Sida 1 av 1
Bil-Ljus frågor.
Postat: 3 april 2005, 22:12:02
av Exekile
Hejsan,
Känns som jag startar nya trådar hela tiden nu, men har mycket olika frågor så det får bli så här.
En kompis ville att jag skulle koppla in lysdioder där bak på hans corolla, eftersom där den har sina dimmer ljus så är det en hel länga med rött glas, men ingenting bakom. Därför undrar jag över dessa frågor:
1- Går det att seriekoppla med dimmerljusen (Detta borde såklart gå, men får man göra det? Eller är det lag på att man måste ha fungerande, icke modifierade dimmerljus där bak?
2- Borde man köra vita lysdioder där bak (för att det röda glaset sedan ändå färgar det rött) eller ska man köra med röda?
3- Vet någon vad för MCD man borde ha på lysdioderna (Man vill ju att dom ska synas, men samtidigt är det ju lag på att dom inte ska blända andra bilister) så vad borde passa bra?
Om det är någon som har någon bättre lösning får gärna skriva det.
Mvh,
Niklas
Postat: 3 april 2005, 22:15:56
av Schnegelwerfer
Fråga 2 och 3: Det där får du nog prova dig fram till, det beror ju väldigt mycket på lyktglaset. Det ska nog mycket till innan det blir bländande i alla fall.
Postat: 3 april 2005, 23:12:02
av danei
1. Nej. Det är ingen bra ide. Parallellt kanske
2. Röda. Glaset släpper ju bara genom rött. Att köra på vitt är att kasta pengar i sjön.
3.gissar att du menar mcd. Du kan nog brassa på ganska mycket. Men kolla vinkeln också. Den är viktigare. Och kör inte med dimmljus när det inte behövs. Det är grymt irriterande.
Postat: 3 april 2005, 23:56:47
av henkebenke
De kollar inte dimbakljusen på bilprovningen iaf, så jag har svårt att tänka mig att det skulle vara någon lag på det. Har en kompis som körde vanliga bakljuslampor i dimbakljusen på sin 740 utan problem med bilprovningen.
Min personliga åsikt är att dimbakljus borde vara olagligt eftersom folk har en tendens att använda dem så fort det är lite disigt, eller om det var dimmigt imorse, eller när de ligger och köar inne stan....
Postat: 4 april 2005, 00:04:19
av metanolic
det är inte lag på dimljus..
Postat: 4 april 2005, 00:14:37
av 13th.Marine
dimljus får man inte använda när de inte behöva... (var på körskolan i torsdags, teorilektion om bla lyktor ^^)
Postat: 4 april 2005, 00:32:36
av Exekile
Hejsan,
Tack för alla svar.
1. Nej. Det är ingen bra ide. Parallellt kanske
Ursäkta att jag ställer en sån dum fråga, men varför? Jag är säker på att du har rätt, men jag skulle gärna vilja veta varför, så om någon frågar så kan jag spela kunnig och ge ett bra svar
3.gissar att du menar mcd. Du kan nog brassa på ganska mycket. Men kolla vinkeln också. Den är viktigare. Och kör inte med dimmljus när det inte behövs. Det är grymt irriterande.
Japp, kan tänka mig att det är jobbigt, även fast jag inte har kört så mycket i trafiken. Saken är det att han ville ha dessa dioder på samma spak som dimljusen just för att han skulle kunna ha dom avstängda så ofta som möjligt. Fråga mig inte varför han vill ha mer ljus där, han är väl bara på "Fixa bilen" humör. Jag vill iaf hjälpa honom.
Sen om vinkel.. Liten vinkel gör ju att man måste ha fler dioder för att täcka hela området, men det blir starkt, medans stor vinkel ger tvärtom. Därför borde jag kanske ta sådanna med liten vinkel om han vill att det ska synas, eller?
dimljus får man inte använda när de inte behöva... (var på körskolan i torsdags, teorilektion om bla lyktor ^^)
Okej tack, då vet man det iaf. Som sagt så vet jag ju inte varför han vill ha det, han kanske vill synas extra mycket när det är fyllt med dimma
En till fråga: Vad är det för volt till alla lampor i bilen? Eftersom jag kan absolut nada om bilar så kan jag ännu mindre om bilars elsystem.... 12v ? 
Postat: 4 april 2005, 06:57:16
av Macce
Ja det är 12 volts elsystem i bilar.
Postat: 4 april 2005, 09:42:58
av Snabelost
Inte i min bil, den kör 24v! =)
(Men 12v är absolut vanligast, dock har gamla folkvagnar 6v)
/Magnus
Postat: 4 april 2005, 10:07:57
av Schnegelwerfer
Angående seriekoppling av lysdioderna med dimljuset:
Seriekoppling är inte bra p.g.a. att den ström som kommer att flyta genom dimljusen också måste flyta genom lysdioderna. Detta kommer inte att fungera eftersom lysdioden vill ha 20mA för att inte brinna upp medan dimljusen vill ha 800mA (10W-lampor). Dessutom kommer dimljuset och lysdioden att få dela på spänningen.
Vid parallellkoppling kommer både lysdioden och dimljuset att få samma spänning, och de får varsin ström som flyter igenom dem.
Postat: 4 april 2005, 18:28:39
av janne66
Nej, seriekoppling fungerar inte eftersom seriekoppling betyder att SAMMA STRÖM flyter genom alla komponenter.
En lysdiod mår inte bra av att få 10 A genom sig....
Bestämmelser...hmm...är lite osäker där. Normalt krävs ju att lamporna har ett EU-godkännande för att få sitta på fordon, om belysningen ska användas i trafiken.
Postat: 4 april 2005, 18:39:44
av cykze
Är det inte något med att om bilen har ett helbilsgodkännande så måste dimbakljusen fungera?
Postat: 4 april 2005, 22:13:52
av Icecap
Det är egentligt väldigt enkelt med huruvida det är lagligt: Är lampan E-märkt (E i en ring) får den inte modifieras på ett sätt som får ljusmängden att avvika.
Rent teoretisk betyder det att man måste mäta ljusstyrkan under kände förhållanden, byta till LED och testa igen. Om talen stämmer hyggligt överens är det lugnt.
Sen är det ju frågan för vad farbror blå och besiktningen tycker, jag kör genom besiktning varje gång med 100/80W utan problem och har fått genom en 245'a ('78) med hydraulikhandbroms och 4-punkts bälte samt lagninger i bärande delar i registreringsbesiktning.
Så teori och praktik är inte alltid överensstämmande.
Postat: 4 april 2005, 22:23:38
av 13th.Marine
Oftast bryr de sig inte, bara det lyser okej.
Fick igenom min hoj som har en baklampa på 4W =S
Däremot gillade de inte 55Ws framlyktan bytade till 100W så slank den igenom =)
Postat: 5 april 2005, 18:56:11
av Fox
En till fråga: Vad är det för volt till alla lampor i bilen? Eftersom jag kan absolut nada om bilar så kan jag ännu mindre om bilars elsystem.... 12v ?
Helt riktigt att dom absolut flesta nya bilar har 12 V elsystem. Men tänk på att spänningen når upp till ca 14 V när motorn driver generatorn, dvs när motorn är igång.