frågor ang. ledsnurra

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

frågor ang. ledsnurra

Inlägg av Virr3 »

hejsan.

projekt: ledsnurra är nu påbörjat men jag har lite frågor såhär i början.

jag avnänder en gammal processorfläkt som motor och sedan har jag tänkt att bygga allt på glasfiberlaminat.

kommer detta att funka? glasfiberlaminatet är väll ganska lätt så vi får hoppas på de iallfall.

sedan va de det att jag har bara blå lysdioder just nu.
kommer det att funka? och varför kör alla med röda?

sedan var det ju den där delen med programering med ;)
hur gör jag på ett smidigt sätt (i språket c) så att om en viss port är hög körom loopen?

sen har jag en liten bild på hur det är tänkt att funkar i slutändan
Bild


något speciellt som ni ser att detta kommer inte att funka?"
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

En CPU-fläkt är ju oftast ganska liten och klen, så kan bli rätt tungt för den att snurra en ledsnurra, blir bättre effekt om den snurrar snabbare. Liten klen fläkt + vikt = låg hastighet.

Blåa leds fungerar väl lika bra som röda, ögat är väl ungefär lika slött på alla våglängder?

Kan du så lite C att du inte vet hur du ser att en port är hög, skall du nog blinka med leds en stund till före du ger dig in i detta.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

nu missförstog du nog mig lite, jag vet faktiskt hur man gör en port hög. det är inga problem med det.
saken är den att jag vet inte riktigt nu hur man gör för att återgå till loopen när en viss port är hög.
hade tänkt att det ska sväva en liten sladd från det fria ner till en liten sak av ledande material. När den blir ledande ska allting tillbaka till början av loopen.
hoppas att det blev bättre förklarat där.


jo jag vet att den är lite små slö, men jag tänkte att jag använder glasfiber som inte är speciellt tungt..

vi får se hur de går med det...

just nu är det programeringen jag behöver hjälp med mest.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Kod: Markera allt

while(1) // loopa för alltid
{

    /* rita ut bilden */

    while(porten inte är hög); // vänta här

}
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Kör en reset på µC´n när du slår emot. Borde ju funka fint om du inte har en seg uppstart :)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Vikten spelar nog inte _så_ stor skilnad, det är mera luftmotståndet.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Hedis: Då blir det omöjligt att göra någonting vettigt med snurran, om den ska starta om varje varv. :)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Hehe, sant iofs.
Det beror ju på om man bara skall skriva ngn text som ständigt står där eller om det skall vara ngt animerat.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag skulle inte använda någon "pinne" eller något annat mekaniskt krafs, utan använda en fotodetektor av något slag. Det kommer att bli mycket mer tillförlitligt.

Sedan tycker jag som andra här i tråden att en ledsnurra kanske är lite väl mastigt att ge sig in på som första uC-projekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Jag tycker faktiskt ledsnurra är ett bra förstaprojekt.
Inte särskilt svårt att bara få upp en bild "på" snurran, men sen kan man sitta och utveckla det hela mycket länge.

Jag föreslår läsgaffel med TTL-utgång som varvkännare. Sök på Elfa.

Vilken uC ska du använda? Antal LEDs?
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

det blir väll en atmega 32:a

tänkte börja med fyra leds och bygga på med fler..

Edit: det är inte första µC projektet jag gör! Dock så har jag legat av mig i två tre månader..
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Fyra leds...blir rätt småa bokstäver då..sex stycken är väl nästan minimum för att få fina bokstäver.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

8 LEDs är ju väldigt lämpligt att börja med. En port på µC.

Anledningen till att folk inte använder blå lysdioder är att det är svårt att få tag i riktigt bredstrålande blå lysdioder. I ett projekt som detta är det nämligen väldigt viktigt att lysdioderna är bredstrålande: högintensiva går inte bra.

Kolla bara på mullemecks snurra, hans lysdioder sprider ±65° tror jag. Klockrent resultat!
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

okej:)

kollar lite på läsgafflar nu, http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2021868.htm

är den okej? jag hittar inget om att det är TTL:utgång på den. men det gör jag inte på någon :/ Vad menas med TTL igentligen?


Sedan slog det mej, hur ska jag göra för att få den att stå still? kopplar jag kablar till den så kommer ju de kablar snurra runt med fläkten..
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Varför skulle den stå still?

Du har läsgaffeln på snurran, och sen bara en pappbit eller vad som helst som står still och bryter strålen när gaffeln snurrar förbi...
Skriv svar