Sida 1 av 2
Demontera en BLDC motor
Postat: 7 september 2010, 16:16:42
av Lapin
Jag lurar på att mina U.S Digital encoders inte håller måttet för att driva min maskin så jag funderar på att byta ut dessa mot Renco encoders. Problemet är att encoderaxeln är för kort för mina nuvarande monteringshål på motorhöljet ifall jag väljer Rencos adapter. Utan adapter däremot så funkar det bra så jag tänkte att man kunde göra nya monteringshål på höljet.
Är det riskfritt att öppna motorhöljet och är det något särskilt man bör tänka på?
Lite bilder på motorn i fråga.
Re: Demontera en BLDC motor
Postat: 7 september 2010, 16:25:03
av tecno
Jag personligen skulle inte göra det, det måste gå att fixa en adapterplatta på den befintliga gaveln utan att öppna.
Re: Demontera en BLDC motor
Postat: 7 september 2010, 16:54:02
av Lapin
Ja, jag har funderat på det med, de borde ju gå göra en egen platta som klämmer fast den ovanifrån kanske?
Bilder på samma encoder på motorn, den ena med och den andra utan adapterplatta.
Har ni några bra tips hur man kan göra?
Re: Demontera en BLDC motor
Postat: 7 september 2010, 17:00:57
av tecno
Bilderna är ju KOLSVARTA

Re: Demontera en BLDC motor
Postat: 7 september 2010, 17:19:21
av Lapin
ställa upp ljusstyrkan lite kanske?

man ser ju det väsentliga, men jag ska ändra dom

Re: Demontera en BLDC motor
Postat: 7 september 2010, 17:36:54
av tecno
Min skärm är kalibrerad!
Men, det bör ju inte vara nåt större problem att få till det med alt. 2, du har ju fästhålen tillgängliga.
Re: Demontera en BLDC motor
Postat: 7 september 2010, 18:23:49
av H.O
Här ser bilderna OK ut i alla fall....
Du borde kunna göra ett par små "spännjärn" och använda de befintliga hålen i motorgaveln. Det finns ju "öron" på enkodern som "spännjärnen" kan hålla i. Annars är det ju att borra och gänga två nya fästhål i motorgaveln men utan att gå igenom, att dömma av bilden så ser gaveln rätt tjock ut?
Ska du plocka bort gaveln tror jag du ska försöka fixera både axel och hus så att inte rotorn kan "kantra" når du tar bort den bakre gaveln utan fortsätter vara "centrerad" i huset. Och, för säkerhets skul - plocka aldrig ur rotorn ur huset - många säger att motorn blir kass om man gör det - jag vet inte.
Re: Demontera en BLDC motor
Postat: 7 september 2010, 18:30:33
av Lapin
Kanske något liknande? Det är bara själva "encoderhuset" som är på bilderna.
Re: Demontera en BLDC motor
Postat: 7 september 2010, 19:14:27
av tecno
Ja det där ser ju ut att vara ett bra sätt.
Re: Demontera en BLDC motor
Postat: 7 september 2010, 19:15:23
av H.O
Precis så! Om du gör lite större hål i spännjärnen än vad som är strikt nödvändigt så det går att centrera enkodern ordentligt så borde funka alldeles utmärkt!
Men, är du säker på att det är dina USDigital encodrar som strular? Inte för att jag skulle vara förvånad men det är ju synd att köpa nya encodrar om det är nått annat som är galet. Vad händer och vad säger Tero?
Re: Demontera en BLDC motor
Postat: 7 september 2010, 19:30:29
av Lapin
Jag tror inte att det är drivarna iallafall. Men systemet beter sej ganska skumt iochmed att ibland går det utmärkt att köra för att sedan inte fungera alls. Graferna jag får ut från GD tools ser knepiga ut och dom ändras knappt oavsett vad jag petar in för värden. Som jag förstått det så ska man tuna motorerna under den last dom ska driva och då löser drivarna ut för following error direkt när jag kör step response trots att torque grafen ser ut att vara rätt inställd. Kan det vara störningsproblem med Smoothsteppern? Jag har inte pratat något med Tero ännu, tänkte försöka luska ut lite själv (med hjälp av er) först.
Ett annat problem jag har när jag slår på spänningen till systemet är att båda X axlarna "stöter till" och sätter drivarna i following error. Detta är innan jag hunnit starta Mach3. Det är väl det charge pumpen är till för att förhindra? Fast visst ska det problemet lösas iochmed SS:n och usb?
Re: Demontera en BLDC motor
Postat: 7 september 2010, 20:05:25
av H.O
Det är nog INTE problem med Smoothsteppern eftersom den inte används när du kör step-response test från GDTool.
Att den löser för following error har nog inget med tuningen av moment-loopen att göra, hade den löst för överström däremot....
Att den löser för following error när du kör step-response test under last men inte när du kör utan last (om det är fallet) kan det vara inställningen av acceleration limit i GDTool. Dvs, utan last så hinner motorn med att accelerera men när den belastas så går det lite tyngre, den "halkar efter" och löser ut. Testa att laborera med den inställningen, alternativt testa att köra axeln med Mach3 och sätt accelerationstiden i Mach3 till nått lågt, typ 1 sekund eller nått sånt. (Config->Motor tuning).
Varför den bumpar motorerna när du slår på strömmen vet jag inte. Koppla ur Smoothsteppern helt o hållet och kolla ifall den händer ändå. Det är inte så att det är wake-and-shake rutinen? Eller kör du med hall-givarna i motorn?
Re: Demontera en BLDC motor
Postat: 7 september 2010, 20:12:41
av Lapin
det där med accelerationslimit, spelar det någon roll vad man ställer den i GDTools? för det är väl ändå Mach3 som styr den (via motor tuning)? Jag kör utan hall givare. Är wake and shake att motorn kör så att encoderna alltid börjar på samma puls? Jag lyckades köra X och Y axeln nyss, Y axeln går faktiskt hyffsat mjukt men X axeln går inte riktigt bra. Är lite lur på att Nexenrullarna inte är exakt likadant injusterade på båda sidorna

