Batteriladdaren 30A med tyristorer har pajat.
Postat: 15 februari 2011, 16:04:43
Skriver inte ofta här och är dessvärre inte till nån hjälp för andra (på detta forum) men har fått bra hjälp tidigare och hoppas på nån förbarmar sig även denna gång.
I båten har jag haft en 30 A laddare för förbrukningsbatterierna på 12V, 215Ah. Den är en LADAC installerad 1998 och gick sönder 2007. Sparade den i skrothögen och plockade fram den häromdan. Tre år har vi kört en Biltemaladdare med fläkt och den har inte varit så bra. Bytte fläkten som lagren började att låta på men fläkten har ändå inte haft acceptabel ljudnivå. Vill inte ha fläkt som susar när vi ligger i lugna viken. Blev därför glad när den inte fungerade vid besök i båten häromdagen för att ladda.
Den gamla Ladac-laddaren hade inte fläkt och nu ska den igång på nåt vis.
Saknar schema men sökt lite halvhjärtat med oscilloscope. Principen tror jag är att den stora fulltrafon med mittuttag 2x13V ska växelvis ge en likspänning genom styrning med två tyristorer, en för positiva och en för negativa halva sinusvågen.
Jag kopplade bort gate-tråden men får ingen större spänning ut på den. Runt 0,3V c:a. De två tyristorerna heter SG25AA40. Ett styrkort är misstänkt trasigt.
an man se med ohmmeter med diodmätområde, om tyristorn sannolikt är hel eller kanske enklare är trasig. Mätte nu mellan de tre pinnarna med tyristorn frikopplad och får 33 Ohm mellan gate och katod och mellan de andra oändligt motstånd. Skulle man inte kunna förvänta sig ledning i framriktningen anod - katod? Nu alltså avbrott. Ohmmetern har väl ett 9V batteri tror jag. Eller krävs en puls på gate för att den ska leda anod - katod? Det är väl så en tyristor funkar så den är kanske hel om det är oändligt motstånd anod - katod?
Funderar lite på att göra ett kraftaggregat istället för laddare och styra det själv med potentiometer då jag irriterar mig på att "intelligenta" laddare försvårar livet ombord då spänningen åker upp till 14,5V och bränner lampor lite sporadiskt. Därefter lägger sig spänningen runt 13,5V så kylen har svårt att veta om den ska gå i högeffektläge (då den tror att motorn är igång och ska producera kyla till max). Eller tickar fram och tillbaka i de två lägena.
Bättre då att ha en styrning för t.ex 13,2V underhålls/driftläge och 14,5V för snabbladdning/batterikokning några timmar ibland. Har bra koll på batterierna med sep. instrument.
Finns det nån lämplig koppling till en triac eller tyristorbestyckat spänningsaggregat. Tänkte då få nytta av lådan som är en kalasbra burk av kraftiga aluminiumprofiler och transformatorn 2x13V och slippa kylfläkt.
Denna konstruktion kan bli den ultimata spänningsförsörjaren vid landström och lätt gå att laga själv. Reservkomponenter ska med i båten redan från början.
Det är där de fabriksbyggda laddarna kommer till korta. Kopplingsschema går inte att få fram och ny måste köpas (affärsidén är jag helt klar över).
Tackar för tidigare hjälp så länge.
Vänliga hälsningar
Forgus31
I båten har jag haft en 30 A laddare för förbrukningsbatterierna på 12V, 215Ah. Den är en LADAC installerad 1998 och gick sönder 2007. Sparade den i skrothögen och plockade fram den häromdan. Tre år har vi kört en Biltemaladdare med fläkt och den har inte varit så bra. Bytte fläkten som lagren började att låta på men fläkten har ändå inte haft acceptabel ljudnivå. Vill inte ha fläkt som susar när vi ligger i lugna viken. Blev därför glad när den inte fungerade vid besök i båten häromdagen för att ladda.
Den gamla Ladac-laddaren hade inte fläkt och nu ska den igång på nåt vis.
Saknar schema men sökt lite halvhjärtat med oscilloscope. Principen tror jag är att den stora fulltrafon med mittuttag 2x13V ska växelvis ge en likspänning genom styrning med två tyristorer, en för positiva och en för negativa halva sinusvågen.
Jag kopplade bort gate-tråden men får ingen större spänning ut på den. Runt 0,3V c:a. De två tyristorerna heter SG25AA40. Ett styrkort är misstänkt trasigt.
an man se med ohmmeter med diodmätområde, om tyristorn sannolikt är hel eller kanske enklare är trasig. Mätte nu mellan de tre pinnarna med tyristorn frikopplad och får 33 Ohm mellan gate och katod och mellan de andra oändligt motstånd. Skulle man inte kunna förvänta sig ledning i framriktningen anod - katod? Nu alltså avbrott. Ohmmetern har väl ett 9V batteri tror jag. Eller krävs en puls på gate för att den ska leda anod - katod? Det är väl så en tyristor funkar så den är kanske hel om det är oändligt motstånd anod - katod?
Funderar lite på att göra ett kraftaggregat istället för laddare och styra det själv med potentiometer då jag irriterar mig på att "intelligenta" laddare försvårar livet ombord då spänningen åker upp till 14,5V och bränner lampor lite sporadiskt. Därefter lägger sig spänningen runt 13,5V så kylen har svårt att veta om den ska gå i högeffektläge (då den tror att motorn är igång och ska producera kyla till max). Eller tickar fram och tillbaka i de två lägena.
Bättre då att ha en styrning för t.ex 13,2V underhålls/driftläge och 14,5V för snabbladdning/batterikokning några timmar ibland. Har bra koll på batterierna med sep. instrument.
Finns det nån lämplig koppling till en triac eller tyristorbestyckat spänningsaggregat. Tänkte då få nytta av lådan som är en kalasbra burk av kraftiga aluminiumprofiler och transformatorn 2x13V och slippa kylfläkt.
Denna konstruktion kan bli den ultimata spänningsförsörjaren vid landström och lätt gå att laga själv. Reservkomponenter ska med i båten redan från början.
Det är där de fabriksbyggda laddarna kommer till korta. Kopplingsschema går inte att få fram och ny måste köpas (affärsidén är jag helt klar över).
Tackar för tidigare hjälp så länge.
Vänliga hälsningar
Forgus31