Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Melkutt »

Har repat ett batteri till en ”massage apparat”
Alltså för att massera muskler, inte den andra typen :vissla:
Visade sig vara enklare än vad jag trodde, lödde av kablarna för att kunna felsöka utan batteriet inkopplat, stoppade i laddsladden och helt plötsligt indikerade den med gröna dioder istället för röda (grönt = fulladdat, rött = tomt)
Lödde tillbaka allt och det fungerade.
Så lödningarna vart dåliga.
Så nu vart kompisen nöjd och glad.
190B2C6C-20B3-414D-A9B8-CF38EB3DE512.jpeg
Nästa objekt är för en bonde, som jag förstod det som så är det styrningen till en mjölkrobot.
Ena vart det en kass knapp på, så den är fixad, den andra var kortslutning i bandkabeln av lite metallspån.
Båda repade och kontakterna är urtvättade med IPA och rensade med plutteliten roterande stålborste till borrmaskinen.
F48BC65C-D0C0-4559-9F19-DED37FD7A970.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hittat och fixat punka på cyklen - alltså #2. Det var inga problem och en spann vatten var inte nödvändigt. Man pumpar bara upp slangen och så okulärbesiktigar man den på nära håll så hör, känner och ser man var det läcker ut luft.
Detta var dessutom den bättre cyklen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra knep. :tumupp:
Titta, lukta och smaka, precis som proffsen.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1861
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Senaste reparationen

Inlägg av carpelux »

På tal om punka, frugan kom in i morse och talade om att ett framdäck var tomt på hennes bil.
Som tur hade jag en reparationssats hemma så en halvtimma senare och en grov skruv mindre var det fixat. Nu är det bara en "daggmask" kvar i satsen så jag får leta efter nya.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2943
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Verkstadsstolens ryggstöd var illa sprucken.
Den är 30+ år, är bra och har sentimentalt värde :)

Lagade den med att smälta in stålull och lite extra plast.


Bild
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2943
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Batteriladdare 6/12V 6A från 70-talet

Bild

Bild

Bild

Bild



Likriktaren var kass och hade skjutit hål i diodplattorna.



Bild



Ersattes med en modernare likriktare, och kylfläns från en tvättmaskins motorstyrning.



Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Köpte ett 64k expansionskort till spectravideo på tradera för ett tag sen, alldeles för dyrt eftersom jag inte hade sett att det var trasigt..

Men fick hem det iaf..
cart.jpg
Monterade det och kollade.. mycket riktigt, minnet syntes inte.

18602_29kfree.jpg
Öppnade och kikade.. reseatade RAM-kretsarna, mätte upp att dipswitcharna gav kontakt.. Sen hittade jag en 74xx som hade ett inristat kryss på sej ? ..
18610_pcb.jpg
Bytte den, eftersom jag hade rätt krets liggande, men icke..
18604_forstabytt.jpg
Då kikade jag på hela kortet med lupp och såg att en av 74xx hade ganska oxiderade ben, och eftersom jag varit med om att oxiden krypit in i kapslingen innan så bytte jag den med (hade rätt krets hemma)
18608_boven.jpg
18605_andrabytt.jpg
..Och ser man på..
18603_58kfree.jpg
Plötsligt hittades minnet!

..Nu har jag bara två lediga slotar kvar i superexpandern :)
18612_superexpander.jpg
Från höger till vänster, SV801 diskkontroller, SV802 centronicsinterface, SV805 RS-232-interface, SV806 80col-kort, SV807 64k RAM expansion.

Jag äger även ett SV803 16k RAM expansion, men den använder man bara om man har en spectravideo 318 för att få upp den i 32k.



..Sen bytte jag tillbaka den första 74xx jag bytte, "bara för att".. övervägde att byta elyterna med då dom var lite fysiskt skadade i plasten men dom fick sitta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

Snyggt
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Jag blev nästan lite besviken att det gick så lätt :)
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Elman »

Råkade få ett nollsläpp på kabeln till värmepumpen för en månad sen Mitsubishi PUHZ100 3fas luftvatten
När jag återställde en utlöst normsäkringen så small det direkt..
Fick koppla bort utedelen och dippade in tanken så man fick varmvatten iaf.. lade några kvällar och kom fram till kortis på noisefilter kortet. Hittade 2st varistorer som som det var kortis i man såg spår av" Påverök" Tyvärr fanns originalet bara i Taiwan 3-4veckor minst bort ... Men hade ett jobbärende till Tema Elektronik :D så 2st ersättare för 15kr dom satt på 230V.
Nu efter 1månad med varmare i kylen än i huset... är elementen varma igen.. Inte konstigt att det saknas halvledare när man kasserar och byter kort istället för felsöker och byter 2 defekta komponenter...
/Elman
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

