Köra MachStdMill på två skärmar?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
kankki

Köra MachStdMill på två skärmar?

Inlägg av kankki »

Hej. Håller på och bygger en fräs.

Finns det någon som vet om man kan köra Mach3 (helst Machstdmill) över två skärmar. Har hört att man kan göra ett screenset som täcker 2 skärmar, men finns det något enklare sätt?

Ett plugin som skulle öppna toolpathen och g-koden i ett nytt fönster vore utmärkt! :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Köra MachStdMill på två skärmar?

Inlägg av tecno »

Det enklaste är att modda ett screenset, alternativet är väl att hacka med Flash

Mitt recept om det nu ska vara nödvändigt med flerskärms koncept är att modda ett befintligt screenset.

MachStdMill är ju ett köpe koncept som jag inte tror kommer att slå, tyvärr pga fel upplägg och det får skaparen av detta höra stup i ett nu.
För mera detaljer kolla på Yahoo om detta.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

^Tack. Okej, får väl se om jag kan kan modda ett screenset. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

tecno, Vad är galet med konceptet?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Använder man något speciellt program för att modda screenset?
Någon som har några länkar till bra tutorial för det.
Likaså det här med med "hotkeys". :tomte:
H.O

Inlägg av H.O »

blueint,
Konceptet går ut på att man "prenumererar" på användandet och att datorn måste vara ansluten till internet för att verifera att man har licens. Att ha sin Mach3 PC ansluten till nätet är något man generellt avråder ifrån. Det "roliga" är att när David Bagby (som ligger bakom MachStdMill) sökte alpha- och beta testare anmälde jag intresse med förbehållet att detta inte var i kommersiellt syfte utan att det skulle komma hela Mach3 community'n till gagn. Svaret var att det INTE skulle bli en kommersiell "produkt".....antar att han ändrade sig....

Cano,
Kolla på Machsupport.com/downloads. Där finns designprogram, jag rekomenderar Klaus Dietz MachScreen. Sen behöver du någon form av grafikprogram (Paint, RealDraw, CorelDraw, Photoshop etc) om du vill designa egna "knappar" osv. Sen finns ju alternativet att köra Flash också men det är betydligt krångligare. Om du, istället för att titta på downloads, tittar på Support så finns där Video Tutorials, en bit ner på sidan finns ett antal klipp som berör screen design.

Vissa hotkeys kan du ställa in direkt ifrån Mach3, Config->System Hotkeys. De som inte finns där använder du screen-design programmet för att "sätta".
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Tack precis den infon jag sökte!
hummel

Inlägg av hummel »

Har följt David och hans projekt och även testat "betor" av det. Känns helt ok, men jag skulle aldrig gå med på ett program jag inte kan köpa utan måste hyra varje år. Helt ok att betala för uppgraderingar men jag vill kunna använda produkten jag köpt även om en ny version kommit ut. Så Machstdmill tror jag tyvärr självdör om det endast finns prenumeration som köpsätt. Det finns förövrigt en del trevliga screen sets som är fria eller köpes till mycket låg kostnad.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

blueint skrev:tecno, Vad är galet med konceptet?
Det som skrivits av andra forister är väl förklarande?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag fortsätter att låna tråden lite.

Jag har lekt runt lite i Machscreen nu, gjort en bakgrund lite knappar osv.
Allt ser helt ok ut i Machscreen men när jag öppnar set filen i Mach3 så visas inga av de bilderna/knapparna jag gjort.
Sökvägen till filerna stämmer.
Är det någon som vet vilka bildformat som Mach stödjer?

Jag har har ritat mot transparent bakgrund och sparat som PNG.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag testade just med .png sparad från MS Pain(t) och sedan infogad med Screen4 (har inte MachScreen på den här burken) och det funkar som det ska. .jpg och .bmp har jag använt innan så det vet jag fungerar. Var har du lagt filerna?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Ok!
Jag har lagt kopier i både "bitmap root", i egen mapp som ligger i "bitmap root" och i samma mapp
som orginalbilderna ligger i (stdmillbits eller vad mappen heter).

Men jag kom på en annan sak som kan spöka.
Det jag gjorde var att lägga till en sida till orginal set'et(1024.set), med bilder som är länkade till en egen mapp som ligger i "bitmap root".

Jag kanske skulle ha lagt de nya bilderna i samma mapp som 1024.set's mapp. :humm:
Jag får prova i kväll.
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, du får testa. Jag provade att lägga till två bilder till 1024.set, en i roten på bitmap-mappen och en i en helt ny mapp - båda visas korrekt. Sen testade jag att flytta båda bilderna till en tredje mapp, fortfarande i bitmap-mappen, men då funkade dom inte - inte helt överaskande.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag gjorde mina bilder i PS och sparade som PNG.
Efter ha prövat lite så verkar det som mina bilder inte är kompatibla för det fungerar med JPG & BMP.
Det andra felet jag verkar ha gjort är att inte läsa på tillräckligt.
På Machsupports wiki står det att: för att få transparanta bilder så måste man spara som BMP 24bit RGB där färgen 254,254,254 är den genomskillnig.
Blir till att konvertera om lite bilder.

Glömde skriva att jag använder Machscreen 1.45 . Om det har någon betydelse för Mach vet jag inte.
Skriv svar