Toyota corolla -87 laddproblem
Postat: 27 juli 2010, 19:38:05
Har haft en bil (Toyota Corolla 1.3 12v -87) lånad ifall jag skulle behöva den under sommaren, vilket jag gjorde några veckor före jag fick mc-feber. Nu då jag tänkte tanka & kolla allt är i skick före jag kör tillbaka den så lyser ju såklart laddlampan. Den började lysa plötsligt under färd, ca 3min efter start. Före har det inte varit några problem med den.
Jag hittar inget vettigt elschema, och jag är allt annat än bekant med bilel. Och att lägga ut pengar på bilservice på en bil med ganska lågt värde känns lite sådär, men då det inte är min bil måste jag ju få den i skick.
Mitt antagande är att generatorn är en växelströmsgenerator med likriktaren och regulatorn inbyggd. Detta gör jag pga bilderna och texten här.
OK, kolen, regulatorn eller dioderna kan vara kassa. Men det som får mig att fundera lite är en grej jag mätta upp.
I motorrummet finns en box med 3st relän och en bunt säkringar. Reläna är enligt ritningen fan, blower och head. Head är nog headlights, blower väl kupéfläkten och fan fläkten. Men jag är lite skeptisk till om texterna är helt 100% rätt, då det finns t.ex. två säkringar för radio, en i kupén och en i motorrummet.
En säkring i motorrummet är märkt att den är för laddningen. Om jag mäter mellan jord och ena pinnen leder det, mellan jord och den andra inte. Resistansen vet jag ej, kan vara allt från 0 ohm till 40kohm, så det säger inte så mycket. Ska skaffa en multimeter imorgon så blir jag lite klokare. Det finns inte heller någon spänning mellan jord (chassi) och ena hålet för säkringen om tändningen är på men motorn av. Startar jag däremot motorn finns det 12V. Utan säkringen i så lyser inte heller laddlampan. Detta med att det kommer spänning om motorn är igång får mig att fundera lite ifall den ändå trots allt laddar, och ifall det är något fel så om det är generatorn eller på något annat. Säkringen är hel (visuellt, och mätt med spänningstestern så det kan vara allt mellan 0 och 40kohm).
Jag tycker ju att lampan borde tändas om säkringen är trasig, inte sluta lysa då den är trasig. Lampan lyser också lite svagt, inte alls med samma styrka som varningslampan för handbroms.
Det kommer från generatorn tre ledare (gulvit, gul och svartröd) + jordning. Alla ledarna går in i säkringboxen. Det är den gulvita som går till laddsäkringen. Vad de två andra går till vet jag ej, allt utom säkringssocklarna är så smått att spänningstestarens spetsar inte ryms. Vad kan det vara?
Jag har inte någon multimeter här för tillfället, så kan inte mäta batterispänningen med motorn av/på och på det sättet se om generatorn laddar. Skall dock fixa det imorgon. Mätaren jag har nu visar bara typ 6V, 12V, 24V osv samt polaritet.
Tänkte även bygga en liten konstlast med en lampa och kolla om det går att belasta det som går till laddsäkringen.
Det jag nu tänkt göra är:
Köpa multimeter
Mäta spänning över batteriet för att se om det är närmare 11V eller 14V med motorn igång. Då får jag ju genast veta om den på riktigt laddar eller ej.
Koppla loss ena kabeln från batteriet med motorn igång. Vet dock inte hur bra idé detta är, då jag läst att generatorn kan ta skada av det. Men tanken är att se ifall motorn stannar (ingen laddning) eller fortsätter gå.
Sedan vet jag inte vad jag borde fortsätta med?
Det finns även säkringar i kupén, vid chaufförens fötter. Vad dessa är vet jag ej, då det varken finns i manualen eller på lappen på luckan (det finns bara utskrivet vad säkringarna är).
Finns det något relä för laddningen, och är det isåfall också inne i generatorn? Eller kan det vara inne i kupén? Jag tycker det verkar lite farligt...
Laddlampan lyser när tändningen är på både med motorn igång och avstängd.