Inte mycket till reparation. :)
Pinnen till 1kHz utsignal var av, så bytte båda. Det måste ju vara samma färg på dem. :D

Ett styck halvskitigt Tektronix TDS 724D
tds724d_1.jpg

När innanmätet är utdraget ur chassit och frontramen är avtagen, sitter knappmodulen bara nerpressad med jordningsfjädrarna. Himla smidigt att ta ur.
tds724d_2.jpg

Så ser knappmodulen ut på baksidan
tds724d_3.jpg

Med kortet borta gick det att dra ut pinnarna
tds724d_4.jpg

Passade på att blöta ner alla knappar i isopropanol och gnugga bort smutsen
tds724d_5.jpg

Färdigt för att montera ihop
tds724d_6.jpg

Nya pinnarna ser fina ut
tds724d_7.jpg

Vet inte om det syns så bra, men allt är lite renare...
tds724d_8.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

Tips: När det är brunt klet från människor fungerar vatten och diskmedel mycket bra!
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4093
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Körde min biltema kompostkvarn och tuggade grenar från asken vi tagit ner. En gren gick tungt och en propp gick. Efter att den var bytt gick grenkvarnen bara åt fel håll.
Den uppförde sig i övrigt som den skulle, bytte man håll saktade den in och startade igen, dock utan att faktiskt byta håll. Bytte man håll åt det håll man redan körde hände inget, oavsett framåt eller bakåt, så logiken funkade som den skulle i den. Men konskvent gick den bakåt (för att mata ut en gren om det går för tungt t.ex.).

Om jag inte missminde mig så bytte den även håll automatiskt till att mata ut om det gick för tungt. Skruvade isär den och fick ett kretskort.

Efter att ha stirrat länge nog på det så insåg jag att det var ett svart startrelä och ett genomskinligt relä för att växla håll. Hållväxlingsrelät var på något vis kopplat till driftkondensatorn. Det satt en X2-konding som inte var avstörning utan som nätdel för att kapacitivt spänningsdela ner till typ 24V till reläerna.
Misstänker att man inte ska peta på kortet när det är inkopplat, elektroniken kan nog flyta på 230V.
Det satt även en PIC-processor och start-stopp-knapparna samt hållväxlingsknapparna gick till den.

Det satt även en OP-amp som via dioder var ansluten till en ström-shunt-bygel. Mina misstankar föll på op-ampen. De visade sig dock vara fel efter att vi bytt op-ampen.

Relät polväxlade som det skulle, viloläget är "mata ut", så därför drar relät alltid vid uppstart och det gjorde det. Men när jag tittade lite närmare så rörde sig bara den ena armen i relät. Den andra hade svetsat fast i samband med att proppen gick förstås. I normala fall tar det svarta reläet alltid start och stopp, men när proppen gick så fick polväxlingsreläet antagligen backemf från motorn eller ström från driftkondensatorn som svetsade det.

Som tur var gick det att pilla loss kåpan till relät, fnäppa loss det som satt fast och lossa fjädern och få ur armen och försiktigt fila lite på kontakterna.

Nu kan jag mala vidare på mina askgrenar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gärning eller reparation ... går väl på ett ut, men jag fick nya nyckelhus till Pesjånycklarna och har nu stoppat in elektronikfjupp och nyckel i denna. Funkar asbra. Kul att kunna låsa och låsa upp bilen från balkongen 30 meter bort.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Kommer ihåg jag bytte batteri i pappas bilnyckel för en 10 år sedan eller så då det varit dött sedan en del år. Den auktoriserade Fordverkstan i Ystad sade att dom behövde programmera om nyckeln om batteriet skulle bytas och skulle gå på xxxx:-. Internet sade bs och att det bara var att byta batteriet, men kanske då ev problem om man väntade för länge måhända.

Öppnade upp och bytte snabbt och som sagt efteråt kunde man låsa och öppna inifrån lägenheten genom fönstret till bilen en 25 meter bort och pappa blev glad att centrallåset nu äntligen kunde öppnas igen med knappen på nyckeln.
Skriv svar