Första försöket med anodisering

Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Första försöket med anodisering

Inlägg av LaRdA »

Jag och en kompis gjorde vårt första försök till anodisering under helgen, och jag tänkte att det kunde finnas fler här på forumet som är intresserade av det.
Då vi inte hade några speciella bitar som skulle anodisas så kapade vi till några små aluminiumbitar att öva på.
Dom rengjordes sedan noga varvid dom fick ett betningsbad i en blandning av natriumhydroxid och vatten, därefter sköljdes dom noga varvid dom fick ett dopp i 35% saltsyra för att sedan sköljas igen.
Efter det så var dom redo för själva anodiseringen.
Själva anodiseringsbadet är en liten plastbunke som är halvfylld med utspädd svavelsyra (ca 15%), längs dess sidor hänger ett några bitar aluminiumplåt som agerar katod, dessa ansluts sedan till minuspolen på labbagregatet.
Bitarna hängdes i 2.5mm aluminiumtråd som bockades så att god kontakt skulle uppstå.
Vi körde med en ström på ca 2A/dm2 och en tid på ca 40-50min.
Efter anodiseringen provades några olika färger, bitarna lades i färgbad som höll en temperatur på ca 40-50 grader, det fungerade även med rumstemperatur fast då gick det hela långsammare.
Dom färger som testades var:
  • Karamellfärger "Dr. Otker" inhandlade på ICA:
    Grön: Fungerade bra
    Röd: Fungerar men behöver mer tid på sig för att absorberas, Ger en ganska ljus röd färg
    Gul: Fungerade inte alls
    Blå: Fungerade bra
  • Textilfärg "Herdins" också inköpt på ICA
    Svart: Fungerar väldigt bra, snabb att färga och väldigt dryg.
Den färg som fungerade absolut bäst var textilfärgen som tog blixtsnabbt medans dom andra färgerna behövde mer tid på sig.
I framtida försök ska jag nog testa fler textilfärger för att se om dom är lika bra som den svarta.
Efter färgningen så ska bitarna "tätas" det går till så att man kokar dom i vatten, kokar man dom direkt så är det lätt att vissa färger "tvättas bort" innan oxidskiktet har slutit sig riktigt, så för att minska risken för det så lät vi bitarna hänga i ångan från en kastrull i ca 10 min innan dom kokades i 20-30 min.

Här är lite bilder:

Rätt skyddsutrustning är viktigt :lol: , (fast riktigt såhär mycket behövs kanske inte, tog bara tilfället i akt för att känna hur det skulle fungera att jobba med hela dräkten på sig :vissla: )
Bild
Lite färger
Bild
Bastu :)
Bild
Och ett varmt bad
Bild
Den röda och blåa karamellfärgen
Bild
Bild
Den svarta textilfärgen
Bild
Bild
Och till sist den gröna karamellfärgen.
Att dom gröna cylindern ser flammig ut beror på att jag först provade med gul färg för att sedan lägga den i grön färg vilket gjorde att den blev lite ojämnt färgad.
Den gröna plattan är färgad hårdare för att se hur mörk man kunde få den gröna färgen.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Sungam
Inlägg: 288
Blev medlem: 26 juni 2006, 19:45:06
Ort: Göteborg

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av Sungam »

Spännande! Har stått i startgropen för att testa ett tag, kul att fler vågar...

Är inte ytan lite matt? Kanske bara är på bilderna iofs...
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av Cano »

Riktigt fint! :bravo:
Jag har varit sugen på att testa något liknande länge.
Du får gärna skriva var du köpt de kemikalier du använder.
Vad kör du för spänning?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av grym »

:tumupp:

får kolla om man hittar kem så man kan prova på lite saker
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av LaRdA »

Sungam: Jo dom är lite matta, ska tydligen gå att förbättra med ett extra bad av fosforsyra, svavelsyra och vatten innan själva anodiseringen , men det har jag inte provat på.
Vill man så tror jag man kan vaxa ytan med gott resultat.

Cano: För dessa småbitar så låg spänningen på ca 10-12v, jag körde med labbagregatet där jag ställde in strömbegränsningen.
Saltsyra och natriumhydroxid hittar du lätt i färghandeln, svavelsyra är svårare då det kräver tillstånd för att få köpas.
Men med lite tur så kan du kanske få köpa en flaska på någon verkstad.

