Stor LED matris - påbörjad

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Carmis

Stor LED matris - påbörjad

Inlägg av Carmis »

Detta är ett projekt jag har tänkt göra i snart ett år, men jag har tyckt att komponent kostnaden har varit för dyr och tiden inte funnits. Men nu känner jag att det kanske går att få ihop lite tid i sommar.

Tanken är att bygga en LED matris som består av 24 st 8x8 röda matriser.
Den ska kunna användas till att visa information, om jag nu hittar någon användning för den, eftersom den kommer dra en del ström :D

Jag börjar bli klar med schemat och layouten som jag vet funkar i liten skala, 2 matriser.
Men eftersom jag aldrig gjort ett så här stort projekt är jag osäker om det kommer funka med alla ihopkopplade.

Schemat, layout och prototyp visas nedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Carmis

Re: Stor LED matris - påbörjad

Inlägg av Carmis »

Här är prototypkortet också:
LED matris prototyp 0011.jpg
LED matris prototyp 0041.jpg
Edit: Det verkar som om det här projektet inte var så populärt :P Ganska vanligt projekt, men nu har jag stött på några problem tror jag.
Räknade på vad strömförbrukningen borde bli som max om alla dioder är på med 20mA genom dem, fick det till 3,84A. Detta är den högsta strömstyrkan jag jobbat med och funderar på om kondensatorerna räcker till för detta. Sen kanske det är andra saker man måste tänka på. Funderar på att fördela matningen så att det är en enskild på varje rad för att slippa för höga strömmar på kortet, det borde ge under 1A per ledning.
Någon som har erfarenhet om detta kan funka?
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Ser ju ut att gå riktigt bra ju!! :tumupp:
Skall den visa olika tecken statiskt eller skall den kunna animera scrolla osv?
Användarvisningsbild
Carmis

Inlägg av Carmis »

Kul att någon kommenterar :)
Tanken är att den ska kunna scrolla text eller visa upp små filmer från ett SD-kort, men det blir först när jag fått igång en styrning med en ARM-processor.
Jag har redan gjort en styrning på en AVR-processor som kommer användas till en start, där den scrollar text som matas in från UART.

Men just nu kommer det dröja ett litet tag innan designen blir klar eftersom det är för stort projekt för gratisvarianten av DipTrace som jag jobbat i hittills. Måste hitta ett annat program utan begräsningar och göra om designen. :?
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Hej!

Kan det verkligen stämma att den kommer att förbruka en sådan mängd ström, har du räknat med att vissa av dioderna kommer att vara seriekopplade och andra parallellkopplade!? Just en sådan komponenter är inte i heller linjär, så att den kommer att variera i ström beroende på hur mycket spänning du matar in! Om du inte klarar av att räkna ut detta kan jag stå till tjänst senare.

MVH Ted Ekström
Användarvisningsbild
Carmis

Inlägg av Carmis »

Det känns som om det är stora mängder ström, men på det sättet jag räknat blir det så mycket.

Jag är inte helt säker på hur strömbegränsningen i A6276EA funkar, men strömmen genom en diod har jag satt till 20mA och jag antar att det blir så då.
På en liten matris kan totalt 8 dioder vara tända samtidigt eftersom jag tänder en rad i taget, detta ger 160mA per matris.
Vidare kommer jag att ha 24 st små matriser i den stora matrisen,
24x160 = 3840 -> 3,84A.

Detta blir ju ett maxvärde och kommer självklart inte att uppnås vid textvisning, men vid animeringar är det inte omöjligt.

Om det är något jag har räknat fel tar jag tacksamt emot tips, vore inte fel att ha mindre strömförbrukning :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Du har allt räknat rätt.
Ledningarna på din layout pallar inte dessa strömmar. Skall du seriekoppla så som du tänkt så får du nog
designa om lite grand. Jag hade satt en anslutningskontakt för 5V på minst varannat kort.

Swech
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@Carmis, Tips: KiCAD
Användarvisningsbild
Carmis

Inlägg av Carmis »

Jag har börjat göra ledningarna för matningen bredare men att sätta en kontakt på vartannat kort låter som en bra idé med, kan kanske göra både och.

blueint: ska ta en titt på det :)
Användarvisningsbild
Carmis

Inlägg av Carmis »

Nu har jag gjort klart hela designen för LED matris kortet, sen ska bara styrning och strömförsörjning ner på två kort med.
Skulle denna designen kunna funka eller finns det några stora utropstecken?
Användarvisningsbild
Carmis

Inlägg av Carmis »

Här kommer en väldigt sen uppdatering. :)

Tillverkningen av kretskortet var inte speciellt rolig med tanke på att det var ca 1000 hål som behövde borras och ca 500 vior att löda.
Därför har detta projekt gått väldigt sakta fram tills efter jul då jag blev klar med kortet och kunde programmera ett program.
Jag har nu börjat med en liten vädervisare, ska se om det går att ta hem senaste väder prognosen på internet och skicka in.

Så här blev resulatatet:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Snyggt! :bravo:
Mer bilder! :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:tumupp:
Säger som Fagge, mer bilder på detta häftiga projekt. Riktigt snyggt jobbat.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Imponerande terapiarbete! =)
Användarvisningsbild
Carmis

Inlägg av Carmis »

Fler bilder kommer när jag är färdig med allt, kommer nog konstruera ett kort med en STM32 processor för att kunna göra lite roliga animeringar.
Sen ska allt byggas in bakom en plexiskiva, men detta kan nog dröja ett tag eftersom jobbet kallar iväg mig på resa till USA i några veckor framöver..

Någon som vet om det finns någon bra mörk film som går att klistra på bakom plexiskivan som bara släpper igenom ljuset från LEDarna?
Skriv svar