Re: Demontera en BLDC motor
Postat: 7 september 2010, 22:01:36
av H.O
När du kör med Mach3 så har acceleration limit i GDTool i princip ingen funktion - förutsatt att du inte försöker accelerera "hårdare" än vad acceleration limit är satt till. Men det jag var ute efter var att när du kör step-response i GDTool så är det acceleration limit som styr hur hårt den försöker accelerera motorn och om du då har ändrat belstningen på motorn så att den inte längre klarar accelerera lika "hårt" som innan så kan det vara det som gör att den löser ut för following error.
Normalt sett så använder man hallgivare för att tala om för drivsteget var "på varvet" rotorn är så att drivsteget vet till vilka lindningar (faser) i motorn det ska skicka ström - kallat kommutering. Moderna drivare kan köra utan hall-givare genom att "chansa" lite i början och med hjälp av enkodern sedan lista ut var på varvet rotorn befinner sig. Denna procedur brukar kallas för wake-and-shake. Om motorn rycker väldigt vid uppstart kan du testa att sänka inställningen AC phasing current i GDTool.
Re: Demontera en BLDC motor
Postat: 8 september 2010, 19:07:54
av Lapin
Tack Henrik. Jag fick för första gången igång Z axeln efter jag sänkt acceleration limit något. Stötarna i början verkar också blivit bättre när jag sänkte Ac current. Det som är problemet nu som uppstår är att när jag startar systemet och joggar en axel så funkar allt bra och det går mjukt. När jag däremot ska jogga en annan axel så stöter det till väldigt och drivaren löser ut för following error. Detta uppstår i vilken ordning som hels som jag kör axlarna, kan tex köra X axeln felfrit fram å tillbax men sen när jag ska testa Z så stöter den till, detta händer även ifall jag gör tvärtom, Z först utan problem men sedan om jag kör X så blir det error. Vad kan det bero på?