Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Palle500 »

Danny skrev:Kolla först och främst så du har båda faserna fram till hällen, så det inte bara är en säkring som gått.
Det Danny menar är att det är två säkringar i din elcentral som berör din induktionshäll. Om den ena säkringen har löst ut så fungerar fortfarande halva hällen. Så kontrollera först dina automatsäkringar i elcentralen.
Stekpanna
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 december 2023, 15:58:46

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Stekpanna »

Tack! Har kollat och ingen säkring har löst ut.

Så då är frågan om jag ska ge mig på IGBT's och likriktare eller om jag bara ska köpa en ny? Den är trots allt över fem år gammal och jag kan inget om el. Såg att det fanns en likadan fungerande på Blocket. Skulle kunna ta reservdelar från den.

Skulle ni rekommendera en amatör att ge sig på detta eller är det för svårt?
Haralt
Inlägg: 2497
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Haralt »

Man bör kunna litet om el eller elektronik för att ge sig på och felsöka i en induktionshäll.
Annars kan den välvillige reparatören råka skada sig med strömgenomgång. Familjen kanske behöver den välvillige reparatören som fortsatt försörjare som drar in en löning varje månad?
Även om du skaffar en likadan begagnad och lägger några tusen på det, kanske du inte får till det.

Vore kanske bättre att fråga i forumet här om någon boende i Stockholmstrakten är hågad att hjälpa dig reparera den.
Stekpanna
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 december 2023, 15:58:46

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Stekpanna »

Haha, jag vill ju verkligen inte skada mig så du har nog rätt. Får se hur jag gör. Tack för era svar :)
mikael@ronja.se
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 december 2023, 22:53:32

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av mikael@ronja.se »

Jag har en electrolux induktionshäll med vred som tjänat mig mycket väl i ca 15 år, vill inte slänga den utan laga den :-).

E6 på båda högra plattorna. Spänning kontrollerad så det finns inkommande till ingången.
Electrolux PNC 949592792, typ 55 GAR D5 AU, inköpt ca 2008.

Jag tycker komponenterna ser bra ut, vilka är "glättningskondingarna" som ofta är fel på? Är det elektrolykondensatorerna? Måste alla bytas/testas eller är det några som är större kandidater?

Tacksam för råd och tips!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Bild
mikael@ronja.se
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 december 2023, 22:53:32

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av mikael@ronja.se »

Tack ska prova byta dessa först!
mikael@ronja.se
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 december 2023, 22:53:32

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av mikael@ronja.se »

Byte av 100uF (35V) electrolytkondingen gjorde susen. Mätte upp dem med fluken och denna hade bara 80uF (ska vara 100uF på den). Hittade en 63V 100uF i elektronikskrotet på ett gammalt kort på jobbet, så lagningen blev gratis :D
Tack Danny för tipset!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2497
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Haralt »

Toleransen på sådana elektrolytkondensotorer är väl inte så god, har jag för mig, +/- 10 % eller något sådant? (rédigé: värre än så, +/- 20 % verkar det vara)
Om det var en 100 mikroFarad glättnings-elektrolytkondensator, du bytte, så skulle den väl gärna kunnat ha högre värde, 150 eller 200 mikroFarad. Det hade väl inte gjort något om dess funktion är att ge en jämn likspänning och filtrera bort överlagrad växelström.

För övrigt, mikael@ronja.se smaklig spis!
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Gott att det löste sig :) :tumupp:
Skriv svar