Alla tips och idér tas gärna emot, även spekulationer före jag hunnit mäta med multimeter. Skulle helst vilja få bilen i skick före fredag, och måste jag klyva generatorn måste jag skruva bort den imorgon.
En tanke jag lite funderar på är då laddsäkringen är på 7,5A. Bara framljusen drar ju mer ström än det?
Jag hittar inget vettigt elschema, och jag är allt annat än bekant med bilel. Och att lägga ut pengar på bilservice på en bil med ganska lågt värde känns lite sådär, men då det inte är min bil måste jag ju få den i skick.
Mitt antagande är att generatorn är en växelströmsgenerator med likriktaren och regulatorn inbyggd. Detta gör jag pga bilderna och texten här.
OK, kolen, regulatorn eller dioderna kan vara kassa. Men det som får mig att fundera lite är en grej jag mätta upp.
I motorrummet finns en box med 3st relän och en bunt säkringar. Reläna är enligt ritningen fan, blower och head. Head är nog headlights, blower väl kupéfläkten och fan fläkten. Men jag är lite skeptisk till om texterna är helt 100% rätt, då det finns t.ex. två säkringar för radio, en i kupén och en i motorrummet.
En säkring i motorrummet är märkt att den är för laddningen. Om jag mäter mellan jord och ena pinnen leder det, mellan jord och den andra inte. Resistansen vet jag ej, kan vara allt från 0 ohm till 40kohm, så det säger inte så mycket. Ska skaffa en multimeter imorgon så blir jag lite klokare. Det finns inte heller någon spänning mellan jord (chassi) och ena hålet för säkringen om tändningen är på men motorn av. Startar jag däremot motorn finns det 12V. Utan säkringen i så lyser inte heller laddlampan. Detta med att det kommer spänning om motorn är igång får mig att fundera lite ifall den ändå trots allt laddar, och ifall det är något fel så om det är generatorn eller på något annat. Säkringen är hel (visuellt, och mätt med spänningstestern så det kan vara allt mellan 0 och 40kohm).
Jag tycker ju att lampan borde tändas om säkringen är trasig, inte sluta lysa då den är trasig. Lampan lyser också lite svagt, inte alls med samma styrka som varningslampan för handbroms.
Det kommer från generatorn tre ledare (gulvit, gul och svartröd) + jordning. Alla ledarna går in i säkringboxen. Det är den gulvita som går till laddsäkringen. Vad de två andra går till vet jag ej, allt utom säkringssocklarna är så smått att spänningstestarens spetsar inte ryms. Vad kan det vara?
Jag har inte någon multimeter här för tillfället, så kan inte mäta batterispänningen med motorn av/på och på det sättet se om generatorn laddar. Skall dock fixa det imorgon. Mätaren jag har nu visar bara typ 6V, 12V, 24V osv samt polaritet.
Tänkte även bygga en liten konstlast med en lampa och kolla om det går att belasta det som går till laddsäkringen.
Det jag nu tänkt göra är:
Köpa multimeter
Mäta spänning över batteriet för att se om det är närmare 11V eller 14V med motorn igång. Då får jag ju genast veta om den på riktigt laddar eller ej.
Koppla loss ena kabeln från batteriet med motorn igång. Vet dock inte hur bra idé detta är, då jag läst att generatorn kan ta skada av det. Men tanken är att se ifall motorn stannar (ingen laddning) eller fortsätter gå.
Sedan vet jag inte vad jag borde fortsätta med?
Det finns även säkringar i kupén, vid chaufförens fötter. Vad dessa är vet jag ej, då det varken finns i manualen eller på lappen på luckan (det finns bara utskrivet vad säkringarna är).
Finns det något relä för laddningen, och är det isåfall också inne i generatorn? Eller kan det vara inne i kupén? Jag tycker det verkar lite farligt...
Laddlampan lyser när tändningen är på både med motorn igång och avstängd.
Alla tips och idér tas gärna emot, även spekulationer före jag hunnit mäta med multimeter. Skulle helst vilja få bilen i skick före fredag, och måste jag klyva generatorn måste jag skruva bort den imorgon.
En tanke jag lite funderar på är då laddsäkringen är på 7,5A. Bara framljusen drar ju mer ström än det?