Första försöket med anodisering

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av säter »

Har du provat med batterisyra?
John Eriksson
Inlägg: 473
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Batrterysyra är svårt att få tag i och otrevligt att handha. Nej jag har inte försökt med detta.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har i någon liknande tråd föreslagit Clas-i-Sjöns lila bok om Metallfärgning. Vet inte om den finns på CO längre men jag har ett ex och borde skanna.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av Bug_x »

Kul att fler provar, gjorde själv några tester 2004:ra.

Info som jag har sparat tidigare, sidan som det kommer ifrån finns ej längre.
Anodisering kan utföras på ett flertal olika sätt. Nedan beskrivs svavelsyra metoden med vanligen förekommande infärgningsteg. Längst ner beskrivs special behandlingar och ytterligare några anodiseringsprocesser med olika elektrolyter.

--------------------------------------------------------------------------------
Rengöring
Det första steget är att rengöra aluminiumen. Detta görs i en alkalisk lösning som tar bort fett, skärvätskor, eventuella tumavtryck och så vidare. Badet brukar vara uppvärmt till ca 50C och en passande rengöringstid kan vara runt 10min.

Skölj
Mellan varje steg sköljs aluminiumen 1-3 ggr. Detta är viktigt för att få bort frätande kemikalier och att inte förorena kommande processteg som tex infärgning och eftertätning.

Betning
I ett betbad bestående av natriumhydroxid(NaOH 50-100g/l) fräts aluminiuens narturliga oxidskikt bort. Efter en processtid på mellan 10-25min har ytan mattats och eventuella mindre repor och gnidmärken har försvunnit. Glans värdet skunker i takt med bettiden och i vissa fall betas inte aluminiumen för anodiseringen. Det är viktigt att snabbt skölja aluminiumen efter betningen för att få bort sodan så inte frätzoner uppstår.

Desmutting
Efter betningen sitter ett tunt lager av legerings metaller, tex koppar och kisel kvar på aluminiumen. Dessa "föroreningar" tas bort och eventuell kvarvarande soda neutraliseras så ytan blir ren. Normalt doppas aluminiumen i saltsyra(HNO3 25-50 vol%) ca 5min. Detta påverkar inte aluminiumens yta.

Anodisering
Aluminiumen kopplas som anod(+), aluminiumplåtar på karets sidor kopplas som katod(-) och sänks ner i svavelsyra(H2SO4 160-200 g/l). Spänning kopplas på och ligger någonstans mellan 14-18V vilket bidrar till en störm som ligger mellan 1-2,5A/dm2. Oftast måste karet kylas eftersom värme utvecklas vid anoden. Luftomrörning är också vanligt för att få en jämn temperatur(18-23C) i karet och ett jämt oxidskikt. Den kemiska prosessen går ut på att vatten delas upp i syrgas(O2) vid anoden och elektroner(-e) frigörs. Elektronerna ombildas senare vid katoden till vätgas(H2). Den sammansatta formeln ser ut såhär: 2Al + H2O -> Al2O3 + 3H2. Svavelsyran förbrukas altså inte utan används bara som en transportör(elektrolyt) för strömmen. Den syrgas som bildas vid anoden oxiderar aluminiumen och på så vis byggs ett oxidskikt upp. Skiktet byggs på med en hastighet av 1um/2-3min vid ovan nämnda förhållanden. Oxid skiktet brukar ligga mellan 5-25um, vid oxidskikt över 30um kan sprickor uppstå.

Elektrolytisk infärgning
Denna typ av infärning bygger på att metallsalter tex tenn, koppar, cobolt, mfl transporteras in i oxidskiktet. Detta sker på elektronisk väg arbetspänning mellan 5-20V strömdesitet 0,1-0,5A/dm2 och en arbetstemp på mellan 15-35C. Metallsalerna lägger sig i botten på oxidskiktet. Ju längre processtiden är dessto mörkare blir nyansen på färgen. Tennsalt färgar från ljus champange till svart, andra salter har andra färgskalor som går i tex rött och rosa. Denna typ av införgning har mycket god UV-beständighet och fungerar bra utomhus. Elektrolytisk infärning kan kombineras med doppinfärning och bilda större nyans utbud med bättre uvtålighet.

