"På ett vanligt piano är det ungefär 88 tangenter, värt att banta ner?"
Lite fånigt svar men: Det beror på hur många du behöver. Bättre svar:
Med en monofonisk (en ton åt gången) synth så klarar man sig ofta med 2-3 oktaver.
Vill man spela "avancerade" pianogrejer så är 5 oktaver ganska lagom, även om man i vissa fall vill ha åtminstone 1 till.
Att få till ett realistiskt pianoljud är väldigt svårt. Man har två val om man överhuvudtaget ska lyckas:
1) Skriver avancerat program som på helt syntetisk/matematisk väg gör alla små beståndsdelar i ljudet.
2) Samplar åtminstone varannan ton i ett riktigt piano med åtminstone >20st olika velocitynivåer ("anslagskraft") på varje.
Det blir >1000st samplingar. Vill man ha ett riktigt realistiskt pianoljud måste man även sampla långa/korta toner och mekaniken.
Jag hänger inte riktigt med på hur du menar med precisionen.
Gissar på att du antingen menar hur stämda tonerna kommer bli eller hur pass lång fördröjning det blir från anslag till ton. Så jag svarar på båda:
Om du väljer alternativ 1 ovan så beror både stämning och fördröjning på programmeringskunskaperna och valet av processor.
Väljer du alternativ 2 så blir stämningen precis som du spelade in det. Fördröjningen beror på hur snabbt hårdvaran kan spela upp samplingarna.
"Jag tänkte använda mig av astabila vippor som tangenter eftersom jag inte bara vill att tangenterna ska vara >till< eller >från<."
Här är jag helt vilse. Det verkar som att du vill använda astabila vippor för att få en steglös kontroll,
t.ex att kunna trycka ner en tangent halvvägs och få ett volymsvagt ljud. Astabil vippa känns som
fel val här, men du kanske har kommit på något klurigt som jag inte tänker på nu.
Ett fiffigt sätt som i princip alla tillverkare av keyboards (själva tangenterna alltså) använder är att
de har 2 eller 3 brytare (knappar) per tangent. En som aktiveras när man tryckt ner tangenten lite
och en som aktiveras när man har den i botten. (Ibland används även en till för att få "after touch").
Själva tricket går sedan ut på att man mäter tiden det tar mellan de olika brytarna att aktiveras
och då får man reda på hur hårt man tryckte. Det används sedan för att få mjuka och hårda ljud
beroende på hur hårt (egentligen hur *snabbt*) man tryckte.
Om allt detta går att utföra?
Tja, Yamaha, Roland, Casio, osv har lyckats väldigt många gånger, så det är klart att det går.
Det hela hänger bara på hur pass mycket tid, kunskap, tålamod och pengar man har.
Det enda vi vet i det här fallet är att du gärna vill komma under 2000kr, resten är okänt,
men eftersom du frågar så antar jag att det är just kunskap som du söker.
Därför skulle jag rekommendera dig att börja med något enklare än en synth med realistiskt pianoljud.
(Personligen så skulle jag aldrig ens försöka bygga en synth med naturtroget pianoljud,
och då har jag ändå pysslat med kombinationen synthar + elektronik i ca 20 år.
Däremot har jag samplat pianon i detalj och använt en sampler (antingen hårdvarusampler eller i datorn)
för att bygga upp hela "instrumentet" där. Det är inte så svårt. Däremot tar det massor med tid att göra.)
Så sök efter andras synth-byggen för att få lite inspiration.
Först och främst behöver du ju något som låter och något att trycka på.
Vilket av det som du väljer först är en smaksak.
När det gäller tangenter så skulle du kunna försöka få tag i ett trasigt keyboard och använda de tangenterna.
Sedan finns det högvis med scheman på oscillatorer, filter, envelope-moduler osv att bygga och modifiera.
Förresten:
Välkommen till forumet!
Jag skulle bara titta till datorn lite snabbt innan sovdags och så såg jag den här tråden.
Det är väldigt lätt att fastna när det gäller ljudrelaterade grejer....
Som du just har märkt så är vi flera här som gillar synthar och andra apparater som låter.
Här är en tråd som kanske kan vara lite kul.