Clocky
Clocky
En sån här skulle vara trevlig att ha, morgontrött som man är.
http://www.clocky.net
Dock var den väldigt ful - dessutom bara en prototyp.
Vad tror ni om möjligheterna att bygga en sådan själv? En klocka med en alarm- och snoozefunktin kopplat till två servos och så bygger man in allt i något mjukt material så att den inte tar skada när den dunsar ner från nattygsbordet. Kan man slakta en gammal väckarklocka eller är det lättare att bygga allt helt själv? Den behöver ju inte innehålla massa funktioner - tid, alarm och snooze räcker bra.
Såg också att Clocky aldrig smiter iväg till samma ställe - nån processor som håller koll på var den varit tidigare. Känns också som en funktion som man kan vara utan.
Mvh
/Teo
http://www.clocky.net
Dock var den väldigt ful - dessutom bara en prototyp.
Vad tror ni om möjligheterna att bygga en sådan själv? En klocka med en alarm- och snoozefunktin kopplat till två servos och så bygger man in allt i något mjukt material så att den inte tar skada när den dunsar ner från nattygsbordet. Kan man slakta en gammal väckarklocka eller är det lättare att bygga allt helt själv? Den behöver ju inte innehålla massa funktioner - tid, alarm och snooze räcker bra.
Såg också att Clocky aldrig smiter iväg till samma ställe - nån processor som håller koll på var den varit tidigare. Känns också som en funktion som man kan vara utan.
Mvh
/Teo
Jag är morgontrött så jag har en idé om en alternativ metod.
En väckarklocka med några (t.ex 2 st) snooze knappar vid varsin lysdiod. Lysdioderna tänds i en slumpartad sekvens och man snoozar genom att trycka på den knapp där dioden lyser. Första gången är sekvensen bara 1 tryckning så då behöver man inte vara "vaken" för att snooza. Andra ggn krävs det två rätta tryckningar, även det går att fixa halvsovande. Med längre sekvener måste man dock vara vaken för att kunna snooza.
En väckarklocka med några (t.ex 2 st) snooze knappar vid varsin lysdiod. Lysdioderna tänds i en slumpartad sekvens och man snoozar genom att trycka på den knapp där dioden lyser. Första gången är sekvensen bara 1 tryckning så då behöver man inte vara "vaken" för att snooza. Andra ggn krävs det två rätta tryckningar, även det går att fixa halvsovande. Med längre sekvener måste man dock vara vaken för att kunna snooza.
- Schnegelwerfer
-
Vet inte om det är lika på alla telefoner, men de jag har erfarenhet av har varit så idiotiskt konstruerade att det finns en knapp för snooze-funktionen och alla andra knappar stänger av larmet. Hur motiverar man det?G4jm0r skrev:JAg vaknade en dag med mobilen i handen och insåg att jag försovigt mig en timmedå hade jag trycket på "snooze" knappen 12 ggr
Personligen har jag inga problem med att höra alarmet - jag är bara för slö för att orka gå upp. Gillar idéerna med att man måste utföra något för att kunna stänga av alarmet. Något som alltid är annorlunda så att det är omöjligt att lära sig utantill. Hade någon idé förut också om att man skulle koppla alarmet till rullgardinen. Slipper man dra upp den på morgonen också..Icecap skrev:Bara ett tips jag såg i ett postorderkatalog:
En 12V nätdel, en dygnstimer och en bilalaramsiren.
De sålde ett sådan packet till "svårväckta".....personligen vaknar jag av första "biiip" men sedan har jag gått upp på samma tid i många år, det hänger med även i helgerna