Sida 1 av 1

Äntligen, den 1/10 klassas vissa eldrivna fordon som cykel!

Postat: 27 september 2010, 21:19:44
av Wegas
Äntligen! Under den nya definitionen ryms en massa roliga fordon :)

Den 1 oktober ändras lagen om vägtrafikdefinitioner så att begreppet cykel får en vidare definition. Detta görs för att vissa eldrivna fordon som exempelvis Segway ska få föras fram i trafiken, förutsatt att de motsvarar definitionen och Transportstyrelsens nya tekniska krav.
Utvecklingen av små eldrivna fordon avsedda för kortare eller längre förflyttningar av personer går starkt framåt. På marknaden finns olika typer av eldrivna fordon avsedda för en person, såsom el-skotrar, elrullstolar och andra fordon med liknande användningsområde. Ett nytt sådant fordon är Segway som är ett alternativ till cykel och rullstol för såväl personer med som utan funktionsnedsättningar. De här fordonen är i huvudsak avsedda att användas på gång- och cykelbanor men har hittills inte passat in i regelverket. För att möjliggöra användning så ändras bland annat lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner den 1 oktober.

Ändringen innebär att ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning klassificeras som cykel, förutsatt att den framförs av en person utan passagerare och är konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.

Samtidigt inför Transportstyrelsen tekniska krav på dessa cyklar (krav på manövrering, hållfasthet, utformning, maximala dimensioner, bromsutrustning, belysning, reflexer och ljudsignalanordning).

Läs mer här:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... som-cykel/

Re: Äntligen, den 1/10 klassas vissa eldrivna fordon som cyk

Postat: 27 september 2010, 22:29:43
av Christopher
Intressant hur de inte anger någon högsta motoreffekt i fallet då cykeln saknar pedaler.
Detta borde väl öppna för lagliga dödsmaskiner med ordentlig acceleration, sålänge den inte går snabbare än 20 km/h då!
Man får väl ha en dold hastighetsoverride för tillfällen då man känner sig lite wild and crazy. :)
2. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller
vevanordning som är

a. inrättat huvudsakligen för befordran av en
person,

b. inrättat för att föras av den åkande, och

c. konstruerat för en hastighet av högst 20
kilometer i timmen.
3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller
vevanordning om elmotorn

a. endast förstärker kraften från tramp-
eller vevanordningen,

b. inte ger något krafttillskott vid
hastigheter över 25 kilometer i timmen, och

c. har en nettoeffekt som inte överstiger
250 watt.

Re: Äntligen, den 1/10 klassas vissa eldrivna fordon som cyk

Postat: 27 september 2010, 22:50:53
av LaRdA
Hittade ett par saker jag funderar på i 3 kap. i Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:144)
5 § Fordonet ska kunna startas endast genom avsiktlig påverkan på för
detta ändamål särskild avsedd anordning. Avbrott, återställning efter avbrott
eller variationer i kraftförsörjningen får inte leda till riskfyllda situationer.
(TSFS 2010:144)
Visst borde det kunna räknas som en "riskfylld situation" om fordonet stannar medans man korsar en väg eller liknande?
11 § Bromssystemet ska kunna ge fordonet en retardation av minst 3 m/s2.
För en eldriven rullstol som uppfyller kraven på bromsförmåga enligt
standarden SS- EN 12184 (Eldrivna rullstolar och skotrar samt
batteriladdare till dessa - Krav och provningsmetoder)2 ska kravet på
retardation anses uppfyllt. (TSFS 2010:144)

12 § Om manöverorganet för reglering av fordonets hastighet släpps ska
fordonet automatiskt bromsas enligt kraven i 11 §. (TSFS 2010:144)
Om jag fattar det rätt så ska fordonet alltså nödbromsas om man släpper "gasen".
Kan inte det vara mer utav en trafikfara att den tvärnitar bara man släpper gashandtaget av någon anledning?

Re: Äntligen, den 1/10 klassas vissa eldrivna fordon som cyk

Postat: 27 september 2010, 23:29:47
av netrunner
Väldigt bra att myndigheten jobbar med detta! *applåder* :bravo:

Detta gör att el-cykel kan bli mer attraktivt för den stora gruppen "vill vara miljömedveten men är även ganska lat".

