Simulera trä

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
zeus

Simulera trä

Inlägg av zeus »

Ska simulera hållfastheten för trä med FEM, men det är mycket svårt.

Hittar ingen bra data alls...

Skulle behöva data för följande:
-Björk.
-Furu.
-Plywood.
-Spånskiva.
-Limträ.

Var får man tag på detta?
ToPNoTCH

Re: Simulera trä

Inlägg av ToPNoTCH »

Det ligger lite i sakens natur.
Trä är ju levande material och hållfastheten varierar med uppväxtförhållanden (ger ådringstäthet) och densitet.
Trä har även olika hållfasthet med och mot ådring.

Även densiteten varierar rejält kopplat till vilken grad det har torkat.

Jag håller på med prylar där viktcentrum är viktig. Enda sättet att få koll på densiteten är att väga en känd volym.

Men hållfasthet låter knepigt...
Om du hittar något på nätet kommer svaret variera inom ett ganska stort spann är min gissning. :(
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tyverr har jag lånat ut "bibeln" där det står, men skall finnas äldre tester och statistiska uträkningar baserat på dessa gjorda hos statens provnings anstalt eller vad det kallades. Där man gjort en sammanställning av serier med krossprover över längd osv. Tyverr hittar jag det inte på nätet, men det borde finnas i något arkiv annars. Skall se om kan hitta mer om saken.

Edit: Jo, det finnes tabeller för olika träslag, likaledes finnes densitetstabeller mm. Virket i sig måste så klart bedömmas av en kunnig person innan för att ge korrekta data om det gäller praktiskt utförande, men finnes säkert generella tabeller för kvistrenhet osv.

X
_
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

ToPNoTCH: Jo, det där med torrhetsgrad har jag förstått är bland det viktigaste.

Verkar bli bökigt det här. :S

Mizzarrogh: Du vet inte vad bibeln heter? Skulle vara kanon att iaf ha en källa.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Jag läste en kurs i Träteknik inom civilingenjörsprogrammet för M för evigheter sedan.
Jag har för mig att boken hette "Träkunskap" eller liknande och hade ådringen av en furu planka tryckt på hela framsidan.
Den innehöll en del av de data du beskriver och var rätt så unik vad jag minns.
Jag har nu letat hemma men kunde inte hitta den, kanske lånat ut den till någon, synd det var en mycket bra bok.

Hursomhelst så såg jag att institutionen som gav kursen hade en del litteratur på sin hemsida idag om trä.
Bl.a. en fil med titeln "Träets fysikaliska egenskaper.pdf" som innehåller en del av det du eftersöker. Se vidare på länken nedan:
http://www.iei.liu.se/trateknik/utbildn ... arkiv?l=sv

Dock är det inte enkelt att räkna FEM på trä som tidigare nämnts då det är ett ortotropt material.
Hållfasthet och utvidgning är beroende på luftens fuktighet, samt är olika i longitudinell, radiell och tangentiell riktning. Ortotropa material har tre vinkelräta huvudriktningar med olika egenskaper i var riktning.

Jag har gjort en del FEM beräkningar för en del byggen i MDF (Lillasyrran) och Plywood (Högtalare) som har mer likartade egenskaper i olika riktningar än vanligt trä. Dock är det stora osäkerheter då varje exemplar av det trä man använder har olika egenskaper som man måste vara medveten om. Dock funkar det för olika jämförande konceptstudier då man relativt kan säga att den konstruktionen är XX% mer hållfast än den andra konstruktionen.

Vad är det för beräkningar du tänkt göra och vilken FEM kod har du tänkt använda?

EDIT: Ändrade boktiteln till den rätta
Senast redigerad av hecke 12 oktober 2010, 23:54:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tack! Underbar information.

Vet inte exakt hur beräkningarna ska göras, mycket är hemligt.

Men i första hand är det att ta reda på hur bra FEM stämmer
överens med de data som finns(Erfarenhet och "riktiga" tester).

Kommer köra i SolidWorks om jag fattat det rätt.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

COSMOSXpress som följer med SolidWorks är för begränsad i det du vill göra tror jag.
Om du absolut vill vara kvar i SolidWorks så får du nog gå till COSMOSWorks annars rekommenderar jag Simulia Abaqus, men då är tröskeln att komma igång lite högre och även prislappen.

Annars låter det som ett intressant jobb som dock kan bli hur stort som helst om man inte begränsar sig.
Är det ett X-jobb du skall göra?
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Otroligt nog hittade jag boken nu.

Den heter Träkunskap, Specialbok X-726, Endel Saarman, Sveriges Skogsindustriförbund 1992.

När jag sökte på boken ramlade jag över annan intressant info för dig på:
http://www.tracentrum.se/fakta/traslagsinfo/

De har även ett bibliotek med gratis utlåning för det du söker. Värt ett besök säkert.
http://www.tracentrum.se/om-oss/biblioteket/
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Underbart!

Det är ett x-jobb. Kan troligen bli både stort och komplext. Så som det ska vara.

Kommer hållas till COSMOSWorks, tror inte skolan har råd med mer. :D:D

Verkligen jättetack för att du tog dig tid! Uppskattas.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Då finns den altså i nytryck och på nätet. Toppen! Lär knappaast få tillbaka mitt ex, dock den gamla tegel utgåvan från 40-talet "tryckt på träfritt papper" :mrgreen:
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Lycka till med X-jobbet.
Vi handleder 2-3 st X-jobbare om året i min grupp så jag vet vad du har framför dig även om det var några år sedan jag gjorde mitt X-jobb.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tack!
Skriv svar