Grym: Gör det, kom gärna med tips om andra bra färger och liknande. :tumupp:
Findecanor
Inlägg: 980
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av Findecanor »

Grymt! Jag har viljat eloxera i tidigare projekt, men gav upp förberedelserna när jag inte kunde hitta svavelsyra.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18225
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av 4kTRB »

Hur gör man gulelexering?
Jag hade guldeloxerade fälgar på min Husqvarna 250.

Har ni den skyddsdräkten på även när ni dricker irländs wiskey?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av Mizzarrogh »

Svavelsyra finns i Norge på närmsta välsorterade biltilbehörs eller färghandel...

Guleloxering har jag för mig skall vara tunn gulfärg som ge ett "gyllene skimmer" sedan, åtminstone enligt en del amerikanska sidor, men verkade inte funka här dock, kanske olika sammansättning på karamellfärger och dyl, tro? :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av Glenn »

hur bra sitter färgen sen då ?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av jesse »

Jag hittade den här länken om anodisering: Umeå Universitet: Anodisering och färgning av aluminium
John Eriksson
Inlägg: 469
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av John Eriksson »

Hej på er alla.

Har blivit sugen på att prova anodisering av aluminium. Hittade en sida som både säljer kompletta satser men även en lättanvänd beräkningsmetod som jag länkar till här.

https://gdsbutiken.se/2020/10/27/berakn ... odisering/

Hittade även en sida från ett skolexperiment som jag tyckrte var bra.

http://chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkem ... jsp?id=207

Har någon provat att använda citronsyra som finns i varje livsmedelsaffär? I stället för svavelsyra.

Mvh John Eriksson i Bollnäs..
ds77
Inlägg: 2196
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av ds77 »

Jag har funderat på att testa natriumvätesulfat istället för svavelsyra. Det finns ju nästan överallt där de säljer pooltillbehör.
John Eriksson
Inlägg: 469
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Jag gjorde ett försök med citronsyra. Blandade till en skvätt helt på måfå. Klämde fast en blyplatta mot ena sidan på en glasburk med en krokodilklämma. tog en lite alubit jag putsat på med smärgelduk och avfettat med isopropanol. Anslöt en krokodilklämma på alubiten och stoppade ner i citronsyran. Ställde ner likspänningsaggregatet jag använde till 0 volt och skruvade upp spänningen. Det började bubbla sedan avtog detta trots att jag ökade spänningen så minskade strömmen. Tror att detta berodde på att jag stoppade även ner krokodilklämman i Citronsyran. Såg i en YouTube video att det inte får vara annat än bly, platina eller aluminium i elektrolyten. Avbröt detta.
Blandade till en lösning av PH- jag köpt på biltema la ner alubiten i den lösningen några minuter. Sköljde med avjoniseratvatten (biltema), sedan anslöt med krokodillöämma och stoppade ner i lösningen utan att dränka krokodilklämman. Det började trögt med lite bubblor sedan ökade jag på spänningen till runt 30 V då kom reaktionen igång ordentligt. Ställde strömbegränsning till 900 mA. Lät det stå i ca 1,5 timme. Tog upp sköljde med avjoniserat vatten, försökte färja in med pulver från en snörslå utan att det fungerade alls. Gjorde inge mer än så denna gång. Såg att det hade blivit annan yta på den del som varit i PH- blandningen. Mätte sedan med multimeter resistansen på denna yta och det var avbrott. Så tydligen lyckades jag att få till ett tunt lager oxid på biten. Vet inte hur tunt men det kanske rör sig om 1 hundradel eller mindre behövdes inget större tryck på mätspetsarna för att gå igenom denna yta.

Så med en annan koncentration av PH- lösning och kanske kyla ner elktrolyten, den blev ca 35-40 grader varm, och kanske högre ström kanske det blir ett tjockare oxidskikt.

Mvh John Eriksson i Bollnäs
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av säter »

Du ska färga in med vanlig karamellfärg.
John Eriksson
Inlägg: 469
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Just dett med infärgning har låg prioritet just nu. Huvudsaken är att få till ett oxidskikt som är elektriskt isolerande. Sedan kan jag börja fundera på infärjning. Skall det bli bra med infärjning så bör det vara en fin polerad yta ifrån början. Men jag l´kommer att prova textil och karamellfärg enare.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Skriv svar