Liten pulsjet

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Helgesson
Inlägg: 298
Blev medlem: 19 november 2008, 22:51:11
Ort: Linköping

Liten pulsjet

Inlägg av Helgesson »

Fick tummen ur och började med mitt lilla miniprojekt för några dagar sedan.

Har utgått från denna ritning http://www.beck-technologies.com/media/ ... vanced.pdf och har sedan skalat upp den 1.3 för att kunna använda ett 42mm avgasarörs ämne som slutrör.
Förbränningskammaren är gjord av 0.7mm stålplåt som har inhandlats på biltema och om jag väl får igång motorn så kommer jag säkert märka den svåra vägen att godset är för tunt vilket säkert resulterar att motorn imploderar, men går den i 30sek så anser jag att det räknas som ett lyckat förstabygge :)

Som ni säkert ser så är alla svetsningar utförda av en licensierad svetsare som kan sin sak ;) Inte pricis... Är första gången jag svetsar med Mig svetsen och gasen var slut så fick köra med flussfylld tråd. Vet att svetsfogarna ser ut som skit och jag kan skratta mig lycklig om dom inte spricker vid första uppstarten. Men jag ser det som träning :)

Det enda som är kvar nu är att klippa ut frontstycket till förbränningskammaren och svetsa fast den, sedan fylla den med vatten o täta läckorna.

Sedan så ska även bränslesystemet lösas på nått sätt också
Nån som har några tips på hur man på ett relativt säkert sätt kopplar upp en gasoltub till nån form av munstycke till motorn?
De flesta filmer man ser på youtube tex denna så är det ju bara en slang som går från tuben till motorn utan backventil eller regulator, är det "säkert"? eller är det först när flaskan börjar bli tom som det kan börja hända farliga saker?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
morry
Inlägg: 148
Blev medlem: 22 september 2008, 01:43:39
Ort: kumla
Kontakt:

Re: Liten pulsjet

Inlägg av morry »

kommer inte vara tätt för 5 öre
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Liten pulsjet

Inlägg av danielr112 »

Ehm. Vad har du gjort när du har svetsat? Gör om gör rätt. Det kommer dessvärre inte funka annars.

Förutom det så fortsätt jobba.
Användarvisningsbild
Helgesson
Inlägg: 298
Blev medlem: 19 november 2008, 22:51:11
Ort: Linköping

Re: Liten pulsjet

Inlägg av Helgesson »

Blir nog att sätta slipmaskinen i den i morgon, men inte så lätt o lära sig på egen hand...
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Liten pulsjet

Inlägg av victor_passe »

Tja, det är rätt lätt, gör som du just gjort men typ tvärtom :)

Nej, ska inte vara elak, Ska nog bli bra och definitivt intressant att följa.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Liten pulsjet

Inlägg av Bonehead »

Gör om gör rätt som sagt.
Nu vet du hur det inte ska se ut, bara fortsätta försöka tills det ser bra ut ;) :)

Hoppas du lyckas med projektet i slutändan.
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Liten pulsjet

Inlägg av danielr112 »

Tips är att träna på en ren plåtbit först. När du får rena fina sömmar på en vanlig plåtbit så börja med att svetsa ihop plåtbitar.

Ser ut som om det är en Mig svetsning du har gjort? Eller är det pinne?

Med mig kan man inte misslyckas. Ställ in rätt strömstyrka och rätt matning. Ändra matningen under tiden du svetsar så märker du ganska fort när du har ett bra läge.

Pinne är bra mycke svårare att få håll på och det hade jag inte rekomenderat till tunnplåt för en nybörjare.

Som sagt inget elakt och vill också se pulsjeten klar! :D
Användarvisningsbild
Helgesson
Inlägg: 298
Blev medlem: 19 november 2008, 22:51:11
Ort: Linköping

Re: Liten pulsjet

Inlägg av Helgesson »

Det är en Mig svets och tydligen så går de att misslyckas om man är som mig...

Det var riktigt svårt att hitta balansen mellan att bränna hål och att bara lägga svetsen på ytan. Men jag är medveten om att de så kallade svetsfogarna ser för jävliga ut och att det kommer bli svårt att få dom täta. Men jag får exprimentera vidare med inställningarna. Skulle tro att jag är för feg på strömstyrkan och svetsar för fort.

Tjockleken på plåten var ju inte heller den optimalaste att börja med heller då den är lite tunn...

Får se om jag får ordning på det.
bearing
Inlägg: 11339
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Liten pulsjet

Inlägg av bearing »

Även med fina sömmar blir det i princip alltid små hål där man har pausat för att ta omtag. För att undvika det behöver man använda ett ganska stort "överlapp", så att svetsbågen hinner "komma igång", innan den når skarven.

Ser ut som att du använt alldeles för låg matning, så att svetsbågen inte lyckats smälta materialet, utan bara bildat kulor av tråden.

Jag brukar (för att säkerställa att det blir tätt) föra svetshandtaget i ett långsamt zick-zack-mönster mellan de två materialen som ska sammanfogas.
Ranstam
Inlägg: 456
Blev medlem: 17 november 2007, 21:20:16
Ort: LUND

Re: Liten pulsjet

Inlägg av Ranstam »

Jag har provat att svetsa med flussfylld tråd och har då fått precis samma resultat som du. Jag får betydligt bättre resultat med riktig gas till migsvetsen.

//Alexander
Rokman
Inlägg: 69
Blev medlem: 28 augusti 2010, 01:10:52

Re: Liten pulsjet

Inlägg av Rokman »

...är det en v1 raket du vill bygga?
tror jag har ett schema liggandes, på avståndsmätaren och styrningen.

Rrr
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1538
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Liten pulsjet

Inlägg av Cano »

Lycka till! Hoppas du kommer att få fart på din.
Det ska bli spännande att följa det här. Lite kul när det bryter av mot de renodlade elektronik projekten.
Användarvisningsbild
Helgesson
Inlägg: 298
Blev medlem: 19 november 2008, 22:51:11
Ort: Linköping

Re: Liten pulsjet

Inlägg av Helgesson »

Provade att öka matningen och köra lite zick zack och det vart lite bättre fast ändå svårt att inte bränna hål i materialet.

Får väll åka o fylla på gastuben nästa vecka, fast de är ju synd o behöva lägga ut 3-4 hundra för att fylla den men det lönar sig väll med att det blir lite lättare att svetsa.

Flussfylld tråd rekommenderas väl egentligen bara till svetsning utomhus när det blåser eller?

Rokman:
Nja får väl se i framtiden om det blir nått flygbart :) men du får gärna länka till styrningen, alltid intressant o läsa :)

Cano:
Elektronik o programmering är man ju lite mera insatt i, så det här bröt ju ifrån vad jag själv brukar hålla på med.
Rokman
Inlägg: 69
Blev medlem: 28 augusti 2010, 01:10:52

Re: Liten pulsjet

Inlägg av Rokman »

Nu finns den här....http://www.zenza.se/vw/

Rrr
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1157
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Liten pulsjet

Inlägg av Melkutt »

Är det Mison eller kolsyra du har som gas?
Skriv svar