Sida 1 av 1

Progecad, flytta på markeringens 0-punkt? + ett fel...

Postat: 6 augusti 2010, 18:58:56
av BJ
Jag håller på och ritar lite i Progecad.
Bland annat har jag en grej som är gjord av
flera delar.
Egentligen har den nollpunkten i mitten,
men jag har ritat den på ett annat ställe än
runt 0,0.
Sen vill jag kopiera den till ett nytt ställe.
Vi kan säga till 100,100.
Då vore det praktiskt att kunna skriva det,
men nollpunkten (mus-korset) hamnar i det
nedre vänstra hörnet. Därför måste jag räkna
baklänges från den riktiga nollpunkten för att
få dom rätta punkterna varje gång.
Finns det nåt sätt att slippa det?
Skapar man en komponent kanske, eller hur
gör man?

Sen så hamnar dom kopierade delarna några
hundradelar fel när jag gör på mitt sätt.
Vad beror det på?

Tillägg:
Jag hittade felet. Det var avrundningsfel i några
uträkningar.

Men om nån vet svaret på den första frågan så
vore det intressant.

Re: Progecad, flytta på markeringens 0-punkt?

Postat: 7 augusti 2010, 10:43:49
av BJ
Jag trodde att jag hade hittat felet, men det
är fortfarande kvar.
Delarna hamnar några hundradels mm fel
när jag flyttar på dom.

Re: Progecad, flytta på markeringens 0-punkt?

Postat: 8 augusti 2010, 10:57:17
av BJ
En sak har jag märkt hittills.
Om det är en båge (en halv ring) åt vänster eller
neråt (mot muskorset) så kan det bli fel.
Om bågen är åt vänster så blir x-värdena lite fel,
och om den är neråt så blir y-värdena lite fel.
Men det händer inte varje gång. Ibland blir det rätt,
och ibland blir det fel även fast det bara är streck
och fyrkanter nere i hörnet.
:humm: