Sida 1 av 1

Överbelastning av spindelmotor

Postat: 24 augusti 2010, 03:00:40
av säter
Undrar hur mycket man kan överbelasta spindelmotorn till fräsmaskinen?

Pallar den att köra 200% en kort stund(några sekunder) utan att lösa ur?
Kan man köra på 150% ström, med ca. 50% intermittens, om den går på 75% ström när den "vilar"?

Re: Överbelastning av spindelmotor

Postat: 24 augusti 2010, 03:52:23
av bearing
>Kan man köra på 150% ström, med ca. 50% intermittens, om den går på 75% ström när den "vilar"?

1,5²*0,5 + 0,75²*0,5 = 1,4
Det kommer alltså bli 40% mer värme än med nominell ström.

Re: Överbelastning av spindelmotor

Postat: 24 augusti 2010, 06:51:01
av grym
beror väldigt mycket på allt

kollade på dom riktiga databladen för en viss trefasspindel (dieboldt), där man angav ett maxmoment över hela varvtalsområdet från 200-15000 varv per minut
det var egenteligeen bara i lägsta området man kom upp i motorns maxmoment, och kom i närheten vid max varvtal igen

någonstans mitt emellan kunde man egenteligen ta ut 2-3 gånger momentet utan problem

för borstade likströmsmotorer så är det nästan likadant, siemenst specade nog 200% under 30 sekunder

sedan hänger det ju på drivningen med

Re: Överbelastning av spindelmotor

Postat: 24 augusti 2010, 14:15:03
av säter
Jag kanske ska tillägga att det rör sig om en borstad DCmotor med inbyggd temperaturavkänning.

På min äldsta fräsmaskin, med vanlig asynkronmotor och kontaktorstart, där storknar motorn om man passerar 150%.
Däremot inga problem att ligga på 135% "konstant". Nu blir det aldrig 100% intermittens, vid in och utgång av frässkären vilar ju motorn något.

På maskinen med DCmotor har jag valt att lägga mig på maximalt varvtal med lågväxel.
Detta borde väl ge högsta möjliga moment?

Re: Överbelastning av spindelmotor

Postat: 24 augusti 2010, 15:26:26
av persa
Inte helt rätt vad jag vet, Säter

Det finns en formel: M (Nm) = P (kW) * 9550 / varv/min. som stämmer bra både på DC och
modernare AC spindeldrivningar

Av det framgår att för att nå max. vridmoment ska du lägga dig på lågväxeln på det lägsta varvtal där du når full effekt. Högre varvtal än detta minskar vridmomentet. Lägre varvtal går också bra då momentet är konstant upp till det varvtal där effekten når toppen

Kolla mot dina effekt-/momentkurvor så tror jag det stämmer

Re: Överbelastning av spindelmotor

Postat: 28 augusti 2010, 01:18:52
av säter
Det blir faktiskt inte så stor skillnad i ström mellan hög och lågväxel, vid samma spindelvarvtal.
Jag tror jag tänkte lite fel där.
Förmodligen ligger övre delen av varvtalsområdet på motorn på konstant effekt. Dvs. sjunkande vridmoment vid ökat varvtal.

Hursomhelst, passerar man 150%, så börjar motorn sacka. Däremot att ligga på 120-130% verkar inte vara några problem.

Re: Överbelastning av spindelmotor

Postat: 28 augusti 2010, 12:37:10
av Norpan
Om du kan mäta fältströmmen eller spänningen så ser du när den börjar fältförsvaga för att öka mer i varvtal än vad motorn är gjord för.
Upp till den nivån har du konstant moment och därmed ökande effekt, ovanför börjar momentet sjunka och då konstant effekt.
Det borde stå vad det är för karaktäristik på motorstyrningen i nån av manualerna, om du har dem.

Vi har t.ex. några gamla SMT-svarvar på jobbet, de klarar 150% i 7 sekunder, 130% i 2 minuter och löser ut tvärt vid 180%, tror jag det var.
Väldigt bra om man har två revolvrar, då kan man ligga på 100% med grovskäret och samtitigt mellanskära lite med den andra.

Re: Överbelastning av spindelmotor

Postat: 28 augusti 2010, 14:17:37
av säter
#den börjar fältförsvaga för att öka mer i varvtal än vad motorn är gjord för.#

Aha, är det så det går till. Jag trodde först att momentet var konstant upp till maxvarv. Det förklarar saken.

Är det 4-axliga SMT du talar om, med dubbla revolvrar?

Re: Överbelastning av spindelmotor

Postat: 28 augusti 2010, 14:48:23
av Norpan
Antagligen fältförsvagar din maskin åxå, det är ett enkelt sätt att få upp varvtalet högt där du ändå inte behöver så stort moment.

Japp, det är för tillfället en 6" och en 12", 6:an har vi köpt ny nån gång på 80-talet och 12:an kommer från nån Volvofabrik, även den från början-mitten på 80-talet.
Egentligen är 6:an 6axlig då det är två till cpc:n åxå, rätt starkt för ett styrsystem från början på 80-talet.

Hade en 20" åxå men den var högst opassande för vår tillverkning, en revolver rörlig i en riktning och rörlig spindel för den andra riktningen.

6:an är lite rolig med cpc, mätmaskin, ändbearbetning och kilspårsfräs.
De har försökt hitta ersättare till den men kommer inte i närheten på produktionshastighet med en modern svarv med roterande verktyg, då 6:an med extramaskiner gör allt samtidigt.
De hålls igång med hjälp av en firma i Landskrona vars ägare jobbat på SMT engång och han har mycket reservdelar och kunskap om dessa gamla maskiner.
6:an har gått runt 80000 timmar, (tror jag det var) and still going strong.