Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Senaste reparationen

Inlägg av Palle500 »

Snyggt jobbat. Din Schweiziska granne har inte jobbat i klockbranschen kan man nog påstå :-)
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Senaste reparationen

Inlägg av GalFisk »

En Pullmax P209 plåtbearbetningsmaskin köptes åskskadad av gymnasiet där jag arbetar. Maskinen stansar hål i plåt enligt ett mönster som man matar in antingen på maskinens skärm eller ifrån en dator. Åskan hade knäckt datorn, så att man bara kunde använda maskinens skärm, och jag erbjöd mig att försöka åtgärda felet. Hela alltet byggdes på 80-talet, så det är hålmonterat, med en monokrom CRT-skärm och Z80-CPU i maskinen, och en 286 som styrdator.

Det första vi gjorde var att ta hjälp av en datorsamlare för att få liv i styrdatorn och få ut programvaran, då de som köpt upp Pullmax inte längre hade något sånt kvar. Han fick liv i datorn efter att ha plockat ur två kretsar som pratade med seriellporten. En modernare dator (sista generationen vi hade med seriellport) får USB-boota FreeDOS och starta programmet direkt från autoexec.bat.

All hårdvara i stansen designades av ingenjörsfirman Elogik, som måste ha varit riktigt nojiga över att någon skulle kopiera deras design. Från seirellporten gick signalen till en styrbox, och sedan vidare till maskinen. Styrboxens kretskort var helt ingjutet i epoxi, och datorn fick inte kontakt med boxen. Lagakretskort i Gävle fick fräsa bort epoxin och byta ut halvledarna. Det löste dock inte problemet, men öppnade upp kretsen såpass mycket att jag kunde reverse-engineera den. Boxen visade sig vara en dongel, som inte påverkar signalen till och från stansen på något vis, men som klockar ut ett serienummer till datorn för att visa att den finns där. Några banor var av och en av de nya kretsarna hade fått några ingångar brända av seriellportens negativa spänningar, men jag har lagat den.

När jag kopplade in den fungerande boxen i stansen, trycktes signalerna från seriellporten mot jord. Det visade sig att ingången till RS232 line receivern i stansen också hade fått en smäll av åskan och tackat för sig. Som tur var fanns det en till seriellport på kortet, och som tur var dödade åskan inte resten av chipet, men som otur var uppfattar inte maskinen att man har bytt port, och det finns ingen dokumentation eller annan info om hur man får den att göra det. Det finns två SPST på kretskortet i maskinen (ett enda kort innehåller hela maskinens inbyggda dator, och programvara i EPROM), men vem vet vad de brytarna gör. För allt jag vet skickar de programmeringsspänning till kortets oersättliga EPROMar, eller något annat dåligt. det hjälpte inte att tillverkaren hade slipat bort alla markeringar på var enda IC, men som tur är var iaf. RS-232 line driver och line receiver standardkomponenter som lätt kunde identifieras utifrån pinout när man följde banorna.

Så min plan nu är att koppla om line driver och line receiver-chippen så att signalerna på den fungerande port 2 skickas till och från port 1 internt på kretskortet. Jag ser till att vara varsam och trippelkolla allt innan jag gör något, ESD-säkrar allt och förvarar kortet mörkt när jag inte arbetar på det, för om kortet lägger av är maskinen värdelös. Får vi däremot liv i det, kan eleverna göra design på sina egna datorer (de kommer att få köra den uråldriga programvaran i DOSbox) och skicka dem till maskinen ifrån den anslutna datorn via USB-sticka. Stansen kan också (om inget mer är trasigt) lagra ritningar på kassettband.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Mickecarlsson »

Skaffa en epromläsare och dumpa epromen så du har en backup på dom.
Ta lite bilder på Z80-kortet så vi kan se hur den ser ut.
På 286’an, kolla i samma mapp som programmet körs från och se om du hittar en .ini fil, oftast finns den och innehåller lite inställningar, har du tur står där vilken comport programmet använder.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Senaste reparationen

Inlägg av rvl »

>> oersättliga EPROMar

Kanske inte vore dumt då att dumpa innehållet i såfall, men de sitter troligtvis inte på sockel?
Beteckningar är väl bortslipade på dem också, men en bra bild på chippet genom fönstret borde skvallra rätt bra om storlek för att avgöra pinout för läsning. Om fönstren är öppna, så kunde det i övrigt vara idé att tejpa över dem med nåt ogenoskinligt, t.ex. alutape. Så behöver du inte vara mörkrädd ...jag menar ljusrädd i hanterinen.

Kanske apparaten rent av är värd en egen tråd med litet mer bilder?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Moderna (hrrm) eprombrännare brukar ju kunna läsa av chiptyp ganska bra elektriskt.
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av bruka »

Lagat sambons massagekudde, få och för grova kardelar på en kabel som rör sig varje gång on/off knappen används.
Men lödde bara ihop dem så länge, få byta kabel om det händer igen.
kudde1.PNG
kudde2.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Var en docent på jobbet som tagit med sig sin frus Philips Lumea Precision Plus och försökte laga den då det verkade som att batteriet inte var ok men det var visst andra gången han fixade den och det var enligt utsago väldigt mycket jobb den gången, och det hade blivit en del pluspoäng hos frugan om det blivit av även denna gång men såg på honom att han inte riktigt tyckte det verkade vara lönt denna gång. Hittade den en vecka senare i elektronikbingen på jobbet.

