Sida 1 av 1
Bygga om svarv?
Postat: 15 september 2010, 21:13:04
av MatsN
Har en Colchester Bantam 2000 som säkert skulle vara roligare med en styrning. Men om man hänger dit dom grejerna kan man då köra den som en vanlig support utan att lägga av remmar? Är det mycket motstånd i dom? Håller på med vapensmide å då är det inte alltid bra med styrning.
Re: Bygga om svarv?
Postat: 15 september 2010, 21:19:22
av tecno
Hej Mats,
Jasså du, ett projekt till

(jag ger igen som du ser

)
Det finns ju kontakt don du kan ha till motor kablarna,
MEN..... det är ju inte så bra att slå på nätdelen sen utan ATT ha kopplat in motorerna!
Klura på det hela för man vill ju inte köra sönder nåt heller. Har du kommit på hur och var du ska haka på motorer/utväxling?
Bilder.....
Re: Bygga om svarv?
Postat: 15 september 2010, 21:39:06
av MatsN
Projekt vet jag inte men funderingar

Dom flesta av mina tankar stannar på det stadiet pga tid. Men har ju bara 28 år kvar till pension så då lär man ha fullt upp
Tanken var väl att förlänga axlarna där vevarna sitter idag. Men det är åxå det enda jag funderat på. Motorfästen har jag inte tittat på möjligheterna än. Ska slänga upp en bild senare.
Re: Bygga om svarv?
Postat: 16 september 2010, 03:57:54
av DW
här kan du sno lite ideér.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... s&start=30
Colchester Bantam är en liten fin svarv, bara bygg
Re: Bygga om svarv?
Postat: 16 september 2010, 07:28:39
av H.O
Möjligen kan det skilja mellan olika drivsteg men normalt sett är det ingen fara att spänningsätta utan motor inkopplad, vad skulle kunna hända? Det som är farligt är att koppla ur (och eventuellt i) motorn med drivsteget igång.
Om vi pratar om stegmotorer så ger dom ju en del motstånd men jag tror inte det är så mycket att man skulle behöva "hänga av" dom om man ska köra manuellt. Däremot bör elektriskt skiljas från drivarna eftersom det är relativt enkelt att generera tillräckligt mycket spänning/ström för att drivarna ska "starta upp" - och då blir det trögt att veva.
Sen är det ju lite friktion i själva rem-transmisionen (om sådan finns) men den är nog snudd på försumbar i sammanhanget.
Pratar vi servon så är det väldigt lite "motstånd" i själva motorn, då är väl snarare problemet att man tillför ett "svänghjul" (i form av motorns rotor) men med en "tight" slid så borde inte heller det göra så stor skillnad. Kulskruvar (om du ska ha det) kan vara lite lurigt vid manuell körning.....
Re: Bygga om svarv?
Postat: 21 september 2010, 17:25:11
av MatsN
Skulle kanske funka om man hade en fjädrande konstruktion så man kunde frigöra motorn.!?
Re: Bygga om svarv?
Postat: 21 september 2010, 23:24:39
av Morgons
Lättare att sätta kontaktor som frigör ledarna mellan motor och drivsteg när nätspänningen ej är på. In spänning till drivsteg drar kontaktor.
Om du kortsluter lindningarna på en stegmotor så får du automatiskt en broms. Detta kan ju vara smidigt om du svarva manuellt med kulskruvar.
Om du hand vevar en stegmotor så ger den tillräckligt med spänning för att drivsteg ska starta (även fläkten i nätagget börjar snurra) Tro mig, har testat

Då blir det som H.O säger, väldigt trögt.