmera med mätvärdena jag får från min termometer, exempelvis om det blir kallt så tänds lampan osv. Detta vill jag göra i utbildningssyfte så jag kan lära mig detta och förhoppningsvis sätta upp ett helt system för huset i framtiden. Även här är problemet vad jag ska ha för grejer och hur man kopplar, jag måste ha ett relä kopplat till datorn och därifrån till dioden? Men hur programmerar jag sen då?

Kanske är ett rörigt första-inlägg men sammanfattningsvis vill jag ha hjälp med ett 1 wire system med en termometer samt en programmerbar diod som exempelvis ska tändas när det blir kallt. Behöver hjälp med vilka komponenter jag behöver, samt kopplingsschema!

mvh Niklas
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Lite frågor ang 1 wire, sensorer etc

Inlägg av FormerMazda »

Tjenare och välkommen!

www.m.nu har prylarna, och med LogTemp är det bara en fråga om att installera och konfigurera programmet. :wink:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

För att styra en lampa så är det bara att ta vilken switch som helst som finns. DS2405-06 o.s.v

Kör du Linux eller windows?

I linux rekomenderar jag OWFS. och i Windows rekomenderar jag format c: :wink: :D

Med owfs får man ett filsystem med alla enheterna. Sedan pollar man dessa filer på dylika sätt. Tex "echo "1">PIO.A för att få den porten att gå hög.. o.s.v
För att få temperaturen så kör man "cat temperature" :)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

I linux måste du ju först mounta och dev/a och sen måste du ju .. :wink:

Som sagt, LogTemp är för windows. Autodetect på slingan. Sparar värden till textfil, ritar grafer, laddar upp dom till nätet om så önskas.
Sen kan du sätta hög/låg-larm som drar utgångar på i/o-kort som nämns ovan. Allt detta utan att hacka en enda rad. ;o)

In jår fäjs, penguinlover! :D :wink:

Skämt åsido, det är det vanliga. Linux funkar bättre, men windows är lättare.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det är inte så jobbigt i linux. Och han skrev ju att han ville programera och inte klicka 8)

Och nej Windows är inte alltid lättare. En som bara sitter med Linux tycker ju den är lättare än windows och tvärt om. Jag tycker det tex är bra mycke lättare att göra de flesta sakerna i linux.... :D

Linux Vs Windows fight :vissla:
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

My bad, det står ju faktiskt att han vill programmera. Och då är ju faktiskt inte windows och LogTemp inte rätt.
Och då, utan att veta utan bara gå på vad jag hört, så lär linux vara bättre då det kan snurra bättre på mindre dator.

win vs. linux
pc vs. mac
volvo vs. saab

Det kommer aldrig koras vinnare. Bara personliga favoriter.
Men det är kul att kivas! :D
Sorry för OT
Nikkstr

Inlägg av Nikkstr »

Tack för många snabba svar! Jag kan köra både linux och windows, men antar att linux är roligare om man vill programmera lite och sånt då?

Jag tänkte såhär, jag köper en https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5-59&toc=0 (DS18B20), sen behöver jag en nätverkskabel(?) som jag klipper av i ena änden och kopplar till DS18B20 och andra änden i USB-adaptern? Är jag rätt ute nu? Eller ska jag ha nån annan form av kabel? Nästa problem är hur jag ska koppla? Kan jag använda http://madmodders.se/moddningar/digitemp/index.html guiden eller blir det fel nu när jag tänkt köra med USB-adapter istället för DSUB-kontakt?

Angående lampan behöver jag mer hjälp med vilka komponenter och kopplingsschema =(
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Du hittar kontakteringsguider och liknande på m.nu. Följ dem i första hand så lär det fungera. cat5e kabel funkar utmärkt. All 2 pars tvinnad kabel funkar bra i stort sett. dvs 4 ledare.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

DS18B20 för 113spänn!? :shock:

Vänligen handla här istället: Lång länk
Billigare, bra support om det behövs, och det är väl alltid bättre att stödja trevliga killar? :wink:
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Borre

Inlägg av Borre »

Eller ebay, tex denna ($1.46 per styck): länk
Har handlat av den säljaren flera gånger och det fungerar väldigt bra.

Hobby-boards.com (fungerar också väldigt bra) säljer billig 1-wire prylar, tex DS9490R-adaptern för $28 och med dagens dollarkurs är det nästan halva priset motför m.nu, även med frakten, men visst det tar någon dag längre att få sakerna.
http://www.hobby-boards.com/catalog/pro ... ts_id=1503
Nikkstr

Inlägg av Nikkstr »

okej, ska överväga vart jag ska beställa ifrån, men vill gärna ha detta kopplingsschemat bekräftat först: http://data.fuskbugg.se/skalman02/___Schema.jpg
Är det där korrekt?
Borre

Inlägg av Borre »

Nej det är till för att koppla in sensorn på serieporten, det fungerar inte med USB-adaptern.

Till USB-adaptern ansluter man en RJ-12 kontakt där det går tre kablar från pinne 1 (5V), 3 (Data) och 4 (GND) till motsvarande på sensorn.

Sök på DS9490R och DS18B20 så hittar du datablad med pinout för dem.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kom mail på 1wire-Weatherlistan att HobbyBoards inte svarat på mail sen 7 januari. Jag brukar själv handla där men kan vara läge att avvakta lite.
Borre

Inlägg av Borre »

Jag fick svar där ifrån för några dagar sedan, frågade när DS9490R skulle komma in i lagret igen då den inte fanns förra helgen, det gör den nu.

edit, Fråga en annan ska nu igen bara som test, om DS2413 kommer in i lagret inom snar framtid, fick svar på en minut: "It won't be for a while but I don't know exactly when."
Skriv svar