Höjning av axeltryck (mekanik-beräkning)
Postat: 6 december 2010, 02:25:51
Jag har en 2-axlad lastbil med tillhörande semitrailer.
Vintertid, med olastad trailer, är dragförmågan på lastbilen i underkant. Det vill lätt slira vid start i backe mm.
Har man däremot last på trailern, så att bakaxeltrycket på bilen blir högt, då är det inga problem.
Nu har jag en idé att man skulle kunna montera 2st luftbälgar längst bak på bilen, och med dessa pressa upp emot trailerns ram. Detta borde öka bakaxeltrycket avsevärt.
Här har jag gjort en schematisk skiss på hur kan se ut. Jag skulle behöva lite hjälp att beräkna max bakaxeltryck, när man klämmer fullt med luftbälgarna.
Det börjar bli längesedan man gick i skolan så jag känner mig lite osäker.
Givet:
Fa=3.7t, vid olastad bil utan släp
Fb=2.5t, vid olastad bil utan släp
Fc=4t, uppskattat från tjänstevikten utan last
Fd=2.5t, uppskattat från tjänstevikten utan last
Fe=8t, 2st bälgar på knappt Ø300mm och 6bar lufttryck
Så nu är frågan, vad får jag för bakaxeltryck om man klämmer fullt med bälgarna.
Avstånden syns i figuren.
Vintertid, med olastad trailer, är dragförmågan på lastbilen i underkant. Det vill lätt slira vid start i backe mm.
Har man däremot last på trailern, så att bakaxeltrycket på bilen blir högt, då är det inga problem.
Nu har jag en idé att man skulle kunna montera 2st luftbälgar längst bak på bilen, och med dessa pressa upp emot trailerns ram. Detta borde öka bakaxeltrycket avsevärt.
Här har jag gjort en schematisk skiss på hur kan se ut. Jag skulle behöva lite hjälp att beräkna max bakaxeltryck, när man klämmer fullt med luftbälgarna.
Det börjar bli längesedan man gick i skolan så jag känner mig lite osäker.
Givet:
Fa=3.7t, vid olastad bil utan släp
Fb=2.5t, vid olastad bil utan släp
Fc=4t, uppskattat från tjänstevikten utan last
Fd=2.5t, uppskattat från tjänstevikten utan last
Fe=8t, 2st bälgar på knappt Ø300mm och 6bar lufttryck
Så nu är frågan, vad får jag för bakaxeltryck om man klämmer fullt med bälgarna.
Avstånden syns i figuren.