Tog den förstås då jag första gången såg rätt snabbt hur det skulle kunna fixas när han höll på och det gick lätt att ta ut batterierna och fixa nya medelst punktsvets och nickel och funkar nu perfekt. Skall se vad han säger på mån om han vill ha tillbaka den till sin fru eller ej om dom kanske redan köpt en ny eller nåt för jag har då ingen användning av den, finns dock en hyfsad HV del och bra tilltagen HV konding i den som kan vara av intresse.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Senaste reparationen

Inlägg av GalFisk »

rvl skrev: 20 april 2023, 11:25:50 >> oersättliga EPROMar

Kanske inte vore dumt då att dumpa innehållet i såfall, men de sitter troligtvis inte på sockel?
Beteckningar är väl bortslipade på dem också, men en bra bild på chippet genom fönstret borde skvallra rätt bra om storlek för att avgöra pinout för läsning. Om fönstren är öppna, så kunde det i övrigt vara idé att tejpa över dem med nåt ogenoskinligt, t.ex. alutape. Så behöver du inte vara mörkrädd ...jag menar ljusrädd i hanterinen.

Kanske apparaten rent av är värd en egen tråd med litet mer bilder?
EPROMarna sitter i socklar. Vad jag vet är de inte slipade, men en pappersetikett täcker förnster och text. Jag har dumpat EPROMar förr med hjälp av Arduino, fast bara till konsolen och bara av nyfikenhet. Jag pillar helst så lite som möjligt på kretskortet då det ju är oersättligt, inklusive att plocka ut och dumpa EPROMar. Så länge jag inte låter det ligga framme i solen ska det väl gå bra. Men jag kanske kan ta lite bilder och göra en tråd av det hela.

Edit: det är Z80-kortet dom är låst till en comport. Eller, comport är nog att ta i, det verkar inte köra något OS, utan programvaran är mer att likna vid firmware.

PC-programvaran är också obskyr. Innan jag fick boxen att fungera, funderade jag på att cracka den och hoppa över kontrollen av boxen. Det finns en demoversion som inte söker efter boxen (men som heller inte kan styra maskinen), och det skiljer mindre än 200 byte på exefilerna. Jag kom så långt som att hitta en bra debugger och disassembler, och jag fann att programmet skrivits i QuickBASIC, men jag kan inte nog assembler och arkitektur för att hitta rätt. Om det ändå kommer till kritan kan jag nog lära mig. Jag fick iaf inspiration till att tackla nandgame och TIS-100, kluriga spel med mycket enklare assembler.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Senaste reparationen

Inlägg av säter »

Starta gärna en ny tråd om det här.
Det är intressant tycker jag.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Senaste reparationen

Inlägg av rvl »

Ja tummen upp för ny tråd.

Beträffande EPROM-dump, så hålls inte informationen för evigt och är antagligen redan förbi vad tillverkaren garanterar.
Dessutom ger det insyn i vad firmwaren gör, om man disassemblerar...
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Senaste reparationen

Inlägg av GalFisk »

Här är den nya tråden: viewtopic.php?t=107706
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Marta »

"En modernare dator (sista generationen vi hade med seriellport)"

Vad innebär det exakt? Är det en slö 286, eller en GHz-burk som flyger igenom fördröjningsloopar med raketfart? Är alls inte säkert att det senare funkar.

Skaffa en riktig PROM-läsare, inget hemmagjort krafs, och rädda data från de oersättliga prommarna innan den bleknat bort. ssssssssssssker det är det definitivt Game Over. Läs flera gånger och jämför filerna.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Ett Audac slutsteg som går direkt in i protect.
Fick byta R17 och switch ic'n L6598, som sitter längst upp till vänster.
Rensade även bort lim som blivit ledande.



Bild
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

En Dell 2007FP, gammal 4:3-skärm som yngsta sonen hade pajade. Den äldsta sonen hade lämpligt nog fått en ny skärm så yngsta ärvde äldstas skärm.
Dellen blev stående och sambon vart lite irriterad på att den stod i vägen och tänkte att nu kan vi kasta den när den är både gammal och trasig. "Men jag kan nog laga den" sa jag. Provstartade den, den gick men lät väldigt illa från nätdelen.

Pillade isär den och den feta elektrolyten i nätdelen hade tackat för sig, ett ben ar typ av. Köpte en ny men begagnad konding av danny (tackar!) och bytte idag. Startar snällt utan konstiga ljud.
Hade redan innan lyckats skänka bort den till nån retrodatorsnubbe mot kondensatorkostnad, så den ska med till Gävle i sommar. Bra när den har svideo och composite.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Gott :) :tumupp:
Skriv svar