Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av breflabb »

Om spänningen och kapacitansen stämmer med dina så är det inga problem
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Vill du beställa från Elfa går denna även bra: 301-51-765
Mrninja
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 september 2022, 15:19:56

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Mrninja »

Jag hann dra en beställning på denna men kanske är helt värdelöst med max 85 i jämförelse med 105?

https://www.kopplat.se/Produkt/8811/Ele ... nde-5-pack
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Den är inte avsedd att användas i SMPS nätdelar.
Mrninja
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 september 2022, 15:19:56

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Mrninja »

Okej tack, jag fick lägga en beställning via digi-key då Elfa tyckte jag köpte för lite för att kunna beställa 😊
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

:tumupp:
Aldenniklas
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 september 2022, 22:04:07

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Aldenniklas »

Har just flyttat in i ett hus med en induktionshäll från Husqvarna, modellen heter QHI6401P. Dottern spillde just ut ett glas vatten som rann och hamnade på kretskortet för touchpanelen och nu har jag felkod E9.

Öppnade upp och torkade torrt men ingen framgång. Tror att jag behöver ersätta kortet men har inte lyckats få tag på ett. Någon som har en ide om var man kan beställa ett?

Tacksam för svar!

UPDATE: Hällen funkar igen! Igår när vi öppnade upp var det fortfarande rejält med vatten på kretskortet som jag torkade av. Sedan fick den stå över natten och torka upp helt och nu på morgon när vi slog på säkringen så funkade den igen.

Lämnar mitt inlägg ifall någon annan skulle stöta på samma problem. 👍
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mrninja
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 september 2022, 15:19:56

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Mrninja »

Får tacka Danny till en fungerande spis och sparade 10k på ett nyköp.

Köpte dessa till spisen och lödde på och nu fungerar den felfritt.

https://www.digikey.se/en/products/deta ... 71/2433575

Gick fasligt fort att få hem, dock vart jag seg med att utföra jobbet 😁
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

:) :tumupp:
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av sodjan »

Inte riktigt en förfrågan om "lagningstips", men en generell fråga kring induktionshällar.
Vi har en äldre häll idag (som har varit uppe här tidigare p.g.a. glappande lödningar av
relän som fixades) och vi funderar nu på byte till Induktionshäll.

Men så såg jag en del i manualen för en Siemens häll kring "oljud" från hällen.
Manual: https://static.elongroup.se/Document/Ar ... 5fsb5e.pdf FAQ på sidan 44.
Oljud
- Varför låter det när jag lagar mat?
-- Det kan uppstå oljud vid matlagning på grund av kastrull-, gryt- eller pann-bottens egenskaper. Ljudet är normalt och beror på induktionstekniken, inte att enheten är trasig.
- Möjliga oljud:
-- dovt surrande som en transformator: uppstår vid matlagning på högt effektläge. Ljudet försvinner eller avtar när du sänker effektläget.
-- Dov vissling: uppstår när kastrullen, grytan eller pannan är tom. Ljudet försvinner om du häller i vatten eller lägger i livsmedel.
-- Knastrande: uppstår om du har kastruller, grytor och pannor av sandwichmaterial eller olika storlekar och material.Ljudnivån kan variera beroende på matmängd och tillagningssätt.
-- Hög vissling: kan uppstå om använder två kokzoner samtidigt på högsta effektläget. Visslingarna försvinner eller avtar om du sänker effektläget.
-- Fläktljud: hällen har en fläkt som går igång vid hög temperatur. Fläkten kan även fortsätta gå efter att du slagit av hällen om uppmätt temperatur fortfarande är för hög.
Det vore intressant att höra vilka erfarenheter de som har en induktionshäll har kring just detta. Diverse (o-)ljud från vitvaror tycker jag är ganska störande...
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Haralt »

Utan att veta tror jag induktionshällar går med växlande magnetfält vid ca 3 à 4 kHz. (Rédigé: är tydligen högre 25 à 50 kHz enl. wiki) Ligger alltså i hörbara området även för delvis lomhörda kockar. Jag har dålig erfarenhet av induktionshällar men har nog märkt när man hanterar induktionshällar hos släktingar eller bekanta att det sss-ar och summar litet ibland, men inget som stör så mycket. Jag vet inte riktigt hur en induktionshäll reglerar värmeeffekten, men gissar att för t.e.x. 20 % värmeeffekt fullkräm 2 sekunder och sedan vila 8 sekunder.

En induktionshäll håller nog inte lika länge som en hederlig kokplatta som kan hålla 25 år. Finns det t.ex. 10-års hållbarhetsförsäkring för induktionshäll vid köpet, kanske som tillägg? En släkting köpte en svindyr italiensk spis med ugn och häll, den pajade efter ca 1,5 år, men lyckligtvis gällde garantin forfarande, men nästa gång den pajar blir det nog svindyrt. Det hjälper inte att spisen kostar jättemycket, då det troligen är samma innehåll på elektroniken som i en prisvärd spis/häll/ugn, det är bara utsidan som är designad. Dessutom tog det ca 2 månader för dem att laga den tokdyra italienska spis/häll/ugnen och under tid fick de nöja sig med en liten ynklig häll med två kokplattor.

Ibland kan korv låta när den steks, visslande ljud, har jag hört när andra steker sådant. Genom ett nådahugg med gaffel, slutar det, säger de.
Senast redigerad av Haralt 1 oktober 2022, 22:28:38, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av sodjan »

Tack för insikter!
Att korv låter lär dock inte ha med typen av häll att göra...
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Palle500 »

Har haft samma induktionshäll (Siemens) i över 15 år och är helnöjd, skulle aldrig köpa något annat.
Kan låta lite när man kör boost för att koka upp vatten. Det kokar fort som attan. Värmen reglerar bättre än på en gasspis. Inget bränner fast på hällen, bara att torka av med lite vatten och diskmedel, sen polerar man upp den med mikrofiberduk så den glänser som ny. Vår som det blivit lite repor i efter 15 år kan behöva rengöring med rakbladsskrapa ibland, men inte speciellt arbetskrävande.
Köp bra kastruller med tjock botten och tänk på att inte dra på för mycket när du värmer upp stekpannan, då slår den sig. Jag värmer upp på läge 8 av 10 och det går fort!
Gissar att vissa hällar ger olika vibrationer beroende på skillnader i konstruktion? Min har inga finesser, endast boost-läge som jag inte skulle vilja vara utan. Men timer, mjölkkokningsfunktion, ihopslagning av två plattor för oval stekgryta m.m känns onödigt.
Tänk på hur den skall anslutas så du inte måste dra nya kablar. Brukar vara 2-fas 10-16A. Sen kör man ugnen på tredje fasen.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Det låter alltid från induktionshällar. Det går inte att komma ifrån.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av sodjan »

Tack!

Hm... Det är kanske så att fördelarna (effektivitet, snabbhet) överväger över nackdelarna (vissa oljud ibland).
Men deet är alltså mes vid hög effekt? Inte om man har ett långkok på spisen på lägre effekt?

Och ja visst, vi är beredda på att förnya delar av kokkärl och stekpannebeståndet.

Har kollat på t.ex. dessa modeller:
https://www.elon.se/vitvaror/spisar-hal ... eh651feb1e
https://www.elon.se/vitvaror/spisar-hal ... eu611beb2e

Sådant som "äggklocka" och liknande lull-lull får man nog räkna med...
Skriv svar