Sida 1 av 1

MB300D-motor, mystiskt fel

Postat: 1 november 2010, 16:24:29
av säter
Jag har en Mercedes 300D-motor tillhörande min pickup.

För ett antal vintrar sedan skar den på ett vevstakslager, på grund av bristfällig varmkörning.
Det fixade jag hjälpligt genom att vända motorn upp och ned, av med tråget, putsning av vevtapparna och nya lager.

När motorn sedan skulle provköras i bilen, kändes den väldigt slö vid gaspådrag.
Efter en stunds varmkörning, på förhöjd tomgång, fastnade motorn. :tumner:
Efter att den kallnat något, gick det att starta igen, med det går bara en liten stund sedan fastnar den igen.
Verkar även som den går väldigt varm, och vill småkoka i samband med att den fastnar.

Vad är det som har hänt när motorn har stått?
Den var kärnfrisk innan vevstakslagret skar.

Själv har jag misstankar om att kolvringarna har fastnat.
Förbränningsgaserna blåser då förbi kolvarna och upphettar dessa tills de fastnar.
Konstigt, motorer brukar väl tåla att stå några år? Nu stod den här iofs upp och ned.

Det finns ju gott om motorkunniga här på forumet, som kanske har några teorier. :humm:

Re: MB300D-motor, mystiskt fel

Postat: 1 november 2010, 16:31:56
av Klas-Kenny
Låter precis som att den värmenyper, dvs. kolvarna värmeexpanderar och nyper i cylindrarna, när de sedan svalnar krymper de igen, och motorn går runt igen.

Kollat att kylningen är som den ska?

Re: MB300D-motor, mystiskt fel

Postat: 1 november 2010, 16:43:12
av tkgb
Är det fortfarande hyffsat oljetryck när motorn nyper så kanske det kan va kolvringarna som fastnat.
Men har ett vevlager skurit en gång så kanske ramlagrena fått stryk med?

mvh tommy

Re: MB300D-motor, mystiskt fel

Postat: 1 november 2010, 17:47:24
av Andy
Kanske dum fråga men kom alla överfall tillbaks på samma ställen och i samma riktning vid lagerbytet?
Låter som ett eventuellt kan ha blivit förväxlat.
Blev olje-kanalerna rengjorda efter ”putsningen” ?

Re: MB300D-motor, mystiskt fel

Postat: 1 november 2010, 19:41:25
av säter
Klas-Kenny:
Ja, du är inne på samma spår som mig.
Kylningen fungerade bra före lagerhaveriet, det är ingen skillnad.

tkgb:
Jag monterade manometer, och oljetrycket var ok.
Jag tog av överfallen till ramlagren, de så fina ut. Det vara bara de tre mittre vevlagren som skurit.

Andy:
Överfallen kom tillbaka på rätt ställe. Däremot hade jag ingen chans att mäta ovalitet på vevstakarna.
Ingenting gick tungt när drog åt överfallen.
Oljekanalerna jag gjorde rent så gott det gick.

Re: MB300D-motor, mystiskt fel

Postat: 1 november 2010, 20:00:11
av BMI
Är den lättstartad ?
Dieslar med dåliga ringar dåligt komp ,brukar ju vara näst intill hopplösa att få igång kalla.

Re: MB300D-motor, mystiskt fel

Postat: 1 november 2010, 20:14:24
av Andy
"Oljekanalerna jag gjorde rent så gott det gick."

Det kan ju förklara varför motorn gick lätt direkt efter monteringen men inte sedan när den gått lite!

Re: MB300D-motor, mystiskt fel

Postat: 1 november 2010, 20:36:50
av DW
Jag har en Holder 3 cyl 2-takts diesel som gick torrt på pga oljeläckage. Den fick jag att nypa 4-5 ggr innan
jag fick in den i garage. I mitt fall satt 5-6 kolvringar fast men det är inte ovanligt på dessa motorer men när
jag kollade ramlagrena var det en rejäl repa på det ena. Jag putsade lite och monterade tillbaka skiten men
traktorn blev helt orkeslös och stendog såfort den kom ner mot 1000v/m.
Bara o demontera igen och sätta ramlagren i svarven. Sen ny olja o nu har den gått i över ett år.
Så det är mitt svar säter!

en porrfilm på en renoverad AG3

Re: MB300D-motor, mystiskt fel

Postat: 2 november 2010, 15:13:39
av Norpan
Är det lösa foder i den kan de ju hänt nåt med dem, speciellt om det är torra foder så du inte blir av med värmen.