LaRdA:

Alla fordon som får bortfall av motorstyrka vid korsande av väg är ju rimligen i en farlig situation. Så även en cykel som tappar kedjan tex.

Jag tror att det är mer riktat mot saker som är självbalanserande, drive by wire, osv... Vad händer med en segway där batterikontakten lossnar?

------------

"manöverorganet för reglering av fordonets hastighet" Kan ju troligen vara flera om man så vill. Annars blir det lite svårt att markera "cykel som vill svänga höger" (hålla ute höger arm). Om inte annat kan manöverorganet vara fotmanövrerat.

Re: Äntligen, den 1/10 klassas vissa eldrivna fordon som cyk

Postat: 28 september 2010, 02:36:37
av toffie
netrunner skrev:Vad händer med en segway där batterikontakten lossnar?
Då rekommenderas fosterställning och sen får du be till "The Man" där uppe ;)

Re: Äntligen, den 1/10 klassas vissa eldrivna fordon som cyk

Postat: 28 september 2010, 07:55:18
av laban12
Cool, då kan jag med andra ord skrämma upp ungarnas elbil i 20 knyck!
Bara jag klämmer på reflexer...

Re: Äntligen, den 1/10 klassas vissa eldrivna fordon som cyk

Postat: 28 september 2010, 09:21:06
av Glenn
Efterssom jag tillhör dom lata, kommer det inte krävas att dessa fordon uppfyller någon slags godkännande ? det verkar ju logiskt.

Re: Äntligen, den 1/10 klassas vissa eldrivna fordon som cyk

Postat: 28 september 2010, 10:53:41
av Klas-Kenny
Hade varit riktigt häftigt att elkonvertera en Sådan :P

Re: Äntligen, den 1/10 klassas vissa eldrivna fordon som cyk

Postat: 28 september 2010, 20:14:22
av Eugene
"3 kap. i Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:144)"
Vad är det i föreskrifterna som hindrar att man använder en förbränningsmotor för framdrivningen? :roll:

Re: Äntligen, den 1/10 klassas vissa eldrivna fordon som cyk

Postat: 28 september 2010, 20:28:20
av danei
det enklaste måste vara att begränsa en elmoped till 20km/h. Jag kan tänka mig att polisen skulle reagera om en 12åring kom på en sådan. Eller för den delen en 15åring utan hjälm.

Re: Äntligen, den 1/10 klassas vissa eldrivna fordon som cyk

Postat: 28 september 2010, 20:36:39
av Icecap
Det är ju ganska bra och en skaplig början. Jag roar mig dock lite, 20km/t är alldeles för låg hastighet att börja bygga för i mitt tycke!
På min tur till Storfors var min snitthastighet 24,6km/t över en sträcka av 38km så en 20km/t begränsning är en börja men UTAN hjälpmotor klarar jag lätt att hålla högre hastighet.

Men för en del kan det nog vara en lösning som kan fungera skapligt, inte alla är lika skadade som jag ju...

Re: Äntligen, den 1/10 klassas vissa eldrivna fordon som cyk

Postat: 28 september 2010, 20:37:20
av Dennis_F
Eugene skrev:"3 kap. i Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:144)"
Vad är det i föreskrifterna som hindrar att man använder en förbränningsmotor för framdrivningen? :roll:
Punkt nummer 2 sätter stopp för sådana äventyr :)
2. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller
vevanordning som är

Re: Äntligen, den 1/10 klassas vissa eldrivna fordon som cyk

Postat: 28 september 2010, 21:42:24
av Eugene
Icecap skrev:Punkt nummer 2 sätter stopp för sådana äventyr
Aha, tack för det! :)
Jag tittade bara på TSFS 2010:144 och där står det: " 3 kap. Cykel utan tramp-eller vevanordning."

M.V.H.
Eugene

Re: Äntligen, den 1/10 klassas vissa eldrivna fordon som cyk

Postat: 28 september 2010, 21:55:16
av Uttis
Men får man snickra ihop nått själv bara skapelsen uppfyller kraven? Bred och längd var i snålaste laget för mig men man kanske kan hävda att man är funktionshindrad.