Doppinfärning
De färger som används vid doppinfärning kan vara organsiska eller inorganiska och det finns ett obegränsat antal färger att välja imellan. Flera färger kan användas för att simulera fram en annan metallisk färg såsom bronz, koppar eller guld. Guldinfärgning görs förövrigt med hjälp av ferriammoniumoxalat. De flesta färger värms till ca 50C före användning detta kortar infärningstiderna något och färgen tar sig lättare in i oxidskiktet. Vissa färger används vid rumstemperatur. Absortionen av färg är beroende av porstorleken och tjokleken hos oxidskiktet. Större porer och tjockare skikt ger mörkare färger. Färgen lägger sig i den yttersta delen av oxidskiktet och är känsligare mot UV-strålning och har inte lika god nötbarhet jämnfört med elektrolytisk infärging.

Eftertätning
Efter att aluminiumen anodiserats och eventuellt ifärgats måste det porösa anodskiktet stängas, detta sker i såkallad eftertätning. Aluminiuen sänks ned i en vattenlösning som håller en temp mellan 96-100C och har en PH mellan 5,5-6,5. PH:n är viktig bla för att vissa färger ska fungera på ett tillfredställande sätt. Eftertätningen sker med 2-3min/um.

--------------------------------------------------------------------------------
Glansbetning
Glansbetning utförs för att få en mycket hög glans på aluminiumen och sker efter den vanliga betningen. En blandning av fosforsyra(80%) och svavelsyra(5%) och vatten(15%) värms upp till ca 85C. Aluminiumen doppas ca 1 minut och sköljs sedan. Anodiseringen sker sedan på vanligt vis men oxidskiktet brukar oftast begränsats till 10um för att behålla så hög glans som möjligt.

Kall eftertätning
Eftertätning kan utföras kall med hjälp av olika tillsats ämnen. Man brukar tala om kall och halvkall eftertätning beroende på vilken temeratur blandningen har. Ofta används nickel-salt i en vatten-alkohol blandning. Processen eftertätar aluminiumen med hastighet av 1um/min vid en temperatur mellan 24-32C.

Anodisering i oxalsyra
Denna typ av anodisering är dyrare än svavelsyra anodisering både vad gäller kemikalier och energi konsumtion. Färgen på färdig anodiserand aluminium varierar från färglös till gul beroende på legering. Legeringar med tungmetaller färgas mörkare. Oxid skitet kan byggas upp till 60um och är hårdare än det man får vid svavelsyra anodisering. Anodiseringen utförs med en elektrolyt koncentration på 3-5%, 1-3A strömtäthet, spänning på 20-60V och en arbetstemperatur mellan 18-35C. Processtiden ligger mellan 15-60min som resulterar i ett oxid skikt mellan 10-60um.

Integral infärgning
Kallas även självinfärgning och bygger på att aluminiumen anodiseras i en organsik syra. Beroende på legering, typ av syra, spänning, strömtäthet mm får man fram färger i gula och bruna skalor. Oxidskiktet som skapas blir hårt och kallas ofta för "hard color". Höga arbetsspänningar och hög strömtäthet är vanliga, ofta tillsätts svavelsyra för att få högre konduktivitet.

Hårdanodisering
Denna typ av anodisering bygger på samma princip som svavelsyra metoden. Dock är process parametrarna något anorlunda: strömtäthet 2-5A, spänning 23-120V, temp -5-+5C och en elektrolyt koncentration på 5-15%. Oxidskiktet som bildas är mellan 25-250um beroende på processtid. Anodisering i flera timmar förekommer. Tack vare de extrema förhållandena bildas ett mycket hårt och tjockt oxidskikt som tål kraftig nötning.

Spray infärgning
Som namnet säger bygger processen på att aluminiumen sprayas med färg. Färgen som används är samma som vid doppinfärgning. Vinsten med sprayinfärgning är att mindra färg behövs, att utrymme sparas då bara en spraykammare behövs och att behållarna med färg kan utlokaliseras.

Källa http://hem.passagen.se/ballista/ verkar vara en seriös sida.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av Henry »

Bra info, skall sparas.

Normalt doppas aluminiumen i saltsyra(HNO3 25-50 vol%) ca 5min.

Saltsyra är HCL, så vilket är det? Båda fräter ju på aluminum.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Första försöket med anodisering

Inlägg av Bug_x »

Vet inte.

Har inte granskat infon så noggrant :humm:

Edit:

Verkar vara salpetersyra som avser när jag googlar men finns flera alternativ.
Skriv svar