En ny op-förstärkare. Kan man driva ett par hörlurar med

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

En ny op-förstärkare. Kan man driva ett par hörlurar med

Inlägg av Fritzell »

Tja håller på med en liten batteridriven mikrofon->hörlursförstärkare och tänkte använda den här op-förstärkaren som spänningsförstärkare
http://www.ee.washington.edu/stores/Dat ... ca3140.pdf

Frågan är orkar den driva ett par 32ohms hörlurar om man driver den med ett 9V batteri? Är det risk för att dessa känsliga moskretsar går sönder om man överbelastar den ?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

OP:n klarar bara av att driva 10mA, som blir 320mV spänningssving över 32 ohm. Detta ger en effekt i hörluren på 3,2mW, och det låter ganska lite!

Jag vet inte hur mycket effekt som krävs för att driva hörlurar, men jag tror inte det kommer att fungera. 10mA utström är dessutom väldigt lite för en OP, det finns ju modeller som klarar 10ggr mer.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Finns det någon speciell anledning till att du vill använda precis den OP:n?
Det står ju inte direkt att den är lämpad för att driva hörlurar...
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Det finns mp3-spelare som levererar 10mW ut-effekt. Så att driva hörlurar med 3,2mW kan ju gå, men det låter inte mycket... testa en annan op
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Nä men så kul....jag har till en helt annan applikation varit runt å kollat på Elfas hemsida efter lämpliga OP-förstärkare...den här kanske kan vara något?

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=3965.htm
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Vet har kollat på Ts922 och den hade varit perfekt för mitt ändamål men dom hade ca3140 på den lokala butiken så jag köpte två stycken :/ Kan tillägga att 3140 funkade skitkasst :x 40 spänn i sjön samtidigt som att det är till en person jag bygger det här

Men tack ändå

Eftersom jag helst vill undvika frakt och massa extra kostnader utöver det jag redan förbrukat vill jag helst försöka köra med den här op:n innan jag beställer från elfa. Kan man inte köra ett klass A steg för att förstärka strömmen lite ?

edit: Schema på kretsen
Bild

Det konstiga är att jag även fast jag använder kondensator från kollektorn får en överlagrad Ac på en DC. Jag vet att kretsen funkar, jag använder ett exakt likadant till min andra förstärkare fast utan transistorsteget. Fast där använder jag en dual dubbelmatad 741:a som funkar väldigt bra. Signalen ut från transistorsteget ligger på ca 10-50mV
... nu när jag sitter här och deppar över att det inte funkar funderar jag nästan på å skita i opförstärkarna och köra med diskreta komponenter.. är ju nästan enklare
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Hänsvisar till ett av Rods projekt:
http://sound.westhost.com/project109.htm
Jag ska ha en sån i min förstärkare iaf =)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Problemet är att dom behöver dubbel matningsspänning och jag har bara 1st 9V batteri att jobba med. Säg att jag skulle köpa Ts922, skulle det fungera då? Signalen ut skulle väl bli överlagrad på en likströmsspänning eftersom den inte är dubbelmatad ?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Insignalen till OP:n, och utsignalen från OP:n MÅSTE vara överlagrad om du enkelmatar den. Med en kondensator på utgången "blir du av" med DC-spänningen.

Sen är jag lite nyfiken på förstärkaren "innan" OP-förstärkarna i din koppling....behövs det verkligen?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Förmodligen inte :shock:

Ska undersöka saken närmare, återkommer.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ok det visade sig att det funkade tydligen bra att köra utan ingångssteget. Problemet är att DC spänningen ligger rätt lågt (ca 0.1V) så det slår i golvet när man förstärker mer än det. Kan man höja DC potentialen till typ 4.5V så man kan använda hela svinget? (även fast jag inte kommer göra det). Är det det man gör på offset? Hjälp uppskattas.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

VAR någonstans uppmätte du 0.1 Volt DC-spänning. På plus-ingången för OP-förstärkaren du kallar för "U1B" eller på utgången på "U2B"?

Edit: Om det är för låg spänning på ingången kan man enkelt skapa en enkel spänningdelare av två motstånd som seriekopplas mellan Spänningsmatningen och jord. Sen kopplar man in OP:ns plus-ingång till denna spänningsdelare - sen kopplar man en kondensator mellan signalkällan och spänningsdelaren.

Du kan ju pröva med ganska stora värden på resistorerna..100kOhm eller mer. Kondensatorn...testa med 1uF till att börja med.

Vad jag tror kan bli ettt problem är ju att förstärkaren "UB1" även förstärker likspänning lika lika mycket som växelspänning. Men om du sätter en kondensator mellan motståndet "R2" och jord så blir likspänningsförstärkningen bara 1.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jag syftar då på utgången på första op:n. Altså ljudsignalen (AC) ligger överlagrad på en ca 0.1V DC spänning så när signalen blir starkare än 0.1VAC slår det i botten och blir distorsion, jag måste altså höja dc potentialen för att kunna använda mer förstärkning. Jag använde en konding mellan mic och ingång men eftersom op:n är enkelmatad måste den ju ligga på en viss DC potential eftersom den inte kan röra sig under 0V på ingången. Kan man höja denna potential på något sätt?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Ok, men testa det jag föreslog då. Det bör funka.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ok ska göra det. Tack så väldigt mycket för alla svar, det här forumet är kanon!

edit: borde det inte dock gå lika bra att tex lägga en 4.5V på offset kompensation?
Skriv svar