Negativ återkoppling
Negativ återkoppling
Jag ska utreda negativ återkoppling. Det jag behöver veta är vad det används till och varför och hur det fungerar. Skulle någon kunna förklara detta för mig och hjälpa mig förstå hur det fungerar?
Re: Negativ återkoppling
Skoluppgift? Var har du letat tidigare? Jag kan i alla fall slänga in en länk till wikipedia.. http://sv.wikipedia.org/wiki/Negativ_%C3%A5terkoppling
Ja, det är en skoluppgift. jag har googlat runt lite på internet och kollat.. har fått fram att det är en typ av spänningsföljare. men är lite osäker på hur den fungerar.
Ett tips kan vara att söka på engelska 'negative feedback', sen används det inte bara inom elektronik vilket du bör inse efter lite sökande. En annan intressant grej kan ju vara att jämföra med positiv återkoppling.
Boken Microelectronic Circuits av Sedra, A. S. and Smith, K. C. tar upp det mesta man behöver tänka på angående återkoppling. Tror man kan hitta boken på dom flesta bibliotek eller fjärrlånga iaf.
Då och då verkar det trilla in folk som vill ha hjälp med skoluppgifter på diverse forum, men sällan så citerar dom uppgiftstexten. Det gör det hela svårare att hjälpa till eftersom deras återgivning av frågeställningen inte sällan är felaktig..
Sen kan man ju diskutera huruvida det är korrekt av oss att hjälpa till... jag slits lite mellan två läger. Ska man premiera skolungdomen som aktivt söker reda på expertis eller ska man läxa upp dom för att dom inte läser sig till svaren själva?
Sen kan man ju diskutera huruvida det är korrekt av oss att hjälpa till... jag slits lite mellan två läger. Ska man premiera skolungdomen som aktivt söker reda på expertis eller ska man läxa upp dom för att dom inte läser sig till svaren själva?
- prototypen
Inom elektroniken talar man mer om motkoppling.
Protte
Ge dessa stackars skolungdomar lite ledtrådar, endera frågar de här eller läraren, kvittar lite.
Vår samlade kompetens är vida högre än läraren
Protte
Ge dessa stackars skolungdomar lite ledtrådar, endera frågar de här eller läraren, kvittar lite.
Vår samlade kompetens är vida högre än läraren
Men den här frågan tycker jag är inte av en sådan natur att den ska behövas besvaras av en massa experter. Tvärt om tänker jag mig att svaret finns i skolboken, ungefär två sidor innan sidan där frågan ställs, och att den där besvaras med ett par enkla meningar och en snygg illustration. Eller har man aldrig nån skollitteratur numera? Ska all kunskap komma från en slumpartad sökning på Google. Det kan ju sluta hur som helst med vår utbildning i så fall. Man bör ju ha någorlunda pålitliga källor om man är student och ska lära sig något. I princip kan du ju få vilket toksvar som helst om du frågar runt på diverse forum.
> Jag ska utreda negativ återkoppling...
Det är vad många upplever efter att ha postat sin senaste vilda idé på forumet.
-
victor_passe
Man kan göra en simpel jämförelse:
Positiv återkoppling:
Du står på toppen av en hal/isbelagd kulle, om du rör dig lite så kommer din rörelse växa och växa eftersom du halkar ner för kullen.
Negativ återkoppling:
Du står i en stor hal wook-panna och försöker springa ur den, din rörelse kommer att dämpas eftersom du glider tillbaka från kanterna.
Det används ofta inom elektronik, dock inte wook-pannor och kullar utan i tex en spänningsregulator, skulle spänningen råka bli för hög så måste felet "motarbetas"(Negativ återkoppling.)
Positiv återkoppling:
Du står på toppen av en hal/isbelagd kulle, om du rör dig lite så kommer din rörelse växa och växa eftersom du halkar ner för kullen.
Negativ återkoppling:
Du står i en stor hal wook-panna och försöker springa ur den, din rörelse kommer att dämpas eftersom du glider tillbaka från kanterna.
Det används ofta inom elektronik, dock inte wook-pannor och kullar utan i tex en spänningsregulator, skulle spänningen råka bli för hög så måste felet "motarbetas"(Negativ återkoppling.)
-
barbarossa
- EF Sponsor
sodjan skrev:> Jag ska utreda negativ återkoppling...
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
"Det är vad många upplever efter att ha postat sin senaste vilda idé på forumet."
Tja, det är inte bara negativ återkoppling,
oftast börjar trådarna självsvänga. Båda interessanta och oftast underhållande fenomen...
Swech
oftast börjar trådarna självsvänga. Båda interessanta och oftast underhållande fenomen...
Swech
Swech: har du studerat the String Theory
Angående återkoppling:
Kanske det är dags för trådskaparen att återkoppla innan tråden börjar divergera allt för mycket
Angående återkoppling:
Kanske det är dags för trådskaparen att återkoppla innan tråden börjar divergera allt för mycket
Frågan är vad det beror på?Swech skrev:"Det är vad många upplever efter att ha postat sin senaste vilda idé på forumet."
oftast börjar trådarna självsvänga. Båda interessanta och oftast underhållande fenomen...![]()
Swech
Har forumet för hög förstärkning eller bara dålig fasmarginal?