Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Senaste reparationen

Inlägg av frownlayer »

På tal om xeon-lampor.
Jag bytte till osrams xenarc lampor på min v70. Bara ena sidan för jag var lite snål. Märkte lampan med årtalet och monterade. Exakt ett år senare så gick en xeonlampa igen. Jag tänkte det var den andra, men när jag märkte att den var märkt 2019 så tänkte jag att det var väl bara otur.
Historien upprepade sig 2020, 2021 och 2022 så skickade jag till osram för 2 gången och klagade på deras lampor.
Då skickar de 2 nya lampor. Som båda var brända och inte fungerade. Så efter många om och men fick jag ut ett par nya nightbreaker. De bytte jag i nu. Lampan gick sönder i januari. Så osram behöver nog skärpa sig om de ska ha kvar mig som kund.

Och lampan som jag inte bytte var en osram xenarc den med. Och den höll från att jag köpte bilen, och 5000 mil. Och den sparade jag i en låda om jag behöver byta någon snart igen.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av AndLi »

Vad kostade en osram lampa?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Det är MYCKET vanligt med piratkopior på osrams xenonlampor, köper man från ebay eller nån mindre nogräknad leverantör är sannolikheten att det är en kopia hög.
Osram har en dedikerad sida där du kan kolla om lampan du köpt är äkta eller ej.

Jag köper mina från Lichtex.de , det är originalgrejer för mindre än halva priset i sverige.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Senaste reparationen

Inlägg av frownlayer »

Tror jag betalade ca 350kr med frakt. Från lichtex.de de är helt klart billigast med originallampor.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Senaste reparationen

Inlägg av wiklis »

Man tager vad man haver...
IMG_1889.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

En gammal ITT brygga. Det väcker härliga minnen :)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mickecarlsson »

En Sony ICF-SW1 inköpt för 150 kr och jag visste att kondingarna var kass. Operationsdags då kondingarna kom från Tyskland idag.
21283E4D-C6AC-422D-B6C1-69D92C5C0347.jpeg
Efter att ha öppnat den och fått loss ett par kondingar kunde jag se att det inte såg så vackert ut.
5D77612D-795B-4469-A2C4-0687225ED052.jpeg
Här är de alla kondingar borta och jag har tvättat med IPA
0AEDF077-F9C7-49AB-9340-E905B6B1A957.jpeg
När jag monterat ihop radion och konstaterat att den funkar perfekt kom jag på att jag missat ta foto. Men, Internet är fullt med bilder och video som visar exakt hur man reparerar dessa.
Jag passade även på att byta supercapen och lysdioden för displayen till en vit högintensiv, mycket snyggare än den gamla gröna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Jan Almqvist »

Reparation och reparation men motorn till kniven på robotklipparen (10 år gammal Stiga Autoclip 520) ville inte snurra och displayen visade knivfel. När jag snurrade på kniven manuell kunde jag känna att det "högg" ibland. Öppnade motorn och inuti fanns gott om något som liknade förkolnad plast. När jag tömt ut detta fungerade den igen, har kört flera timmar. Det som är med på bilden med vit bakgrund är bara en bråkdel av det som fanns och jag funderar på varifrån det kommer.
.
klippmotor-IMG_20220912_113348.jpg
ser-ut-som-kol_IMG_20220912_130543.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av bigmac »

en av firmans Axis kameror tog sitt sista andetag för en tid sen. Efter det bytte vi ut kameran mot en ny, men varför inte slå en flukt och se vad som gått snett?

Visade sig att en skyddsdiod precis vid ethernetporten gått och kortslutit sig självt. Ny diod på plats så funkar allt igen :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Intressant att se hur en sådan rackare ser ut på insidan :tumupp:
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Panasonic Radio från 1975
GX300

Alla strömställarna behövde rengöras.


Bild

Bild

Bild

Bild
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Elman »

Köpte en usb laddbar 10w arbetslampa på JULA men som men alldeles för många billiga Kinaprylar var denna behäftad men ett konstruktionsfel laddkabeln gick inte få i!!
I våras skrotade jag en micro usb karvade av all plast på kabeln runt kontakten så den skulle bottna för ladda den

i kväll åkte Dremeln fram och kapade upp platsen i lampan.. så nu kan man fylla på ström i den igen. Funderade på och byta till USB C när jag ändå hade isär den. Men det får bli nästa gång.
bpiphany
Inlägg: 62
Blev medlem: 30 september 2011, 12:04:49
Ort: Stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av bpiphany »

Inte en direkt reparation, mer en förbättring. Pokemon GO Plus är en manick som spelar spelet åt dig automatiskt, förutsatt att du trycker på knappen när den ber dig. Så en enkel fix så att den triggar sig själv när indikatorn blinkar =D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av RadarEnt »

Så när du nu spelar kan du starta spelet och sedan gå därifrån?
bpiphany
Inlägg: 62
Blev medlem: 30 september 2011, 12:04:49
Ort: Stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av bpiphany »

I princip.. Det är indikation i olika färg beroende på om man är nära ett pokestop (där man får consumables), eller om man är nära en pokemon (som man kan försöka fånga). Jag kortsluter bara spinna-pokestop-funktionen, själva monstren fångar jag för hand. Men den första biten känns rätt meningslös.. Att fånga är åtminstone lite skill-baserat (och det är trivialt att prestera bättre än automatiken). Vill man att den ska göra allt själv bör man nog koppla de olika LED-färgerna via varsin diod.
Skriv svar